Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Výslech rektora Karlovy univerzity

Britská princezna Anna na návštěvě Karlovy univerzity s rektorem prof. RNDr. Václavem Hamplem, DrSc.

UKONČENO

V rámci oslav výročí 660 let od založení Karlovy univerzity udělil rektor Václav Hampl čtyři čestné doktoráty. Vé svém výročním projevu řekl, že se od roku 1989 zvýšila náročnost studia a jeho kvalita a že škola nesouhlasí s transformací fakultních nemocnic na univerzitní. Ptali jste se 17. dubna v 10:30 rektora Karlovy univerzity Václava Hampla.

položených otázek: 50 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (16.4.2008 15:37) Libor Cermak
Pane rektore, rad bych se zeptal na aktualni stav ve veci Univerzitnich nemocnic a jejich planovane promeny na a.s. a zda se vylepsila - predstaviteli vysokych skol kritizovana - komunikace s Ministerstvem zdravotnictvi - dekuji
ODPOVĚĎ (17.4.2008 10:34)
Aktuální stav je bohužel velmi neuspokojivý. Vláda minulý týden schválila věcný záměr zakona ve verzi, která je nejen nepřijatelná pro UK, ale může znamenat ohrožení odborné péče v těchto nemocnicích a ztrátu vlivu univerzit na výuku a lékařský výzkum. Komunikace Ministerstva zdravotnictví se mně špatně hodnotí, ve skutečnosti totiž žádná není, pouze se vždy dozvíme, že předložený návrh je jediný možný. Více podrobností je k dispozici na iforum.cuni.cz, sekce Téma a Univerzitní nemocnice.
OTÁZKA (16.4.2008 23:56) Karel
Dobry den, porad slychame akorat - nemocnice jako akciove spolecnosti jsou zlo. Muzete mne jako laikovi vysvetlit, v cem to zlo spociva? Diky, Karel
ODPOVĚĎ (17.4.2008 10:43)
Neřekl bych, že jsou zlo. Pouze se domnívám, že jde o variantu s mnoha - zbytečnými - nevýhodami. Pro akcivou společnost jako obchodní společnost totiž musí platit mnohá pravidla, jak naše, tak Evropské unie a v tom nelze dělat výjimky, byť by šlo o nemocnice. Jde o záležitosti např. daňové, možnost veřejné podpory, úpadkový zákon, strukturu orgánů společnosti, předepsaný způsob řízení atd., to vše je jistě dobře propracováno pro standardní podnikatelské subjekty, ale pro univerzitní nemocnice jde o značné komplikace, někdy neodstranitelné.
OTÁZKA (17.4.2008 6:40) Eva Odehnalová
Pane rektore, není férovější přiznat, že UK není připravena ani organizačně ani technicky na zapojení se do projektu odhalování plagiátů namísto toho, že od srpna situaci posuzují právnící? Není to navíc na vyhazov právníků? :-)
ODPOVĚĎ (17.4.2008 10:48)
Nevím, proč by UK nebyla připravena, problém je jinde. Jakkoliv naprosto souhlasím s nutností bojovat proti plagiátorství, tak podle našeho názoru nám autorský zákon nedovoluje předávat diplomové a další práce jinému subjektu, který by tento projekt po všech stránkách koordinoval a kde by docházelo ke sběru dat. Nicméně stále hledáme řešení, jak se tohoto zúčastnit a přitom se vyvarovat žalobám za porušování autorského práva.
OTÁZKA (16.4.2008 22:59) Josef Pazderka
Pane rektore, jsem hrdy na svoji univerzitu, ale jak je mozne, ze brnenska Masarycka je lepsi? Napriklad v informacnich technologiich nas predstihla radove.
ODPOVĚĎ (17.4.2008 10:55)
Plně uznávám kvality Masarykovy univerzity, ale rozhodně není pravda, že je (ve všem) lepší. Myslím, že detailní rozbor, obor po oboru, by ukázal jiný obrázek. Ano, v otázce univerzitního informačního systému má UK nepochybně co dohánět a také se o to velmi snažíme, byť vzhledem k velikosti a různorodosti univerźity (značne vyšší než na MU) to není jednoduché.
OTÁZKA (16.4.2008 14:02) Ondřej
Dobrý den, je dle Vašeho názoru nutné masivně učitelům zvýšit platy, aby se tato profese byla dostatečně prestižní a více přitahovala schopné lidi? Kdy dle Vás, se začne standartně na vysokých školách přednášet v Angličtině? Měla by si Evropa (EU) zvolit jeden společný jazyk (např.angličtinu), měli by občané EU být systematicky vedeni k bilingivnosti na základě cetrálního zadání?
