Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Jak číst umění a design? Stačí vnímat, říká kurátorka výstav Start Up

Monika Doležalová před dílem Zdeňka Sýkory

UKONČENO

Pokud vás zajímá hranice mezi designem a uměním, těšte se na čtvrtek. Vernisáží totiž začíná čtvrtý ročník přehlídky Start Up, kterou pořádá Galerie hlavního města Prahy v čele s kurátorkou Monikou Doležalovou od roku 2009. Tentokrát se výstavy přesouvají do jedinečných prostor Colloredo-Mansfeldského paláce, kde se představí student pražské VŠUP Tadeáš Podracký a kurátor a publicista Adam Štěch. Koncept výstavy je inspirován pojmem francouzského sociologa Pierra Félixe Bourdieua Habitus, kterým označuje zažité vzorce chování determinované společenskými konvencemi. Zajímá vás samotný koncept Start Up? Jací umělci a designéři se na výstavě podílejí a co si přichystali? A jak se pracuje mladým českým kurátorům?

položených otázek: 14 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (5.11.2013 11:23) tomas
je umění opřený koště v bíle natřený místnosti ?
ODPOVĚĎ (6.11.2013 12:53)
Tomáši díky, má oblíbená otázka. Záleží na kontextu. Jestli je to koště opřený někde doma, tak asi půjde o umění odložení věcí. Když je ale umístěno ve výstavním prostoru, tak to možná nějaké dílo se záměrem bude. Ale já ho budu považovat za zapomenuté náčiní paní uklízečky.
OTÁZKA (5.11.2013 15:06) Petr.B
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na váš názor, ohledně toho, jestli má umělecké dílo význam jen pro toho, kdo vlastní kulturní kompetence, neboli kód, do něhož je zakódováno. A je možné se tyto kódy, jako laik naučit číst? Děkuji
ODPOVĚĎ (6.11.2013 12:57)
Dobrý den Petře, berete to zodpovědně, ale kódy netřeba hledat. Stačí vnímat. Nejsem toho názoru, že záleží na tom, kdo se o umění zajímá, ale zdali je jeho zájem skutečný. Obecně se ráda bavím o umění s lidmi mimo umělecké kruhy, např. s mojí učitelkou angličtiny či se svým klukem. Je to spontánnější a pro mě mnohem více inspirativní.
OTÁZKA (5.11.2013 16:23) Magdaléna
Dobrý den, design vs. umění? Již to samo nedává smysl, nelze přeci stavět tyto dvě různé věci proti sobě!
ODPOVĚĎ (6.11.2013 13:29)
Magdaléno, jde o titulek. Já osobně to vnímám tak, že tyto dvě věci spolu úzce souvisejí, tedy jak design s uměním, tak umění s designem, viz výstava Habitus.
OTÁZKA (5.11.2013 21:55) HS
Dobrý den, kdy si myslíte, že se z designu stává umění? Dokázala byste si představit např. obráběcí stroj nebo aku-vrtačku jako art-design, nebo je termín art-design rezervován pro vázy, svítidla a sedací nábytek. Děkuji
ODPOVĚĎ (6.11.2013 13:30)
To se stává přece časem. Například kombajny se dneska naprosto běžně vystavují v regionálních muzeích. Na chalupě máme starou vrtačku, ještě chvíli počkám a pak ji zkusím nabídnout Krištofu Kinterovi nebo ji nechám vydražit na ebayi.
OTÁZKA (5.11.2013 15:09) Julie
Dobrý den, kam si myslíte, že spěje současné umění ?
ODPOVĚĎ (6.11.2013 14:47)
Víte Julie, to je podobná otázka, jako kdybyste se mě zeptala, kam směřuje hudba. Na oboje bych odpověděla, já nevím. A vím, že je tato odpověď správná. Těch směrů, do kterých se umění rozpíná, je tolik, že na to neexistuje jedna univerzální odpověď. Můžeme mluvit o tendencích, které převládají nad těmi druhými. Ale i to mi přijde v dnešním nepřehledném a zrychleném tempu dění zbytečné.
OTÁZKA (6.11.2013 8:56) Ivan
Ahoj, Start up už sleduji delší dobu, zajímalo by mě proč jste se rozhodli představovat i mladé kurátory? děkuju Ivan
ODPOVĚĎ (6.11.2013 14:51)
Ahoj Ivane, jsem ráda, že Start up sleduješ. Přišlo mi, že to chce změnu. Vedle mladých nadějných umělců jsem chtěla dát příležitost také začínajícím kurátorům a studentům grafického designu. Chtěla jsem vytvořit tým mladých lidí, kteří budou společně kolaborovat na jedné věci. Jsem ráda, že to v prvním dílu vyšlo dobře. Opravdu nás to bavilo a myslím si, že je to na výsledku vidět.
OTÁZKA (6.11.2013 0:03) ZuLe
