Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Život jako porno. Značky, které burcují nejen Česko a musíte je znát

Design

  7:00
Na přehlídkových molech je nenajdete a mnohdy ani v kamenných obchodech ne. Přesto mají desetitisíce fanoušků a nejnovější kolekce jim mizí pod rukama. Jde o české a slovenské módní značky, které strhávají davy. Jejich zákazníci totiž milují kšiltovky a jistou dávku nedbalé elegance, popřípadě svérázný životní styl.

Life is Porno táhne desetitisíce lidí, značka ztělesňuje životní styl. foto: archiv Life is Porno

Charakteristika je to možná pro někoho zvláštní, ale dobře vystihuje styl, který se v posledních letech v tuzemsku zalíbil. Jde o streetwear. Doslovný překlad „pouliční móda“ je k tomuto fenoménu a jedné z celosvětově tak populární subkultuře nedostatečný. A to platí i pro trojici značek, které jste už možná v českých ulicích zaznamenali, ale doposud jste netušili, že je po nich takový hlad nejen v tuzemsku, ale i za hranicemi.

Ustálená definice říká, že streetwear je distinktivní styl, který má kořeny v californské surfařské a skateové scéně, přičemž se snoubí s hip hopem, japonskou pouliční módou a vysokou krejčovinou. Přesně tyto prvky byste našly i u populárních značek Alexmonhart, Abideless a Life is Porno. Vytváří svůj vlastní soběstačný svět, prodávají se i bez nutnosti kamenného obchodu, jejich doménou jsou sociální sítě a ženy i muži nejčastěji od 20 do 40 let. V průměru mají za sebou teprve čtyři roky existence, ale našlápnuto mají tak, že by jim to mohly závidět i zavedení čeští módní návrháři.

Life is Porno táhne desetitisíce lidí, značka ztělesňuje životní styl.

Československý svět „život jako porno“

Nejvýraznější je v tomto ohledu značka Life is Porno, a to nejen názvem, ale i desítkami tisíc fanoušků na sociálních sítích. Stojí za ní dva Slováci streetarter Jozef Dian a Tino Hrnčiar, svoji základnu mají v Praze v prostorách bývalé galerie. Jak ale Hrnčiar upozorňuje, vznikli jako label umělců z různých sfér, kteří značku dodnes formují. Nekompromisně pak říká, že brand baví lidi, kteří milují porno.

Jak kontroverzně znějící značku založili? „Vymyslel to život. Partia umelcov žijúcich pod jednou strechou, vo vile s pochmúrnou minulosťou. Preto sme ju nazvali Porno villa. Nasledoval náš symbol I love Porno vytetovaný na prdeli a tento náš streetartový symbol sa začal šíriť do sveta. K tomu projekty ako Porno Tattoo Fest, filmy Snowporning atď. Až potom sme sa rozhodli založiť oficiálny label,“ popisuje Hrnčiar s tím, že název není o pornografii jako takové, ale spíše o přenesené nadsázce o životě na maximu.

Celou fotogalerii všech tří značek si prohlédněte zde:

ABIDELESS je slovenská značka, která je populární už i v ČR.
ABIDELESS je slovenská značka, která je populární už i v ČR.

Tahounem kolekce jsou ručně malované ACAB kšiltovky v limitovaných kolekcích a “špinavé” krátké nohavice. Life is Porno neseženete v klasickém kamenném obchodě, koupit se dá jen online a přesto celé kolekce mizí i do jedné minuty od spuštění prodeje. Nicméně značka má i svůj Forbidden spot, kam mohou fanoušci zajít. Hrnčiar navíc zdůrazňuje, že nejdůležitější je autenticita, která tovří základ popularity. „Sme forbidden street culture a nie žiadny výstrelok,“ říká s tím, že značka stojí na vytváření svérázného světa a komunity a přitom není jen o chytlavém názvu.