ODPOVĚĎ (17.4.2008 10:56)
Máte-li na mysli platy učitelů základních a středních škol, skutečně si myslím, že platová úroveň je jedním z důležitých faktorů - i když ne jediným - poměrně nízké atraktivity tohoto zaměstnání. Co se týče VŠ, nezbývá než připomenout, že např. UK dlouhodobě funguje se zhruba třetinovým veřejným financováním oproti podobně mezinárodně hodnoceným univerzitám ve světě, a to v situaci ostré mezinárodní konkurence o nejnadanější vědce. Co se týče výuky v angličtině, na UK se v angličtině učí hodně (jinak bychom nemohli být jednou z nejatraktivnějších univerzit v evropském výměnném programu Erasmus z hlediska příjezdů studentů a učitelů k nám). Nemyslím, že jediný oficiální jazyk celé EU by byl nutný, i když neformální posilování de facto dominance angličtiny je myslím v pořádku.
OTÁZKA (16.4.2008 13:48) valborg
Dobrý den, jaké je Vaše stanovisko k tomu, že vláda hodlá financovat primárně aplikovaný výzkum. To může být velký problém zejména pro humanitní obory, historie, filosofie, právo ad.
ODPOVĚĎ (17.4.2008 10:58)
Máte úplně pravdu. Financování základního výzkumu je typickou ukázkou toho, co právem očekáváme od veřejného sektoru. Na jedné straně je nutný pro rozvoj ekonomiky, ale přitom nebývá v možnostech (a bezprostředním zájmu) komerčních subjektů. U většiny oborů aplikovaného výzkumu je naproti tomu daleko víc na místě očekávat finanční spoluúčast komerčních subjektů a role vlády může být menší. Připravovaná reforma financování výzkumu z veřejných zdrojů se skutečně - jak píšete - zaměřuje především na aplikovaný výzkum a vývoj. UK (společně s dalšími VŠ) v tomto smyslu návrh kritizovala a část připomínek se podařilo uplatnit.
OTÁZKA (16.4.2008 12:49) Jan Novák, Náchod
Vaše Magnificence, omlouvám se, že neznám Vaši specializaci. Nevím, zda jste fyzik, ale pedagog jste v každém případě. Vycházím z těchto faktů: feminizace v učitelském sboru (stejnou hrůzou by byl opak), dále to, že matematika není předmětem maturit, také to, že na školách by měli vyučovat i středoškoláci, všeobecný úpadek kázně a autority učitelů ve školách a další. Dotaz zní: Jakou asi rychlostí se v hrobě otáčí Jan Amos Komenský?
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:01)
Pokud by vše bylo tak, jak říkáte a možná by se našly i jiné důvody, Jan Amos Komenský by opravdu v klidu nebyl.
OTÁZKA (16.4.2008 13:38) David Vrbicka
Dobry den chci se zeptat zdali je opravdu nutne mit pro studium na vysoke skole mit maturitu, chtel bych vystudovat vysokou skolu technickeho zamereni a dal se venovat vyzkumua vyvoji jako to delam ted, bohuzel stradni skola mi nechce uznat vystudovane roky a nusel by jsem zacit od zacatku, je mi 30 let
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:04)
Pro studium na VŠ je opravdu nutné úplné střední nebo úplné střední odborné vzdělání (nebo konzervatoř pro umělecké obory) mít (stanoví tak zákon) a myslím, že je to tak dobře.
OTÁZKA (16.4.2008 13:18) volba presidenta
Uz za par let se bude volit dalsi president. Stalo se modou, ze vzdy se do toho namoci (a dost si zada) par akademickych hodnostaru. Bral byste priste kandidaturu na presidenta nebo se klonite k nazoru, ze to divadlo predevsim neni solidniho akademickeho funkcionare vubec hodne?
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:05)
V žádném případě tuto ambici nemám.
OTÁZKA (16.4.2008 18:08) Barbora
Dobrý den. 1) Co si myslíte o plánovaném zrušení fakultních senátů? 2) Vztahují se polatky za nadstandardní délku studia i na navazující magisterské studium (konkrétně v případě předchozího neúspěšného pětiletého mgr studia)? Nejsou poplatky za "delší" studium obecně anachronismem? Děkuji a přeji hezký den.
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:08)
Jsem kategoricky proti ruseni akademickych senatu. Poplatky se i na Vámi popisovaný případ vztahují. S tím, že poplatky nejsou zákonem stanoveny zcela optimálně, souhlasím.