Dobrý den, myslíte si, že cen pro mladé umělce se v současné době udílí až moc nebo byste naopak ještě nějaké přidala? Děkujeme
ODPOVĚĎ (6.11.2013 14:53)
Já bych ubrala, možná dokonce ani žádné mladým lidem neudělovala. Myslím si, že získání ceny s sebou nese úskalí, strach vykročit do neznáma.
OTÁZKA (6.11.2013 9:01) Karla
Dobrý den, jak se Vám spolupracuje s nejmladší generací umělců? Máte mezi nimi nějaké favority? děkuji
ODPOVĚĎ (6.11.2013 14:54)
Všelijak. Někdy lépe, někdy hůře. Tentokrát to šlo hladce, moc nás to bavilo. Své favority představuji ve Start upu. Pokud mám jmenovat horkého kandidáta, tak je to Jakub Petr.
OTÁZKA (6.11.2013 8:42) Monika
Dobrý den, vy jste u projektu Start Up od začátku? Mám pocit, že se designéři teď představují poprvé, bude to častější? To by bylo supr: ) Proč zrovna Tadeáš Podracký? Děkuji a moc se těším! Monika
ODPOVĚĎ (6.11.2013 16:01)
Milá Moniko, v projektu Start up jsem od roku 2012. Moje první výstava byla Tereza Damcová. Tadeáš je druhým designérem představeným ve Start upu. Prvním byl Jakub Petr, velmi šikovný a talentovaný student z ateliéru skla pod vedením Ronyho Plesla na VŠUP v Praze. Je to můj favorit 3. ročníku. V poslední době jsem překvapena ateliéry, jejichž tvorbu jsem předtím příliš nesledovala, protože jsem měla pocit, že jsou příliš orientovány na užité umění a jejich produkce byla nijaká. Navíc Karel Srp užité umění ve Start upu prezentovat nechtěl. Ve skutečnosti tam vznikají velmi zajímavé projekty, například již ve zmíněném ateliéru skla, kde se studenti zamýšlejí nad pozicí designu a umění a jejich vzájemného prostupování. Odtud jsem vybrala dalšího adepta Tadeáše Podrackého. Časem se v programu jistě objeví další umělci a designéři v jednom.
OTÁZKA (5.11.2013 19:29) k. habera
jak poznate dobreho umelce? podle ceho si vybirate?
ODPOVĚĎ (6.11.2013 21:21)
Jak by řekl Karel Schwarzenberg, to máte jako ve vztahu, chvíli to musíte zkoušet a uvidíte, co z toho bude. Hledám zvídavost, odvahu riskovat, chuť experimentovat a absolutní zaujetí věcí.
OTÁZKA (5.11.2013 23:55) LeZu
Dobrý den, co si myslíte o autonomii umělce a vůbec autonomii díla? Děkujeme LeZu
ODPOVĚĎ (6.11.2013 21:41)
Myslím si, že to je to, o co jde především.
OTÁZKA (6.11.2013 9:05) L
rád bych se zeptal jak reaguje výstava na výše uvedený pojmem Habitus? Co bude na výstavě k vidění? děkuji
ODPOVĚĎ (6.11.2013 21:49)
Pod názvem HABITUS najdete dvě výstavy, obě jsou volně inspirované pojmem francouzského sociologa Pierre Félixe Bourdieua, kterým označuje zažité vzorce chování determinované společenskými konvencemi. Ovšem, co vám budu vykládat, přijďte se zítra podívat.
OTÁZKA (6.11.2013 9:08) PK
Dobrý den, mám pocit, že jsem s vámi četl nějaký rozhovor v angličtině, kde jste ne příliš lichotivě mluvila o současné muzejní scéně v ČR. Změnil se nějak váš pohled? A co si myslíte o designu/art designu v ČR?
ODPOVĚĎ (7.11.2013 14:46)
Nezměnil, jen se utvrdil. K druhé části otázky: Myslím si, že se v současnosti u nás těší většímu zájmu než volné umění. Ale nejsem v tomto tolik zainteresována.
OTÁZKA (6.11.2013 10:57) marko bogdanovič
Dobrý den, v rozhovoru na babesatthemuseum jste o pražské artové scéně řekla, že "We are an artistically tame outskirts." a o ČR, že "For capturing the current state of Czech art, I would use a quote by Milan Kozelka: “There is no Czech art, only art in the Czech lands.” Máte nějaké své teorie proč to (obojí) v součsnosti tak je, čím to může být způsobeno, jaké faktory na to mohou mít vliv? děkuju za provokativní a věřím že opodstatněné názory
ODPOVĚĎ (7.11.2013 14:46)
Jsem ráda, že jste četl rozhovor. Hovořím v něm i o možných příčinách. Prostředí, ve kterém žijeme, se vykazuje leností a potřebou dělat si vše jednodušší. Vládne tu spíše nepřátelské klima. Jak by tu mohlo vzniknout něco nového? Okamžitě by se to pro ostatní stalo projevem arogance. Mám pocit, že je tu také přílišná orientace směrem na západ, inspirace cizím prostředím. Všechno si je tu až příliš podobný.