Pátek 14. června 2024, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Objevný úvod do české komiksologie

Kultura

  15:00
Kniha Heleny Diesing o historii českého komiksu posouvá zájem o toto médium z neškodného koníčku do oblasti akademického bádání. A současně přináší unikátní obrazový materiál, který už celá desetiletí nikdo neviděl.

Komiksový hrdina zachraňuje schůzi. I v nových společenských podmínkách se komiks snažil dokázat svou užitečnost. foto: Reprofoto

S komiksem jsou v Čechách spojeny různé stereotypy. Jeho kritici pochybují, že se jedná o hodnotný způsob kulturního projevu, obhájci zase tvrdí, že pod vlivem podobných názorů pořádný komiks v Čechách až na výjimky neexistoval.

Existence komiksu, zvláštní výrazové formy mezi výtvarným uměním, literaturou a filmem, je ale skutečnost, se kterou náš vlastní vkus nic nezmůže. Stereotypy vznikají především tam, kde se o diskutované věci příliš mnoho neví. To platí i pro český komiks. Teprve v roce 2012 tu vychází kniha, která se seriózně věnuje jeho dějinám.

Žánr z bubliny zrozený

Přitom ve Spojených státech je komiks řadu let předmětem univerzitního bádání. U nás jsme byli dlouho ve fázi osobních vzpomínek a fanouškovských textů. Autorka Českého komiksu Helena Diesing se komiksem zabývá systematicky a dějiny tohoto oboru byly i předmětem její disertace v Ústavu pro dějiny umění Univerzity Karlovy. Ke komiksu přistupuje se znalostí vědecké metodologie i způsobu, jak je konstruována akademická historie komiksu v zemi s bohatou komiksovou tradicí, tedy v USA.

Helena Diesing především prošla stovky dobových novin a časopisů a sesbírala všechny komiksy, které v nich našla. Kniha nachází počátky žánru v českých humoristických časopisech někdy těsně po polovině 19. století. Za otce českého komiksu není považován nikdo menší než Josef Mánes a první česká komiksová bublina se objevila v Humoristických listech roku 1862.

Autorka příběh českého komiksu vypráví na základě tematických i monografických kapitol. Nemůže opomenout nejvýraznější postavy žánru první poloviny minulého století, Josefa Ladu a Ondřeje Sekoru. Ti už sice mají své knižní monografie, ty se ale nezaměřují jen na jejich komiksovou tvorbu.

Pozdravy od Punti a Kikiny

Vedle známých tvůrců však existovaly desítky dalších. Obrázkové seriály publikovali v dnes již zapomenutých časopisech jako Koule, Sršatec nebo Úhor. Za první republiky kvetl komiks dětský i rodinný, zábavný i politický. Nebo dokonce takový, jenž můžeme po výtvarné stránce nazvat komiksem avantgardním: Antonín Pelc ve svých příbězích o Trampíku Billovi Woolovi bravurně pracoval nejen s moderním stylem karikaturní zkratky, ale i s prvky fotokoláže.

Většina běžné produkce ale umělecké ambice neměla. Naopak, jednalo se často jen o způsob, jak na vhodně zvolených postavičkách vydělat co nejvíc peněz. To platí třeba o populární Pepině Rejholcové, která se ještě před Ferdou Mravencem vedle komiksu uplatnila i na divadle, ve filmu nebo v oblasti zábavní hudby. Na ni, stejně jako na dobově populární postavy, jakými byli Ping a Pong, Kocour Felix nebo Punťa a Kikina, si už většina dnešních čtenářů asi nevzpomene.

Helena Diesing: Český komiks 1. poloviny 20. století

Verzone, Praha 2011, 360 stran, doporučená cena 1249

Přinejmenším kvantitativní zlom v přijímání komiksu přinesl dobrodružný komiks z produkce nakladatelství Melantrich. Platí to především o Rychlých šípech, kteří dokázaly ovlivnit hned několik generací české mládeže. V dobách svého vrcholu vycházel časopis Mladý hlasatel, kde komiks byl, v týdenním nákladu 220 tisíc výtisků.

Komiksu zasadil ránu protektorát a později komunistická diktatura. Přitom komiksy vycházející mezi rokem 1945 a 1948 patří k tomu nejzajímavějšímu z české produkce. Vzniká pozoruhodná oblast budovatelského a satirického komiksu, jenž pomáhá pochopit dobové kulturní klima.

Celek a detail

Helena Diesing nenapsala úzce zaměřenou akademickou studii. Text knihy je poměrně stručný, přečtete ho za pár hodin.

Kniha zaujme nápaditou grafickou úpravou Štěpána Malovce. Její neobvyklost je možná jedním z důvodů, proč kniha zatím v knihkupectvích odolává náporu zájemců. Nevypadá jako obvyklá „velká kniha o komiksu“, ale je to velký a svižný paperback, asi takový, jaké dělá nakladatelství Phaidon. Malovec s historickými komiksy účinně nakládá dvojím způsobem. Historický materiál reprodukuje v kompletních stranách komiksových příběhů při zachování historické patiny.

Současně účinně pracuje se zvětšeným detailem komiksových příběhů: jednotlivá okénka, postavičky nebo bubliny monumentalizuje jako samonosné fragmenty. Konzistence tohoto přístupu pomáhá stírat rozdíly mezi vizuálně značně proměnlivým materiálem. Nezbývá než se těšit na druhý díl.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!