Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Spor o pomník s rudou hvězdou: údajné hroby mohou být prázdné

Komunistické symboly z kontroverzního pomníku na pohřebišti Rudé armády v Brně-Králově Poli možná budou moci zmizet - a ruské úřady s tím nic nenadělají. Posudek, který LN v noci na úterý získaly, říká: To, co všichni považují za hromadné hroby, jimi vůbec nemusí být. Ruské úřady by tak ztratily právo o mohyle spolurozhodovat.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

mmf

3. 11. 2009 11:02
je takový problém zjistit

zda v hrobě někdo pohřbený je , či není ? Pokud by nebyl , lze prázdnou hrobku považovat za stejně významnou právní věc , jako falešný titul JUDr. u soudrihy kejválka Majecka Bendovího.

Když to někdo potřebuje ( že nemá kam pohřbívat ) - prázdný hrob zrušit , falešný titul majeckovi odebrat , vyhodit z parlamentu a věc je vyřešená.

0 0
možnosti

náhodný výstřel

3. 11. 2009 11:09
Re: je takový problém zjistit

Včera jste to v lihovym domě přehnali s margaritou, že?

0 0
možnosti

L

3. 11. 2009 10:49
Rudoarmejci prevleceni za americany

Jsou mista, kam v roce 1945 prijeli americani, ale komunisti tam postavily pmniky rudoarmejcum. Proc to tak udelali? Prave proto, ze jsou to komunisti. Taky se rikalo, ze to byli Rusove prestrojeni za Americany. Hehehe.

0 0
možnosti

Liška

3. 11. 2009 10:52
Re: Rudoarmejci prevleceni za americany

Poměr osvobození   SSSR:USA      1000:1       ztráty vojáků  170 000: cca 170  He he he

0 0
možnosti

Střelec

3. 11. 2009 10:46
Pikantní

Pikantní je skutečnost, že na pozemní bojové technice RKKA byla rudá hvězda používána jen v omezené míře - před válkou většinou na přehlídkových strojích, za války hlavně v oblasti Leningradu a na Dálném východě. Hojně se pěticípá žlutá či bílá (vzácně rudá) hvězda využívala na kořistní technice, což bylo dáno dostupnými barvami. V 50. letech byla rudá hvězda dosti běžně používánana obrněné technice ČSLA. V současnosti pěticípou rudou hvězdu používá ruské letectvo, ale i firma Texaco a je k nalezení i na nálepce piva Heineken. Srp a kladivo jsou součástí rakouského státního znaku. Boj proti předmětné symbolice je tedy jen zástupným problémem s možnou mezinárodní dohrou, kterou zatáhneme ze svých daní. U nás se v něm vyžívají hlavně jedinci, kteří musí zakrýt politickou turistiku, případně bolševickou minulost vlastní, nebo svých příbuzných.

0 0
možnosti

haha

3. 11. 2009 11:02
Re: Pikantní

pro Střelce : ,, Brilantní rozbor!....,,..

0 0
možnosti

Robert

3. 11. 2009 10:38
Tak se mi zdá,

 Pozoruji, že zviditelnění p, Pelána přijde daňové poplatníky pěkně draho.

0 0
možnosti

Jakub S.

3. 11. 2009 10:28
Tak aby bylo jasno, byli-li vojáci RA hrdinové:

Dostali, každý z nich, povolávací rozkaz. A ovšem poslušně odjeli. Copak v době nejbestiálnějších represí, transportů na Kolymu atd., vybíjení národů, důstojníků, inteligenc, tzv. kulaků atd., agentů... copak se někdo něčeho odvážil? Hned by ho odsoudili a okamžitě zatřelili. A v armádě měli u každé jednotky, při boji za sebou (!), politkoma s odjištěným naganem. Tak prostě šli kupředu, jak jinak?! A ovšem že neměli ponětí, kam a proč, a kde vlastně kdy se octli. Viděli jste je, v 45 a/nebo 68 a poté? Pak není o čem mluvit.

Padli, chudáci... nenapadne mě v životě na ně plivat. Další padli, statisíce, do zajetí - a podařilo-li se jim vrátit se, ihned jeli do táborů jako zrádci: měli padnout. - A hanobení hrobů prostě nesnáším. Kristaboha, jsem historik! A slušný člověk!

Jenže... je to, co jsem napsal, charakteristika  h r d i n ů - ? Odpověď nechávám  na každém.

Jako prosté vojáky wehrmachtu, i je semlela doba, situace a mechanismus jejich totalitních států. Oslavovat nebudu ty ani ty, ani globálně odsuzovat... leč ovšem ti rudoarmějci nás zachránili. Jako národ. A koneckonců, jakkoliv podmíněně, i stát. Podotýkám: jsem  bytostný antibolšán. Kdo nechápe, jak to jde dohromady, je mi líto, nevysvětlím...

Howgh. Ite, missa est, amici.

0 0
možnosti

strejda obejda

3. 11. 2009 10:36
Re: Tak aby bylo jasno, byli-li vojáci RA hrdinové:

Móc hezký, ale dle mého jsou symboly komoušského režimu urážka i pro ty mrtvé vojáky, nemluvě o urážce kolemjdoucích.