České batohy milují ve světě

Jediná žena mezi muži - Alex Monhart buduje rovněž čtyři roky značku postavenou na vlastním jméně. „Na začátku mi přišlo přirozené pojmenovat značku po sobě. Neměla jsem v plánu vymýšlet název, který by nemusel vystihnout to, co dělám. A teď, i když se mnou začínají spolupracovat další lidi, mi to stále připadá jako dobré rozhodnutí. Jen je občas složité okolí vysvětlit, že na to všechno opravdu nejsem úplně sama,“ říká designérka, jejímž parťákem je Daniel Klíma. Jejich sídlem je studio LAB 24 na pražské Letné. Právě tam vznikají návrhy batohů, kšiltovek a dalších doplňků, které vystihuje jistá elegance.

Alex Monahrt navrhuje pod stejnojmennou značkou elegantní pánské batohy a doplňky z kůže či kšiltovky.

Tu v kombinaci s estetickou funkčností oceňují již i v zahraničí. Když před dvěma lety vyfotil fotograf Adam Katz Sinding batoh z dílny Alex Monhart na zádech jedné z účastnic Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, snímek akceleroval na sociálních sítích a vyvolal poptávku až z Asie. A právě do zahraničí má designérka našlápnuto asi nejvíce. Jako vůbec první česká návrhářka byla vybrána na prezentaci na německém veletrhu Seek, který je pomyslnou líhní toho nejlepšího ze streetwear.

„Účast na zahraničních veletrzích je pro nás důležitá a dále v tomto směru chceme pokračovat. Ve světě je spousta streetwear concept storů, do kterých chodíme rádi, protože nás baví, co a jakým způsobem to prodávají. Takové obchody jsou v Berlíně, Paříži, Kodani, New Yorku, Tokiu... Chceme, aby tam měli i produkty Alexmonhart,“ sdílí své ambice mlad designérka s tím, že kromě online prezentace je pro ni velice důležité i osobní prezentace a kontakt se zákazníky. Její věci je proto možné najít i ve vybraných tuzemských obchodech.

Méně pravidel

Troji úspěšných značek v oblasti streetwear završuje slovenské duo Daniel Nochta a Miki Curik, které tvoří svět Abideless. Přestože je jejich základnou Bratislava, pomalu si podmaňují i Prahu a zahraničí. Přestože ani jeden z nich módu nestudoval, pro vstup na pole módy je dovedl nespokojenos s tím, co se dalo koupit.

ABIDELESS je slovenská značka, která je populární už i v ČR.

„Cítili sme na trhu nedostatok veci, o ktorých by sa dalo povedať odkiaľ pochádzajú a že nesú na sebe niečo viac ako len logo alebo nápis. Tak sme si povedali, že asi je čas priniesť na trh niečo nové a založili sme ABIDELESS. Vedeli sme, že chceme len jedno slovo. Zároveň sme predpokladali, že existujúce slovo bude určite registrované, takže nezostávalo nám nič iné len vytvoriť úplne nové a to tak, že sme začali so základom ABIDE čo znamená dodržiavať pravidla a LESS čo znamená menej. A keď sme zistili, že doména .com je voľná vedeli sme, že to je to pravé meno,“ popsal začátky Curik.

Jistá dávka odhodlání a nezatíženost módními standardy či formování školou jsou zřejmě základm ejejich úspěchu, jak sami přiznávají. V čem tedy pdole nich samotných tkví popularita značky? „Naším prístupom a odvahou. Prístup preto, lebo ľudia vidia naše nadšenie odovzdať im viac ako len produkt. A odvaha preto, lebo myšlienky ktoré ABIDELESS reprezentuje sa väčšinou v móde nevidia, a to je to čo sa ľudom páči. Odlišnosť a originalita,“ říká Curik.

Pot a dřina

Přestože by se to takto sumarizované mohlo zdát, jako jednoduchá záležitost. Úspěch nepřišel jen tak náhodou. Všechny tři značky se shodují, že na začátku bylo hlavní investicí vlastní čas a energie posléze i finanční vklady, které se i pro mladou a začínající značku šplhají do statisíců.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!