Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Brusel chce další protihlukové stěny na obchvatu Prahy, jinak nepošle dotace na okruh

Evropa

  6:30
PRAHA - Obyvatelům obcí u Pražského okruhu opět svitla naděje na klidný spánek. Evropská komise totiž už podruhé hrozí českým úřadům: Vyřešte problémy s hlukem, nebo nepošleme třímiliardovou dotaci. Podobné varování kvůli obchvatu hlavního města z Bruselu do Prahy zamířilo už vloni v prosinci. Ministerstvo dopravy si ho ale moc k srdci nevzalo – postavilo jen čtyři protihlukové stěny, které problémy s rámusem nevyřešily.

Pražský okruh. foto: Lidové noviny

Už skoro šest let se auta prohánějí po jihozápadní části Pražského okruhu. Zatímco centru metropole se díky němu od silného provozu ulevilo, tisíce obyvatel Jesenice, Modletic, Jirčan i dalších obcí na periferii Prahy od té doby sužuje nepříjemný rámus.

Starostové i zástupci ekologických iniciativ kvůli němu rozeslali řadu stížností i žádostí o výstavbu nových protihlukových stěn. Adresovali je ministerstvům, krajským úřadům, hygienickým stanicím i soudům. U českých institucí se jim však žádného zastání dlouho nedostalo.

Obchvat také pomáhá

Ne všechny obce na periferii hlavního města Pražskému okruhu spílají. Některé si ho nemohou vynachválit. „Díky obchvatu se u nás doprava výrazně zklidnila. My jsme spokojení,“ řekl serveru Lidovky.cz starosta Hostivice Jaroslav Kratochvíl (Středočeši 2012).

První pozitivní zprávy přišly až po pěti letech – na konci loňského roku se totiž obcí u obchvatu hlavního města zastala Evropská komise. Ta do Prahy poslala důraznou hrozbu – pokud ministerstvo dopravy problémy s rámusem nevyřeší, nedostane Česko na Pražský okruh slíbenou třímiliardovou dotaci z unijních fondů.

První řešení

Následně se věci daly do pohybu. Úřady nechaly na obchvatu takřka okamžitě snížit rychlost a slíbily, že do konce června potíže vyřeší. (VÍCE ČTĚTE ZDE.)

Po dvou měsících optimismu však v únoru přišlo vystřízlivění. Tehdy totiž Ředitelství silnic a dálnic rozeslalo seznam opatření, která měla problémy s hlukem vyřešit – šlo o čtyři krátké protihlukové stěny.

„Seznam opatření vyhází z kontrolních měření hluku a požadavků Krajské hygienické stanice,“ vysvětloval tehdy mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar s tím, že nové stěny by měly obce u Pražského okruhu od hluku definitivně vysvobodit. Je to nesmysl, tato opatření nevyřeší vůbec nic, stěžovali si starostové. (VÍCE ČTĚTE ZDE.)

Čtyři stěny, jejichž stavbu ŘSD oznámilo v únoru a které měly definitivně vyřešit problémy s hlukem.

Tehdy úředníci jejich názory považovali za ukvapené. Nyní se však jejich postoj začíná pozvolna měnit. Stěny totiž stojí, problémy s rámusem ale nezmizely.

„U nás se mohlo jen těžko něco vyřešit, u Jesenice nevyrostl ani metr nových zábran. A v ostatních obcích je to podobné. Třeba v Jirčanech se situace od února dokonce ještě zhoršila,“ řekla serveru Lidovky.cz Renata Voláková z uskupení Zelená pro Jesenici, které proti hluku z Pražského okruhu už roky bojuje. „Tady ještě není úplně hotovo, už teď je ale úplně jasné, že limity budou překračovány i dál,“ doplnil starosta Modletic Jiří Aron. A podobné ohlasy přišly i z dalších obcí u obchvatu hlavního města.

Kde je problém?

V roce 2010 Ředitelství silnic a dálnic otevřelo úsek Pražského okruhu, který byl dlouhý přes 23 kilometrů (jedná se o stavby nazvané SOKP 512, SOKP 513 a SOKP 514).

Na úseky mezi Vestcem a Lahovicemi (SOKP 513) a Lahovicemi a Slivencem (SOKP 514) už dotace z Evropské unie do Česka přišla.

Problém je pouze z devítikilometrovým úsekem mezi dálnicí D1 a Vestcem (SOKP 512). Na ten má z Bruselu přijít 3 095 401 751 korun.

I kvůli jejich stížnostem se do situace znovu vložily unijní úřady. „Dokud nebudou splněny národní i evropské ekologické normy, nemůžeme do Česka poslat peníze z evropských fondů. O problémech na Pražském okruhu budeme s ministerstvem dopravy dál jednat,“ vysvětlila serveru Lidovky.cz česká mluvčí Evropské komise Karolína Kottová.

Tuzemské úřady přitom neusilují o žádný pakatel – na obchvat hlavního města mají z unijních fondů slíbeno více než tři miliardy korun. Peníze ale nepřijdou dříve, dokud ministerstvo nazajistí, aby hodnoty hluku v obcích u Pražského okruhu odpovídaly hodnotám, k nimž se Česko zavázalo v roce 2009 v projektu, který následně zamířil do Bruselu.

Jak dál?

Ministerstvo už naplánovalo, jak z nepříjemné situace ven. Ještě v červnu se uskuteční nové nezávislé měření hluku. Jeho výsledky budou odborníci dva měsíce vyhodnocovat a na konci prázdnin pak správci českých silnic řeknou, kde vyrostou další bariéry, které by měly potíže s rámusem – tentokrát definitivně – vyřešit.

Seznam nových zábran by měl být znám v září. Kdy však stěny vyrostou, není jasné. Zatím se totiž neví ani, jestli se začne stavět ještě letos, nebo až příští rok na jaře.

„Jsme v podstatě spokojeni. Kvůli stěnám jsme se sešli i s ministrem Ťokem. Pro nás je zásadní, že nám slíbil, že budeme moci jak do měření, tak i do plánování nových stěn mluvit,“ uvedl starosta Dobřejovic Jiří Kappel.

Spory o rychlost

Současně s těmito sliby však ministerští úředníci zrušili omezení rychlosti, které kvůli hluku zavedli v lednu. V minulých měsících mohla nákladní auta na Pražském okruhu jezdit jen sedmdesátkou, osobní vozy stovkou. „Ne všichni toto opatření dodržovali, hluk se díky němu ale podařilo aspoň trošku snížit. Škoda, že se to teď ruší,“ popsala Voláková.

Hluk limity nepřekročí, slibují pochybné posudky. Obyvatelé se pak jen diví

Od června ale kamiony znovu zrychlí na 80 km/h a osobáky na 130 km/h. „Měření hluku, které bude probíhat na konci června, musí probíhat za standardních hlukových podmínek, tedy bez rychlostních omezení,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz Tomáš Neřold z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Znovu přibrzdit však řidiči budou muset opět na podzim nebo na jaře, tedy v době, kdy silničáři začnou nové bariéry budovat. Kvůli jejich výstavbě šoféři budou muset počítat také s uzavírkami a dalšími omezeními.