Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zóny jsou městský zlatý důl

Česko

  9:44
PRAHA - Zóny placeného stání plní městskou kasu. Míří sem peníze z udělených pokut a odtahů. Za dva měsíce si tak město přijde na více než deset milionů.

Zóny. foto: ČTK

Nejen způsob, jak vyčistit ulice od cizích aut, ale také poměrně slušně vydělávající firma. To jsou zóny placeného stání v Praze.

Jen díky odtahům aut z jedné čtvrti po dobu dvou měsíců se město obohatí téměř o čtyři miliony korun.

K tomu je nutné ještě přičíst pokuty za parkování. Strážníci totiž odtáhnou jen zhruba pětinu ze všech špatně parkujících aut. Většině vozů dají za stěrač výzvu nebo je „obují“. Sankce se přitom značně různí.

Policista vše buď vyřeší domluvou, nebo může hříšníka ochudit až o dva tisíce korun. Společně s pokutami se tak za dva měsíce sejde na městském účtu částka přesahující deset milionů korun. A to je přitom řeč jen o jedné čtvrti, zóny jsou ale k prvnímu březnu v dalších čtyřech obvodech.

Nové čtvrti s parkovným, tedy Praha 3 a 7, jdou řidičům bez parkovací karty velmi důsledně po krku. Strážníci jen z ulic Prahy 7 odtáhli během prvního březnového víkendu, kdy zóny v Praze 7 odstartovaly, 113 aut.

Zóny jsou pro město dobrý byznys

Magistrát si provozováním zón placeného stání vydělá miliony týdně. Například v týdnu od 18. do 24. 2. mu přibylo na účtu přes tři miliony korun. V té době přitom ještě nebyly zřízené zóny v Praze 7.

ČÍM SI MĚSTO VYDĚLÁVÁ?
Na městském účtu se scházejí peníze za odtahy aut i za udělené pokuty. Platba za odtah je 1450 korun. Dvě stě korun stojí každý další započatý den na odtahovém parkovišti. Odtahem se přitom řeší zhruba pětina přestupků. Výše pokut od strážníků není konstantní. Strážník může vše vyřešit domluvou, nebo udělit pokutu až do výše 2000 korun.

Zóny mají ve všech čtvrtích podobný efekt. Všude se hned po jejich zavedení vyprázdnily ulice a tamním trvalým obyvatelům se tak podstatně lépe parkuje. Stěžují si ale nájemníci. Ačkoli tu bydlí a platí nájem, u svých domů nezaparkují. V Praze 1 a 2 už nezaparkují téměř nikde. Do modrých zón nemohou a v zelených a oranžových zónách by museli platit hodinovou sazbu. O trochu lépe jsou na tom nájemníci v Praze 3 a 7. Tam totiž ještě oranžové a zelené zóny nefungují a parkování je v nich zdarma. I to se však s prvním květnovým dnem změní a jejich pozice se změní k horšímu.

Právě kvůli těmto problémům další městské části se zónami otálejí. Praha 6 a 8 chce nejprve najít ideální model parkovného, který by tamní obyvatele co nejméně omezoval. „My jsme velká městská část s různým typem zástavby. Zóny tak budou potřeba jen v Dejvicích a Bubenči. Nyní řešíme, jak zvýhodnit parkování pro naše občany například z Ruzyně oproti Kladeňákům, kteří s námi nemají nic společného,“ říká mluvčí Prahy 6 Marek Šalek.

Na „osmičce“ pak chtějí dopřát místním lidem bezproblémové návštěvy. „Chtěli jsme co nejméně omezit lidi. Vydobýt několikahodinové volné parkování pro návštěvy,“ popisuje vylepšení zón mluvčí Prahy 8 Helena Šmídová.

Úplně nejradikálnější jsou Letňany, tam si totiž už své vlastní zóny zavedli. Karty dávají zadarmo trvalým obyvatelům i nájemníkům. Kritika magistrátu přišla záhy. Jejich krok je prý „nekoncepční řešení“.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...