Diskuse k článku: Učitel není podstatný, je nahraditelný strojem, říká průkopník moderní výuky Sugata Mitra

Přihlaste se



REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ,
NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS REGISTRACE

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07.Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.
  • Příspěvků: 14
  • Poslední: 21.7.2017 12:24
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
R. Kubeš 21.7.2017 11:28

Možná se to samy naučily za 3 měsíce... Ale kdyby měly učitele, naučily by se to za 3 týdny, v tom je ten vtip, který nám "reformátor" neřekne. Jinak teze o tom, že je zbytečné se učit, protože "vše je na internetu a najdu si to, až budu potřebovat", je celkem stará, alespoň já jsem se s ní poprvé setkal už před nějakými 15 lety (=může být i starší) na škole, kde ji propagoval jeden vyučující.

J. Vlk 21.7.2017 11:23

Někdy mám dojem, že i u nás jsou pedagogové také již zbyteční. "Vědomosti" děti od malička získávají na internetu, výchovu zajišťuje TV a ulice tržní společnosti a o zbytek rozumu se postarají naše "svobodná objektivní média".

M. Vavřincová 21.7.2017 10:27

Negramotné indické děti se za tři měsíce naučily dobře anglicky? Tomu se dá věřit docela těžko. A asi by bylo dobré, pane Bernáthe, abyste si po sobě článek přečetl, než jej zveřejníte. Nejde jen o " lajckou veřejnost" ( s lajky to vážně nemá nic společného), " děti se mají učit sami" atd., ale i o špatné slovesné vazby nebo diakritiku. Trochu si říkám, jestli to není důsledek oné " integrace internetu do vzdělávání", která u nás už proběhla.

D. Polanský 21.7.2017 9:33

Dobrý učitel musí především objevit a potlačit sebemenší projev šikany, jelikož to stroj neumí. Vše ostatní je sekundární. Když nenaučí, naučí se člověk sám nebo život nebo někdo jiný. Šikana může dítě traumatizovat na celý život. Pokud si vzpomínám ve škole jsem se naučil především číst a psát. Vše ostatní i tak musí být propojeno s praktickým využíváním, jelikož jinak se vám to vykouří spolehlivě z hlavy. Mám technickou vysokou, 40 let praxe, takže si myslím, že vím, o čem mluvím.

I. Babková 21.7.2017 9:23

A těm báchorkám o negramotných dětech, které se za 3 měsíce naučí bez cizí pomoci angličtinu, mám věřit? To je zas jeden vykutálený Ind - "guru", který si mastí kapsu díky naší naivní důvěře a nekritičnosti.

Dobrého učitele stroj nenahradí, protože stroj neumí předat nadšení a zápal pro studovaný obor.

Z. Lapil 21.7.2017 10:17

No, možná byste to mohla zkusit. Samozřejmě musely mít někde zdroj, který anglicky umí; a nepochybně ta angličtina byla "taková indická", ale děti jsou na znalosti strašný vysavač, to vám nepochybně není potřeba vysvětlovat.*/

Mně v tom celém dělají problém dvě věci. Jednak formulace: "zrušením učitele" není, když je součástí metody položení první otázky a když někdo, klidně kolektiv zvaný civilizace, musí ten počítač do zdi dát a informace o DNA nebo čemkoliv jiném natlačit. Naproti tomu spolu s panem guru si myslím, že posadit děti do lavic a stoupnout si před ně s rákoskou není ta nejlepší metoda, jak znalosti z počítače do děcek dostat.

Ale hlavně: internet jako jediný zdroj vědění mám za naprostý nesmysl. Najdete tam změť, ve které se bez předběžných znalostí rychle ztratíte. Příklad: potřebuju zásadně ořezat ořech. Našel jsem několik zasvěcených debat o tom, kdy se má řezat, ale rozhodně jsem nenašel odpověď, kdy se má řezat. Zdá se, že ořech je odolný strom a přežije cokoliv.

I. Babková 21.7.2017 11:04

Máte pravdu, že děti (a především ty malé) jsou velmi zvídavé. Ale založit jejich vzdělávání čistě jen na jejich zvídavosti by nebylo prozíravé, zvídavost se u větší části populace se stárnutím díky nejrůznějším vlivům vytrácí.