Diskuze o symbolech a mrtvých. Co mrtví Wehrmachtu? To byli taky obyčejní kluci, kteří museli jít bojovat. Dáme na jejich hroby symboly hákového kříže? Jen proto, že umřeli za Hitlera?

0 0
možnosti

kampelicka

3. 11. 2009 10:18
podle me je treba zrusit vsechny pomniky

Zustanou jenom ty pomniky  kde vrazdilo demokraticke NATO srby v kosove v Afganistanu v iraku .

Pomniky z prvni svetove valky to bylo preci taky ve jmenu totality . Zbourat . Z 30 lete a ja nevim jake zbourat.

0 0
možnosti

Jakub S.

3. 11. 2009 10:31
Re: podle me je treba zrusit vsechny pomniky

Kampeličko, máte v duši neuvěřitelný guláš. Tristní. Prosím vás, k ničemu se nevyjadřujte. Je to smutné. Pro vás, věřte. Sotva naklapete, a jak divně a zmateně, nějaká písmenka. Ve svém zájmu s tím přestaňte, ujišťuju vás.

0 0
možnosti

anto

3. 11. 2009 10:09
VŮBEC NECHÁPU JAK MOHOU RUSÁCI URČOVAT PODOBU

hřbitova  v  česku  ,  byť  tam  jsou  pohřbení  rudí  armejci

0 0
možnosti

pteryx

3. 11. 2009 10:12
Re: VŮBEC NECHÁPU JAK MOHOU RUSÁCI URČOVAT PODOBU

To jste opravdu velmi nechápavý člověk, co se dá dělat. Není každému dáno.

0 0
možnosti

haha

3. 11. 2009 10:03
MORTUO LEONI ET LEPORES INSULTANT !

,, Na mrtvého lva i zajíci si troufají! - Češi, Moravané, Slezané aj. menšiny bořiteli pomníků padlých hrdinů v boji proti fašismu! Že se nestydíte překrucovat historické pravdy ! Nebýt hrdinů, kteří položily své životy na oltář svobody, nebyli byste dnes zde, ani vy! Mnozí z vás si to neuvědomují a rozpoutávají zde vášně, které nejsou hodny č l o v ě k a ! Každému, co jeho jest a o mrtvých jen to dobré......- I za socialismu bylo v Horních Heršpicíchpohřebiště mrtvých vojáků Wermachtu! Kdo jste se z vás tam byl podívat, kdo jste byl u hrobů vojáků vítězných mocností kdekoli v Evropě? Jsou insignie jejich států odsekávány? nejsou! Jsou ničeny pomníky padlých z dob Napoleonských válek? Nejsou! Ponechte padlé hrdiny v klidu, přinesli svobodu pro vaši budoucnost! Neplivejte po nich! ...,,...

0 0
možnosti

pteryx

3. 11. 2009 10:11
Re: MORTUO LEONI ET LEPORES INSULTANT !

V podstatě souhlasím, pouze bych něco dodal. Spíše bych napsal "neplivejme", protože se cítím být součástí tohoto národa, byť i chybujícího. Někteří z těch vojáků byli skutečně přesvědčení marxisté, tak bych tam ten srp a kladivo nechal. Ale je chyba, že tam nejsou kříže, protože současný návrat Ruska ke křesťanství ukazuje, že nemohlo být v těch lidech mrtvé. Pochopitelně ho nemohli přiznat, že.

0 0
možnosti

Keni

3. 11. 2009 10:02
otazka kdo tam je?

Nevim, jak to bylo v Brne a poprave diky svemu veku ani jak to bylo v Praze. Ale co jsem slysel, tak prvni kdo prijel do Prahy krom toho vyzvedneho vozidla USArmy byly rudoarmejci, coz byla protibplseficka armada. Po prijezdu jich plno uteklo a zbytek byl popraven. A nejvetsi pobidka pro osvobozovani vojaky rude armady melo byt mozna prezijes boj, nebo te zastrelime za zradu sami.

Takze je otakza, zda tam opravdu odpocivaji obeti osvobozovani, nebo jen obeti popravene vlastnimi lidmi.

0 0
možnosti

kampelicka

3. 11. 2009 10:06
Re: otazka kdo tam je?

no jo to bude treba vymyslet nejaky treti symbol :) Pro zastrene vlastnimi lidmi . :)

0 0
možnosti

pteryx

3. 11. 2009 10:02
trapné

Ty tanečky kolem toho pomníku jsou neuvěřitelně trapné. Oficiální ideologií SSSR byl marxismus-leninismus. Jak by válka probíhala kdyby tomu bylo jinak, to nikdo nemůže říct. Je to nedobrá ideologie, ale ta nacistická je ještě horší. Pro mne není problém, že na těch hrobech je srp a kladivo, spíše si říkám jestli by tam neměl být taky kříž. Někteří z těch vojáků byli přesvědčení marxisté, ale mnozí z nich byli jistě křesťané, i když to museli skrývat. Jak by jinak byl možný masivní návrat ke křesťanství v současném Rusku?

0 0
možnosti

JaS

3. 11. 2009 10:20
Re: trapné

Máte pravdu, že vybírat mezi dvěma zločinnými ideologiemi tu, která je dobrá, nemá smysl.

0 0
možnosti