Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

ZVĚŘINA: Rušení nepohodlného. Ministryně školství zachová víceletá gymnázia

Názory

  9:30
Co si jako přijímačky na základní školy se, alespoň v Praze, odehrává již 15 let. Přesvědčil jsem se o tom u svého prvorozeného, kterého, když nastupoval do jedné veřejné, a tedy neplacené základní školy, prověřovali 45 minut. O to víc mne pobavilo, že se tato informace dostala i odborníkům.

Kateřina Valachová. foto:  Dan Materna, MAFRA

Podle think tanku EDUin se v rozdílu kvality základních škol ocitáme na druhém místě v Evropě. Navíc se děti selektují též odchodem na víceletá gymnázia. To se nelíbí odborníkům ani ministryni. Naštěstí Kateřina Valachová slibuje, že ani víceletá gymnázia, ani soukromé základky rušit nebude. A buďme rádi, tahle paní ráda ruší vše, na co se nechce dívat, viz „systémový“ přístup k diagnostickému ústavu v Chrastavě. Snad té paní někdo vysvětlí, že zrušením této instituce neřeší problém chovanců ani společnosti.

Zpět ke školám. Jedním z cílů všech reforem porevolučního školství bylo zajistit co nejlepší vzdělání dětem z nepodnětného prostředí či sociálně slabým. Jinak řečeno každý talent měl být kultivován. Nyní vidíme, že se „povedl“ pravý opak, opět se reprodukuje u dětí míra vzdělanosti rodičů, i když nyní statistiky vypadají milosrdněji, hlavně vzhledem k tomu, jaké procento populace aktuálně absolvuje vysokou školu.

Zeman vetoval nový školský zákon. Valachová: Jsem zklamaná i za rodiče

Má to ministerstvo vymyšlené geniálně a jenom ti neukáznění rodiče to kazí? Nikoli, ze strany ministerstva je výuka na školách, tedy její kvalita, velice nízkou prioritou. Důležité je plnění různých měkkých pakritérií, často odvislých od nějakých těch kurzů a certifikací. Ve výkonově orientované společnosti se rodiče, především ti vzdělanější a bohatší, ohlížejí po výkonově orientovaných školách. Z toho počínají různé války obyvatel s radnicemi, protože každý, komu na vzdělání dítěte záleží, hledí umístit dítko v dobré základce. Od ní se vyvíjí i jeho další školní postup. Rodič chce mít jistotu a důvěru ve školu. Tu mu nejrůznější vlny reforem neposkytují.

Ale podívejme se na to realisticky, tahle ministryně své věci nerozumí, v problematice se už do konce mandátu nezorientuje, a tudíž není šance, že by prosadila smysluplnou změnu. Je iluzorní myslet si, že školství může řídit byrokrat bez znalostí, ovládaný nějakými politickými ad hoc zadáními. Takhle základkám zase nepomůžeme.