Název každoroční akce pro statisíce dětí ve více než 300 lokalitách, které spravuje charitativní Národní trust, se letos jiný než na jaký byli účastníci dřívějších ročníků zvyklí. Poprvé za deset let z něj bylo vynecháno slovo Velikonoce. Sponzor akce, čokoládovna Cadbury, se rozhodla z marketingových důvodů přejmenovat akci „Stezka velikonočních vajíček přejmenovat“ na „Velký britský lov vajíček“.
Národní trust je charitativní organizace, která se stará o více než 500 historických domů, hradů, či zahrad. Mimo jiné spravuje i parky a více než 248 tisíc hektarů půdy.
Představitelům anglikánské církve se rozhodnutí odstranit Velikonoce z názvu nelíbí. Podle serveru the Guardian řekl yorkský arcibiskup médiím, že rozhodnutí vynechat Velikonoce z názvu akce se rovná „plivání na hrob Johna Cadburyho,“ zakladatele stejnojmenné společnosti.
„Tato marketingová kampaň nejen že dělá nedobrou službu společnosti Cadbury, ale také upozorňuje na nerozumnou snahu vyretušovat víru z Velikonoc,“ uvedl pro The Telegraph mluvčí anglikánské církve.
Podle premiérky Theresy Mayové bylo rozhodnutí Národního trustu „naprosto směšné.“ Velikonoce jsou podle ní důležité svátky pro křesťanskou víru i pro celou komunitu po celém světě. „Upřímně ani nevím, co si mysleli,“ dodala Mayová v rozhovoru pro ITV News.
Firma obvinění odmítá
Cadbury i Národní trust obvinění z potlačování náboženského rozměru Velikonoc odmítají. Mluvčí charity sdělil médiím, že tvrzení o tom, že by se snažili snížit důležitost Velikonoc, „nemohou být dál od pravdy.“ Podle něj stačí letmý pohled na webové stránky akce, „abyste viděli desítky odkazů na Velikonoce.“
„Společnost Cadbury se ukázala jako dlouhodobě populární mezi našimi členy i návštěvníky,“ dodal mluvčí Národního trustu, podle něhož však je za název akce zodpovědné vedení Cadbury.
Mluvčí společnosti Cadbury odmítl nařčení, že by firma slovo Velikonoce odstranila záměrně. Název akce se podle něj mění každý rok a letos zvolili název „Velký britský lov vajíček.“ Slovo „Velikonoce“ se podle mluvčího Cadbury přitom objevuje ve velkém množství dalších propagačních materiálů, včetně webových stránek firmy.
„Zveme lidi všech vyznání, nejen kvůli naším sezónním pochoutkám, které můžete nalézt během velikonočního času,“ dodala firma v prohlášení.