Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Životy v Poutech touhy

Česko

Režisér Radim Špaček předvádí život s touhou více jako souboj, zoufalou bitvu, úporný pokus o vyvažování nelidského lidským. Film Pouta, sklízející nadšené ovace recenzentů, evidentně vyhladovělých málo výživnou českou produkcí posledních let a neskrývanou potřebou skutečného filmového umění, se od počátku pohybuje v polostínu svého německého dvojníka Životy těch druhých režiséra Floriana Henckela von Donnersmarcka. Není to stín, který by připomínal nepřiznanou inspiraci, či dokonce nějaké české plagiátorství; je to spíše sympatetické znamení, protože oba snímky – jakkoliv se zpracováním a filmovým pojetím velmi liší – rozvíjejí společné téma „polidšťování nelidského“. Komunistický režim, který v Životech i v Poutech plní roli neviditelného herce v hlavní roli, byl často označován za nelidský. Z velké části kvůli nevybíravým praktikám Státní bezpečnosti, tajné policie, bez níž se ovšem neobejde žádný politický režim. Slovo nelidský nebylo jen emotivním vyjádřením jednoho hodnotícího soudu, ale mělo svůj přesný ontologický význam. Naznačovalo, že systém, který komunisté vytvořili, má jiný než lidský základ a že patří více do říše bezohledné strojovosti, a nikoli do vcítivého světa lidskosti.

Touha Životy a Pouta toto pojetí narušily. Životy vlastně jemně a trochu sebedojímavě, důrazem na tklivý příběh o prozření jednoho policisty, nad jehož lidskostí náhle nelze neuronit slzu; Pouta mnohem ostřeji a razantněji tím, že přímo rozevírají pomýlené ontologické jádro nelidskosti režimu. Proces polidšťování sice i tady probíhá na postavě tajného policisty, ale v centru dění není jeho smutný a dojemný příběh, nýbrž touha jako spiritus agens všeho.

Touha je tím, co zbavuje systém jednoduché a zkreslující nálepky nelidskosti. I totalitní tlak a násilí – odhaluje touha pohlcující policistu Antonína, ale i všechny ostatní hrdiny Pout – patří do říše lidského, přestože člověk se má v tomto systému stát jen spolehlivě pracující částí dogmaticky fungujícího mechanismu. Touha je opakem technické funkčnosti. Znemožňuje přesnost, předpovídání a rychlé absolutní soudy, je ambivalentní a mnohoznačná a skrývá v sobě temné jádro.

V Životech těch druhých se rovněž objevuje touha jako spouštěč dění, zůstává však umravněna sebekázní a introvertní povahou tajného agenta a téměř postrádá svůj neodmyslitelný ničivý rozměr, což u filmu, v němž v závěru tragicky umírá „předmět touhy“, může znít dost překvapivě. V porovnání s Pouty už to tak překvapivé a paradoxní není. V Poutech touha pracuje neustále (touha je přece vždy nenasytná, nenasytitelná, nemá žádné limity ani dno) oběma směry. Spojuje i rozdírá, tak jako pouta v podobě milostného básnického obrazu či pouta jako technická pomůcka neustále pervertující policejní moci.

Černobílá Metafyzika světla a tmy, bílé a černé, z níž vychází představa o nelidskosti systému, se v práci touhy rozpouští. Kde je tu bílá a kde černá? Jak to rozlišit? A můžeme jen tak vypreparovat bílou, aniž bychom uvažovali skrze čerň? Režisér Špaček toto dilema ponechává v celém filmu rozevřené, s výjimkou závěru, kdy se v bodavém božském světle touha rozplyne, snad aby autor naznačil, že jedině nejvyšší bytost může rozsoudit spor o černou a bílou, o dobro a zlo, jejichž ostré oddělení touha popírá. Jenže co když i uvnitř božského, jak naznačila romantika a filozofie vůle a chtění, existuje temná stránka, bez níž by se nedělo nic? Co když i v centru pojmu a existence boha stojí ambivalence touhy? Znamenalo by to nejen to, že lidskému je nějak „vlastní“ i nelidské, ale – což je možná ještě závažnější zjištění, k němuž Pouta odkazují – že součástí božského je nebožské.

Film Pouta nevykresluje práci touhy zcela odevzdaně, není to vyprávění o tom, že jsme všichni vlastně oběťmi touhy, která si s námi dělá, co chce, jindy oddané policejní nástroje režimu nevyjímaje. Režisér Špaček předvádí život s touhou více jako souboj, zoufalou bitvu, úporný pokus o vyvažování nelidského lidským. Takový je disidentský boj Tomáše; falešná hra prominentního disidenta Pavla; Antonínovo marné hledání něčeho tak vzácného, jako je blízkost. I žánr psychologického thrilleru, v němž se tato metafyzická, ba přímo božská bitva světla a tmy předvádí, pak nevystupuje jako výsledek nějaké scenáristovy filmové libůstky, nýbrž coby logická volba, takříkajíc odpovídající věci.

