Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Svatý Vít prý patří definitivně státu

Katedrála svatého Víta s přilehlými nemovitostmi patří definitivně státu. Pražský městský soud tak potvrdil zářijový verdikt Obvodního soudu pro Prahu 1. Jde již o druhý pravomocný rozsudek ve sporu státu a katolické církve o nejnavštěvovanější český chrám. První rozhodnutí odvolacího soudu však zrušil Nejvyšší soud. Církev se proti rozhodnutí odvolá k Nejvyššímu soudu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pavel Zuna-Svobodova

30. 4. 2008 20:10
Ano.Sv.Vit patri statu

Politika statu se vyjadrovala a manifestovala prostredky katolickeho pojmoslovi.Tak tomu bylo v desatem stoleti.Katolicka totalita nabidla pojmy kultury a prava profannimu systemu moci: premyslovskemu statu. Presevsechno je donatorem ,zakladatelem cesky a nemecky stat. Katedrala sv. Vita je vyrazem smlouvy mezi "rimskou risi" a "ceskym statem".Jedna se o neco podobneho (pro Jindru) jako smlouvy EU. Clovek nezohaveny vojenskou komunistickou vychovou, clovek-Cech myslici, si prece musel alespon jednou uz polozit otazku: Jak je to mozne, ze nejvyznamnejsi kostel v Cechach nese jmeno jednoznacne nemeckeho svetce? Soucasni ideologove se teto otazky boji, a at se ji klidne boji dal. Podstata veci je v tom, ze to byl statni (mezinarodne-statni) akt, ktery dal Praze, Cechum a svetu jedno z nejoriginalnejsich del  pokory a spoluprace. Za katolicke pany se modlim kazdy den. Pral bych si, aby jim svitlo v lebce a misto plneho terichu a skvostnych habitu hledeli na spasu sve duse. Cesta je jasna: Luther-smysl krestanske lasky spociva v ceste, kterou musi kazdy krestan najit, aby se mohl perfektne a jednoznacne omluvit za hrichy nadutosti, mamonarstvi,touhy po moci.Jak se nejlepe omluvim,soudruzi katolici, Bohu, za tyto snahy katolicke cirkve po mamonu a moci? Kozeny je take katolik?

Sv.Vit patri statu,protoze vznikl z popudu statu a slouzil statni identite i nadale.

Jindru vymazte, je to hnup znamy prasecimi prispevky z tzv."diskuse"

Preji Vam i Vasim detem vse dobre. Zuna-Svobodova.

0 0
možnosti

čtenář

30. 4. 2008 20:16
Re: Ano.Sv.Vit patri statu

"Sv. Vít (Vitus, Guy), jeden z patronů českých zemí a světec, jemuž je zasvěcen chrám na Pražském hradě (tj. chrám sv. Víta), přichází podle legendy na svět někdy kolem roku 293 našeho letopočtu v přístavním městě Mazara di Vallo na západním pobřeží Sicílie jako syn pohana Hylase."  -  kde je ten německý světec, mudrlante ?

0 0
možnosti

čtenář

30. 4. 2008 19:01
Stavba typu katedrály sv.Víta

má zakládací listinu, v ní je nepochybně vyjádřen záměr a vůle zakladatele/stavebníka. Od toho se musejí odvíjet veškeré nálezy soudů. Ostatní náhledy a názory jsou irelevantní !!

0 0
možnosti

mmf

1. 5. 2008 13:48
Re: Stavba typu katedrály sv.Víta

Zakládací listina Sv.Víta  byla hned po hadráku  skartována estébáky , aby se nepřišlo na to , že i S.Vít nemůže dostat od Sachra  negativní lustrační osvědčení .

Toho využil pružinski a vihrál s reseckou a šolichovem v zádech další partii na cestě ke své inauguruaci na doživotního českoamerického krále z Judei .

Vivat kings , vivat pings .

0 0
možnosti

zahranici

30. 4. 2008 18:31
hroznej narod

Tak ceska bolsevicka luza zase vlastni katedralu.  Davat takovou skvost (vznikla z prace vericich a  spravy cirkve)  te spodine je hrich.  Kdy konecne pujdou Cesi za Ural ?  Vasi komunusticti bratri v Rusku   kostely bourali a Cesi jim mohou pomoci.

0 0
možnosti

penicilin

30. 4. 2008 20:37
Re: hroznej narod

Proč by měli Češi jít za Ural? Zmetku! To je naše země. Nadávat Čechům bolševická lůza umí jen nacistický potomek. To je asi tvůj případ. Určitě tu nežiješ, tak do toho nekecej. Nic ti po tom není.

0 0
možnosti

penicilin

30. 4. 2008 16:32
Pokrytectví římskokatolické církve.

Opět jedno pokrytectví římskokatolické církve, která hlásá chudobu a péči o duchovno svých oveček a sama ve svých řadách si libuje v mamonu a nádheře. Už po Bílé hoře to tak bylo - věřícím hlásala půst a kněží si v tyto dny hodovali, až se přežírali k prasknutí.  Pokrytectví římskokatolické církve lze spatřovat i v tom, že v minulosti církevní tribunály odsuzovaly delikventy k smrti, ale výkon byl předán světské moci výkonné (dodržovaly přikázání z Desatera, "nezabiješ", že - například případ Mistra Jana Husa), což lze charakterizovat úslovím "pěšky nebo za vozem". Oblbovat lidi - na to je užije. Na těchto stránkách se kritizuje udavačství a nikdo si nevšiml, že to byli právě katoličtí kněží, kteří to po Bílé hoře začali. Kdo udal tajného evangelíka, dostal jidášskou odměnu. Takový byl dáván za vzor ctnosti. Svatý Vít je jednou národní kulturní památka a patří tudíž státu. Církev si tam může sloužit bohoslužby, tak proč takový povyk?

