Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zdeněk Svěrák: Při výběru herců se se mnou Honza vždycky radí

Kultura

  6:00
PRAHA - Autoři oblíbených skladeb pro děti, Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř, mají na svém kontě také čtyři miniopery - několikaminutová písničková pásma na motivy známých pohádek, která uvádějí na Nové scéně Národního divadla. Tři z nich - Šípkovou Růženku, O Dvanácti měsíčkách a Červená Karkulka - spojil Zdeněk Svěrák do jediného příběhu. „Myslím si, že jsme udělali pohádku pro celou rodinu,“ říká Zdeněk Svěrák v rozhovoru pro Lidovky.cz o pohádce Tři bratři, kterou režíroval jeho syn Jan.

Zdeněk Svěrák, autor scénáře k pohádce Tři bratři, kterou režíroval jeho syn Jan Svěrák foto: Dušan Prouza

Lidovky.cz: Mladí účinkující herci si spolupráci s vámi i s vaším synem Janem velmi chválí (více ZDE). Těší vás to? A jak hodnotíte pohádku Tři bratři?
Tak to jsem rád, asi mě chválí hlavně za to, co jsem jim dal jako autor scénáře do pusy. Při natáčení jsem s nimi moc času nestrávil. Možná si mě ale pamatují z dětství, vyrůstali na našich písničkách. Projekci pohádky jsem před premiérou viděl dvakrát s dětmi a jejich rodiči, dojmy mám překrásné. Například minulý týden v Českých Budějovicích za mnou po skončení přišla sedmiletá holčička a povídá: „Pane Svěráku, já vám chci říct, že tahle pohádka byla to nejlepší, co jsem za celý svůj život viděla.“ Myslím si, že jsme udělali pohádku pro celou rodinu a že si z ní i rodiče vyzobou věci, kterým děti úplně nerozumí.

Zdeněk Svěrák, Jan Svěrák, Sabina Rojková, Katština Kosová a Zdeněk Piškula na...

Recenzi LN ČTĚTE ZDE:

Lidovky.cz: Děj pohádky často posouvají písničky. Byl to od počátku záměr, udělat v podstatě muzikálovou pohádku?
S Jardou Uhlířem jsme si nikdy na opravdový muzikál netroufali, a právě proto jsme udělali minioperky. Desetiminutové zpívané pohádky byly původně určené pro školní stupínek nebo tělocvičnu, kde je děti předvedly většinou jen s doprovodem klavíru. Honza (syn Jan) ode mě dostal tři libreta, se kterými se nedalo příliš hýbat - dala se leda na chvilku přerušit, zpomalit nebo hudebně zdramatizovat. Těší mě, že se podařilo udělat zpívanou pohádku tak, že chvílemi zapomínáte, že je zpívaná. Že se nám ze třech malých kapliček podařilo vystavit jeden kostel. Velkou zásluhu na tom má slovenský skladatel Michal Novinski, který melodie Jaroslava Uhlíře nápaditě aranžoval pro symfonický orchestr a doplnil pohádku svou filmovou hudbou.

Lidovky.cz: Mluvil jste do výběru hlavních protagonistů?
Honza se se mnou při výběru herců pokaždé radí. Když mi navrhl Vojtu Dyka a Tomáše Kluse, neměl jsem důvod debatovat. Jestliže jsou u nás v současnosti nejlepší, proč je nevzít? Se třetím bratrem to bylo složitější - musel být mladičký, aby se hodil ke Karkulce. Jak se ukazuje, Zdeněk Piškula se role zhostil výborně.

Pohádka Tři bratři - autor scénáře Zdeněk Svěrák si ve filmu režírovaném jeho...

Lidovky.cz: Máte rád objevování neokoukaných tváří?
Mám to rád, jenom v této pohádce jich máme několik. Třeba Růženku jsme objevili úplně. Katce Kosové, která hraje Růženku, se nejspíš ani nesnilo, že bude hrát ve filmu.

Lidovky.cz: Jak a proč jste ji oslovili?
Byli jsme takhle s Honzou na chalupě, když nám přišel truhlář instalovat kuchyňskou skříň pro dřez.. Přivedl s sebou svou neteř, hezkou pihovatou dívku Katku. Zatímco strýc pracoval, Katka mi povídá, že by si přála dělat cokoli u filmu - klidně nosit bedny nebo držet mikrofon. Když potom přišly castingy s hledáním herců, napadlo mě Katku zkusit a na konkurz ji pozvat. A vidíte - zahrála si Šípkovou Růženku.

Lidovky.cz: Vaše miniopery, ze kterých Tři bratři vycházejí, jsou u dětí oblíbené, ačkoli se hrají jen několikrát do roka. Vnímáte pohádku trochu jako jejich minireklamu?
Hrají se na Nové scéně Národního divadla v podání Dětské opery Praha a myslím si, že jim pohádka určitě neuškodí. Obě média by si mohla vzájemně pomáhat. Mám takovou touhu, že jednou přijdou děti do kina na minioperku, všichni budou ty písničky umět a budou zpívat s účinkujícími.

Z natáčení pohádky Tři bratři

Lidovky.cz: Nabíjí vás práce s dětmi?
Teď už s nimi příliš nespolupracuji, spíše pro děti píšu. Když s Jardou Uhlířem natáčíme televizní Hodiny zpěvu, trávíme s nimi jenom zhruba dva až tři dny za rok.

Lidovky.cz: V pohádce jste děti vtáhli do děje neobvyklým způsobem - přímo na obrazovce se objevují jejich ručičky…
Ve starých kinech to fungovalo tak, že když někdo přišel pozdě, bylo na plátně vidět, jak jde shrbený do řady. Tady jsme natočili stíny dětských ručiček, které se hlásí, aby vznikla iluze, že zasahují do děje. Ti nejmenší v publiku se k nim připojují, takže to funguje.

Lidovky.cz: Jak jste si užíval roli vypravěče?
Ani jsem to užívání nestihl, protože ta role vznikla narychlo, během natáčení. Musel jsem rychle napsat text, naučit se ho a během dvou dnů natočit všechny scény na zámku Žleby. Původně měl být vypravěč mimo obraz. Byl to nápad kameramana Vladimíra Smutného, že vypravěčem by mohl být malíř, který pohádkovou knížku píše ozdobným písmem a přitom ji čte.

Lidovky.cz: Kolik takových nepředvídatelných, až improvizačních situací se ve filmu vyskytne?
Málo, spíš je to opravdu tak, že musíte všechno naplánovat předem. Ve Třech bratrech jsme neplánovaně upravovali některé části písní. S hrůzou jsem třeba zjistil, že natočená chaloupka, ve které žije babička, je dřevěná. A Karkulka má zpívat, že babička bydlí „v domečku zděném, vždy uklizeném“. Musel jsem proto v textu stařenku přestěhovat.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!