Klára Z tohoto kolotoče je vyjmuta prakticky jen jedna postava, předmět touhy – Klára. Kristina Farkašová jí přesvědčivě dodala výraz nevinnosti, skrytý už ve jméně, jež jí autor scénáře Ondřej Štindl věnoval. Klára zosobňuje čistou touhu, která se nestará o souvislosti prostředí a podobné hlouposti, ale jednoduše touží a naplňuje se. Touha o sobě, která na rozdíl od nás, kteří se v touze topíme, nemá potřebu sebereflexe. I Kláru nakonec zasáhne temná stránka touhy, kterou si nikdy nepřipouštěla, což Pouta vyjadřují jako svého druhu poučení, zvěst o ztrátě panenskosti. Ale právě tato zkušenost – náhlá a zdrcující ztráta čistoty touhy – umožňuje Kláře soudit. Jako jediná ve filmu dostává právo vyřknout morální soud. Udělá to teatrálním způsobem, napíše na zeď „Svině“, což z hlediska teoretizování o dobrém scénáři vypadá doslovně a polopaticky, jenže je to zcela v logice původní naivní Klářiny víry v čistotu touhy.

Nápis Svině vposledku vyjadřuje nostalgii po světě nevinnosti, z kterého jsme v proudu toužení dávno vyrostli, takže v otázce morálního souzení (nevěry, podlehnutí tlaku režimu atd.) tápeme a nedokážeme vyřknout soud, který by jednou provždy všechno vyřešil. Přítomnost Klářina zoufalého morálního vzteku je ovšem třeba číst v kontextu celého filmu. Tedy nikoli jako povzdechnutí, že soudit neumíme, a tedy nebudeme, protože je-li nelidské vždy zároveň lidské a vice versa, chybí nám spolehlivá míra, která by vydržela proměny času a zajistila trvalou morální hodnotu našeho soudu. Pouta svou otevřeností naopak nutí k tomu, abychom se o souzení vždy a znovu pokoušeli, a to přesně s tím vědomím, že kvůli zákeřně dvojznačné práci touhy můžeme být třeba také zatraceně nespravedliví. Pouta nenabízejí divákům hotové soudy, ale nutí je k tomu, aby je v daném kontextu – který, jak jsem se snažil výše naznačit, překračuje dobové reálie – sami vytvářeli. Otevírají prostory, ale už se vyhnou pokušení znovu je uzavřít.

Muzeum „Nechtěli jsme z toho filmu dělat muzeum,“ opakuje scenárista Ondřej Štindl prakticky v každém rozhovoru, přičemž jeho slova míří především na využívání vnějších znaků doby. Pouta jsou opakem muzea, ale v mnohem širším smyslu. Do muzea se chodí za jednoduchým a přehledným poučením, které si jako zkameněliny odneseme domů a vystavíme ve vitrínce. Muzeum je shromaždištěm obdivovaných objektů minulosti, usazených do příslušných výkladových rámců. Pouta mají rámec jediný, žánrový, ale i ten naplňují tím, že ho v mnoha ohledech překračují a variují. Vznikají tím rámce nové a nové.

Množení výkladových rámců ovšem nelze vyložit jako relativizaci hodnot, nýbrž jako prohlubování, vrstvení či zdokonalování pohledu. Tato otevřenost, umocněná mocným obrazovým médiem, oživuje muzeální objekt, a znovu animuje (vdechuje duši) to, co by pro naše životy mohlo být už mrtvé. Také Pouta ukazují životy těch druhých jako životy naše. Dělají z vnějškové historicity muzea živoucí svět, otevřený otázkám a (ne)spravedlivým odpovědím. Jak to kdesi stručně a jasně vyjádřil filozof Václav Bělohradský – přetvářejí muzeum v dokument.

***

Špačkova Pouta jsou opakem muzea – nenabízejí žádnou hotovou odpověď. Ukazují životy těch druhých jako životy naše. Dělají z vnějškové historicity muzea živoucí svět, otevřený otázkám a (ne)spravedlivým odpovědím.

Foto Jan Dvořák

Thriller FILM TÝDNE Pouta Režie: Radim Špaček Česko/Slovensko, 2009

O autorovi| Petr Fischer, Autor je vedoucím kulturní redakce ČT komentátor a kritik

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...