Ten příklad s rákoskou je k pousmání. Možná jste zastáncem učení hrou, já po mnohaletých zkušenostech na učení pouze hrou nevěřím. Učení je především dřina, tak jako je dřina gymnastika nebo hra na housle. Neexistují snadné a zábavné zkratky. Nakonec pokud vás nějaký obor opravdu zaujme, tak veškeré úsilí k jeho zvládnutí pro vás nebude jen dřinou, ale spíše fascinující činností.

Otázky, které kladete ve svých reakcích, svědčí o tom, že slepě nevěříte předkládaným faktům.

Alternativní školství ano, ale ne pro celou populaci. Nejefektivnější vzdělávání (poměr cena výkon) poskytují klasické školy s důrazem na zvládnutí určitého penza znalostí/vědomostí a dril.

Redaktorovy pravopisné chyby - to snad ani nemá cenu komentovat. Hezký den.

Z. Lapil 21.7.2017 12:24

Podle mě nejsme ve při. Ano, jsem zastáncem hesla Škola hrou. Ano - POUZE hra je naprosto nedostatečná. Ano - neexistují snadné a zábavné zkratky, ale to neznamená, že si nemůžu zazpívat do kroku.

Alternativní školství je vždycky na delší debatu. Za klíčové považuju slovo "alternativní". Přijme-li parlament zákon "všichni budou Montessori", budu remcat stejně, jako prskám dnes, protože ano - klasická škola JE funkční alternativa, navíc - cena/výkon - i učitel, který je v učebnici o kapitolu napřed, dokáže jakž takž slušně vzdělávat několik desítek dětí naráz. Její - podle mě velmi podstatnou - nevýhodou je, že neumí vzdělávat nestandardní děti. Dítě nadprůměrně i podprůměrně schopné a dokonce i dítě, které "jen" nevydrží sedět, je písek v soukolí. Nedej pámbu, má-li se doučit doma a nemá nikoho, kdo by mu poradil. Usoudí "jsem blbej, nemá to cenu", a to je i v nejlepší škole konec.

Z. Lapil 21.7.2017 10:36

*/ Pokračování:

Trochu mi dělá starost pojem "znalosti". Z toho, co píšu, se zdá, že "co dětem dospělí neřeknou, to děti nevědí". Kdo ale chvíli sledoval mimino žužlající kostku, ten přesně ví, že to nebyla hra, ale soustředěný výzkum.

On celý ten rozhovor na mě dělá dojem, že si pan redaktor myslí, že my čtenáři nejsme schopni pochopit složitější myšlenku. Klidně bych i věřil, že toho není schopen on sám: v příspěvcích jsou zmíněny dva nebo třičeštinářské kiksy (laJcký), já k tomu přidám opakované "děti samI" a ještě jeden, co jsem líný hledat. Jistě - kdo ví, co jsem tu zmotal já, ale já nemám jazyk v popisu práce.

S oblibou propaguju dnes módní systém paní Montessori. Velmi dobře, včetně postupu na vyšší stupeň, to funguje v Chrudimi. Máte-li chvilku a náladu - viz www.narovine.cz. Mají tam i něco o teoretických základech. Jo, a není to nijak drahé, necelé dvě tisícovky měsíčně. Nepochybně existují rodiny, pro které jsou necelé dvě tisícovky měsíčně příliš, ale to už je jiné téma.

R. Stary 21.7.2017 8:36

John Naisbit:

My se utapime v informacich a hladovime po vedeni. Uspesne zeme maji vysoce vyvynute skolstvi. Spatne skolstvi znamena mnoho nedouku.

P. Holecek 21.7.2017 8:01

Pokud je nekdo schopny napsat v dotazu 'lajckou verejnost', tak by mel byt strojem nejen nahrazen, ale rovnou i odstranen...

F. Jetel 21.7.2017 6:46

Učitel není podstatný, vědomosti nejsou potřeba, stačí si je umět vyhledat na internetu. Taková je současná situace ve školství. Jen by mě zajímalo, co by se dělo, kdyby internet zkolaboval. Úprk do jeskyň nebo na stromy.

J. Zima 21.7.2017 6:31

"...,aby jste řešili problémy, žili a tak dále."

Ta čeština zase dostává na zadek. Co ale čekat od polovzdělaného redaktora, jehož hlavní kvalifikací je podlézat Babišovi.

J. Mrázek 21.7.2017 6:24

Ztrátou informační sítě a bez základů uložených ve vlastní paměti si koledujeme v případě EMP o návrat do doby kamenné (tak jako tak, ale mnohem rychleji ! ̈) ...