0 0
možnosti

korsika.korsika

30. 4. 2008 17:07
Re: Pokrytectví římskokatolické církve.

Vážený pane Peniciline, když přijedete do Paříže a navštívíte  Notre Dame, není Vám jedno komu ten chrám patří? Mohu tam zdarma a jestli patří církvi nebo městu nebo někomu jinému je úplně jedno. Ten chrám nemůže nikdo odnést ani přestěhovat a hlavní věc je ta, aby se o něj  někdo staral. Vy tedy  když přijedete třeba do Španělska nebo do Itálie a navštívíte nějaký kostel, tak zjišťujete komu patří? Já tedy ne a je mně to úplně jedno.

0 0
možnosti

mmf

30. 4. 2008 16:03
pružinský se zasadí o privatizaci Sv.Víta a topol ho prodá

Kadáfímu , jako to udělali s hotely v Praze  na začátku svých privatizačních rozkradaček.

      Z  Sv.Víta se stane mešita , největší ve střední evropě a korunovační klenoty v rámci motivačního programu pro prasidenta , obdrží rodina pružinská za jednu symbolickou korunu . Po skončení prasidentování si rodina pružinská zakoupí celá Hradčana za symbolické 2 koruny české , aby nedocházelo ke střetům zájmů s dalším prasidentem po pružinském .(Y)Rv(Y)

0 0
možnosti

muadib

30. 4. 2008 15:25
nejasné informace

Myslím, že jse o dost významný spor a tak bych uvítal od novinářů přesnější informace. Dle článku se soud opíral o vládní nařízení z roku 1957, kterým se katedrála stala vlastnictvím všeho lidu. A co bylo předtím ? Kdo byl majitelem ? Předpokládám, že soud to řešil , ale v článku ani zmínka a i pokud to soud neřešil tím spíš bych tuto otázku čekal od autora článku.  Rv

0 0
možnosti

JFP

30. 4. 2008 15:34
Re: nejasné informace

R^!!R^

"Nemovitosti byly normou nezpochybnitelně převedeny na stát," citoval z rozsudku NS Fučík. Dříve obecné soudy tvrdily, že takováto věta nemůže mít za následek změnu vlastníka.

Mně z toho vychází, že ať už byl vlastníkem kdokoliv, tak stát o nebyl. Potud je současné rozhodutí jen potvrzením komunistické zvůle padesátch let. Leč platné.

0 0
možnosti

Forstmeister

30. 4. 2008 14:24
Velbloud, ucho jehly a bohatec...

Ať ŘKC drží kušnu. Sám jejich náměstek Kristův, Benedikt XVI., prohlásil mamon za smrtelný hřích. Takže klerikálové pozor, padlý anděl na vás již líčí svá pekelná tenata.

0 0
možnosti

mruk

30. 4. 2008 15:03
Re: Velbloud, ucho jehly a bohatec...

A to čekáš, že až katedrála připadne církvi, že ji církev prodá a prachy prožere? Nebo v čem vidíš ten mamon? ŘKC se snaží získat katedrálu čiskě a jedině proto, aby i nadále sloužila účelům ke kterým byla postavená. Vlastnictví státu nezaručuje vůbec nic. To se taky můžeme dočkat zasedání parlamentu v katedrále, nebo toho, že si ji nějaká firma pronajme na prezentaci a raut.

Je mi celkem jedno, komu katedrála připadne. Svět se v žádném případě nezboří. Jen mi nárok ŘKC přijde oprávněný a logický.

0 0
možnosti

Uhuhu

30. 4. 2008 14:04
Katedrálu stavěli panovníci - je tudíž majetkem koruny české

jejímž dědicem je stát. Církev ji měla pouze v užívání !

0 0
možnosti

JFP

30. 4. 2008 14:23
Re: Katedrálu stavěli panovníci - je tudíž majetkem koruny české

Jasně: Karel IV. měl srdce zjihlé a potíže a tak dal cihlu k cihle, těsto do díže...

Stejně "logický" argument by byl, že všichni zedníci na stavbě byli křesťané a tak to patří církvi.

0 0
možnosti

Tommy

30. 4. 2008 13:47
Stát to jsem já !

Stát to jsem já a tudíž souhlasím s tím, aby katedrála patřila církvi. Anebo všem, ale to ať se jedná třeba o tom, že  napž. Lidový dům nebo sídlo ODS má patřit také státu !>-

0 0
možnosti

Vladimir

30. 4. 2008 13:39
je to sranda

jak se ateiste biji o svatostanek a to jeste na zaklade bolsevickeho zakona. V tehle pseudozemi je tolik paradoxu, ze uz mi to ani divne nepripada. Nu, mohou si tam zridit misto k oslave tria  Klaus,Topolanek, Paroubek. Bylo by to tak nejak v souladu s urovni zdejsiho obcanstva.

Cirkvi doporucuji, aby podala zalobu k soudu ve Strasburku - aby civilizovana Evropa videla co se tu deje.

0 0
možnosti

JFP

30. 4. 2008 13:44
Re: je to sranda

Ateisté se bijí nejen o svatostánek, ale i o přilehlé a lukrativní pozemky okolo něj. Buďme realisté...

No a o co se bije církev? Odvažuji se tvrdit, že o tom, že navrácení svatého Víta a přilehlých objektů by nevýhodné nebylo, také velice dobře vědí.

Prioritu motivů jedné i druhé strany se neodvažuji odhadnout.

0 0
možnosti