Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Z Kroměříže se stane přístav

Česko

Lodě budou moci plavat až na Hanou. Chybějící plavební komora v Bělově u Otrokovic dostala vytoužené povolení.

ZLÍN Sice podmínečně, ale přesto: chystaná plavební komora v Bělově u Otrokovic dostala souhlas ministerstva životního prostředí. Stále ale není jasné, zda vůbec v dohledné době vznikne.

Získání souhlasu ochranářů se stavbou potvrdil mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Václav Straka. Poznamenal, že dokument obsahuje řadu podmínek ve vztahu k životnímu prostředí - komora totiž pozmění zejména dopravní zátěž na řece Moravě mezi Bělovem a Kroměříží. Součástí projektu je také úprava plavební dráhy a vystavění nového přístaviště přímo v Kroměříži.

Přípravy spojené se získáním souhlasu trvaly dva roky a stále není jasné, kdy stavba bude moci růst - nyní ji čeká získání územního rozhodnutí a stavebního povolení, ale zejména bude třeba získat potřebné peníze. A ty zatím chybí.

Stavba je klíčem k propojení Baťova kanálu s turistickým magnetem Hané - městem Kroměříží. Ředitelství vodních cest původně chtělo stavbu za 182 milionů korun zahájit v roce 2012. Není však jasné, zda na ni Státní fond dopravní infrastruktury uvolní peníze. Prochází škrty, byť hlavně v části týkající se silniční a železniční dopravy, pro lodě jsou určena jen asi dvě procenta jeho investičních výdajů.

Po vybudování jezu by se milovníci lodí mohli se čluny dostat téměř až ke slavným kroměřížským zahradám. A nemusí jít jen o majitele plavidel a ty, kteří složili složité zkoušky - některé typy plavidel si může na Baťově kanále půjčit kdokoli a provozovatelé již nyní registrují objednávky na příští rok.

Ředitelka Centrály cestovního ruchu východní Moravy Dana Daňová opakovaně připomíná, že Baťův kanál patří k nejvýznamnějším turistickým atrakcím střední Moravy. Protíná nejen Zlínský kraj, ale i část Jihomoravského - a jeho další prodloužení by využití znásobilo. Délka pobytu pro ty, kdo si na kanále pronajmou loď, by se prodloužila na týden, lidé by tak mohli brát lokalitu jako cíl své „hlavní“ dovolené. „Protože by se tak prodloužila vodní cesta, pravděpodobně by přibylo zájemců o půjčení hausbótů,“ soudí Jan Šulc z Moravské lodní dopravy. „A samozřejmě, Kroměříž je krásné město a bude určitě pro mnohé velmi atraktivní,“ doplnil. Už dopředu ale varoval před představami málo zkušených „loďařů“ a vodáků. „Pro malé loďky by taková cesta z Vnorov do Kroměříže byla časově jako jednodenní výlet nereálná,“ podotkl.

Výstavbu plavební komory v Bělově u Otrokovic provázejí i problémy s vlastníky pozemků při výkupu a protesty ekoaktivistů. „Jako dopravci bychom komoru samozřejmě uvítali, nové možnosti by určitě přilákaly další turisty,“ uvedl již dříve Zdeněk Klečka z občanského sdružení Lodě a hausbóty. Nedůvěra dopravců plyne ze zkušeností se základním kamenem komory na druhé straně kanálu, v Rohatci. Také tam stavbu brzdí spory o pozemky, včetně vyjednávání se Slováky.

***

VODNÍ TURISTIKA Kanál naroste o 20 kilometrů Baťův kanál je nyní splavný z Otrokovic do Rohatce na Hodonínsku - tedy v délce 53,5 kilometru. Kromě prodloužení z Otrokovic do Kroměříže je v plánu také prodloužení z Rohatce do Hodonína, kde však jde o mezinárodní projekt a o to jsou jednání složitější. Po dokončení obou staveb by nový kanál měl mít 76 kilometrů. Baťův kanál vznikl ve 30. letech minulého století kvůli přepravě vytěženého lignitu z Ratíškovic do Otrokovic. Vodní cesta částečně vede korytem řeky Moravy, známější jsou ale nově vykopané kanálové části.

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!