Diskuze
Po Japonsku se Muchova epopej možná přesune do Číny a Koreje
Děkujeme za pochopení.
S. Panza
Obecné bludy o Epopeji - skutečnost dle práva
1) Mucha Epopej Praze daroval: Nedaroval, vytvořil ji na základě smlouvy o díle uzavřené americkým obchodníkem Cranem a dostal královsky zaplaceno 5000 USD za obraz - v dnešních cenách celkem stovky milionů korun. Skutečný a jediný dárce je Crane. Praha není účastníkem této smlouvy a nemá z ní žádný závazek. Naopak Mucha dostává zaplaceno na základě protokolů o převzetí obrazů do vlastnictví Prahy.
2) Praha se zavázala postavit zvláštní pavilon: Nezavázala - usnesení rady Prahy sdělené Craneovi dopisem z 25.10.1910 ze zápisu "7339. Přípis Kranův ohledně Muchova cyklu vzat na vědomí; budiž odpovězeno, že rada městská chce každý jednotlivý obraz přijmouti a potvrditi a chce se postarati o BEZPEČNÉ A VHODNÉ JICH ULOŽENÍ"
3) Osoba, která se vydávala za vnuka A.Muchy a dělala si nároky na Epopej není jeho pokrevním ani adoptivním vnukem.
V. Getz
Re: Obecné bludy o Epopeji - skutečnost dle práva
opravdu v USD?
S. Panza
14,2 milionů USD = 344,4 milionů Kč - by dostal Mucha v 2014
Smlouva o dílo, kterou uzavřel Crane s Muchou, byla uzavřena na 20 obrazů po 5000 USD. Celkem dostal Mucha podle této smlouvy zaplaceno 100 000 USD.
Existují kalkulátory, přepočítající hodnoty v USD platné v daném roce na na dnešní hodnoty. Pokud v roce 1913 dostal kvalifikovaný pracovník ve výrobě 100 000 USD, pak by v roce 2014 obdržel 14 200 000 USD. Při použití dnešního kurzu je to těch zmiňovaných 344,4 milionů korun. A to je skutečně královská odměna za namalováni 20 obrazů. Za jeden obraz "pouhých" 17,2 milionů korun.
M. Franz
Re: 14,2 milionů USD = 344,4 milionů Kč - by dostal Mucha v 2014
Jsou to zajímavé údaje, odkud je máte? To přepočítávání na dnešní peníze je ale zcela pofidérní, i když se pro zvýšení účinu zprávy často používá.
S. Panza
Většina dokladů je v archivu Prahy a byla zveřejněna na netu
Přiznám se, že jsem se dost dokumenty ke Slovanské epopeji zabýval. Naštěstí všechny podstatné jsou dostupné i na netu. Základní dokument je ta smlouva o díle podepsaná v roce 1913 Cranem a Muchou v Praze. Odkaz na kopii originálu smlouvy s překladem (překladatel se znalostí anglosaského práva by měl výhrady k přesnosti) http://www.reflex.cz/clanek/kultura-archiv/37495/slovanska-epopej-mucha-a-incheba.html
Archiv Prahy zveřejnil i kopie zápisů z usnesení rady k odpovědi Cranovi. Je nepochybné, že Crane, jako zkušený obchodník jednal opatrně. Výplatu peněz Muchovi vázal na splnění jasných podmínek a předání hotových obrazů do vlastnictví Prahy. Z formulace smlouvy je jasné, že ji Crane formuloval metodou "aby se vlk nažral a koza zůstala celá". Je v ní uveden požadavek Muchy na zvláštní pavilon či sál, který není pro Prahu závazný a zároveň uvádí jasné vyjádřený závazek Prahy, že obrazy převezme do vlastnictví, to potvrdí a obrazy bezpečně a vhodně uloži". I radní Prahy byli opatrní.
S. Panza
Ten přepočet věrně ukazuje na vysokou odměnu Muchovi
Ten přepočet je postaven na známých hodnotách platů kvalifikovaných výrobních pracovníků v USA v jednotlivých letech. Ty platy jsou historicky doložitelné od roku 1774 dodnes. Ta kalkulace je vcelku jednoduchá jestliže např soustružník měl v roce 1913 plat 1 USD a dnes má plat 100 USD za stejnou jednotku (hodinu, den, měsíc) pak je koeficient 100 a tím se násobí.
Jediná výhrada může být, že neznáme ten přepočet přímo pro malíře. To je pravda, ale to porovnání jak se zvýšily platy pracovníka je dobrým základem pro porovnání kolik by Mucha dostal při stejných podmínkách zaplaceno za obrazy dnes. I kdyby by ten výpočet zcela neodpovídal a Mucha by dostal jen polovinu, stejně by to byla obrovská suma.