OTÁZKA (17.4.2008 8:58) marian
Dobry den, Jako Váš podřízený mám hned několik otázek. 1)Přál byste si, aby se Univerzita Karlova stala research university nebo byste i nadále kladl důraz na vzdělávání stále většího počtu studentů? 2) Máte nějaký konkrétní plán jak na naši školu přilákat mladé nebo dokonce zahraniční vědce?3)Potřebujeme je vůbec? S díky marian
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:10)
1) Rozhodně chci posilovat pozici UK jako "research university" (což už - minimálně v kontextu střední Evropy - je). Další nárůsty počtu studentů nad nynějších skoro 50 tisíc chceme omezit nejvýše na selektivně vybrané obory, kde vnímáme obzvláštní kvalitu nebo potřebu. 2) Změnili jsme naši nemalou vnitřní grantovou agenturu tak, aby byla pro mladé vědce atraktivním, administrativně nenáročným zdrojem financování vědeckých projektů. Společně s děkany (jejichž odpovědností toto primárně je) připravujeme možnosti systematické podpory postdoků. Rozbíhá se stavba "startovacích" bytů pro mladé vědce UK (mělo by být hotovo snad ještě letos). A samozřejmě neutuchající snaha získat více finančních prostředků, abychom mohli nabízet zajímavější platy. 3) Jistě.
OTÁZKA (17.4.2008 8:48) Pavel
Dobry den, ohledne zameru Julinka zprivatizovat fakultni nemocnice volite silna slova a ja Vam za to tleskam. Je UK pripravena vydrzet v odporu az do konce? A neni na case byt stejne razantni i v dalsich vecech - penize, oklestovani pravomoci VS apod.? Na druhou stranu, nestalo by za to zacit delat poradek i uvnitr UK?
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:23)
Náš nesouhlas s aktuální podobou zámeru transformace nemocnic je opravdu zásadní a nevidím důvod na tom něco měnit. Financování VŠ je tristní, letos dokonce poprvé došlo k poklesu tzv. normativu na vzdělávací činnost, čili, jednoduše řečeno, na jednoho studenta a absolventa jsme dostali méně peněz. Vezmeme-li do úvahy inflaci, netřeba komentáře. Investiční financování je zatím pozastaveno zcela. I toto vše, samozřejmě včetne kompetencí VŠ, jsou věci, kde razantní postup je a bude na místě. To, že spoustu práce máme i v rámci Univerzity Karlovy je jasné.
OTÁZKA (16.4.2008 13:26) martin
vazeny pane rektore, nejprve bych vam rad podekoval za webove stranky, na kterych informujete o sve cinnosti ve funkci rektora UK. rad bych se vas zeptal na vasi koncepci rozvoje univerzity (potazmo vase nazory na rozvoj a reformu VS obecne), tak abychom za dalsich 20 let mohli konkurovat tem vedecko-technologicky nejrozvinutejsim zemim. mate dojem, ze verejnost dostatecne vnima potrebu vysoke urovne vedy a vyzkumu pro toto stoleti, kdy veskerou nekvalifikovanou praci budou moci delat levni delnici z asie a afriky? jake kroky by mela vlada, ale i zastupci VS podniknout, aby stouplo povedomi o dulezitosti vzdelani? a nakonec obligatni otazka - jaky je vas nazor na odmenovani mladych vedeckych pracovniku? diky a preji mnoho uspechu
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:24)
Kladu velký důraz na rozvoj UK jako instituce, kde se studenti vzdělávají těsným kontaktem s prostředím, kde se aktivně přispívá k celosvětovému rozvoji příslušného vědního oboru. To je dnes zásadní téma v mezinárodním kontextu a u nás o to naléhavější, že minulý režim záměrně aktivní vědeckou práci z VŠ hodně vytěsnil. Jsem toho názoru, že předvolební proklamace politických stran o prioritě vědy a vysokoškolského vzdělávání se musí promítnout především do dramaticky posíleného financování tohoto sektoru, jinak nám ty země, které to se znalostní ekonomikou myslí opravdu vážně (a tedy do vědy a VŠ investují peníze) budou hodně rychle ujíždět. Myslím si, že veřejnost toto dosti vnímá - právě proto politici před volbami tyto naděje vzbuzují. Jsem přesvědčen, že nestačí řešit jen odměňování mladých vědeckých pracovníků, protože mladý pracovník potřebuje nejen dobré momentální podmínky, ale i atraktivní perspektivu do budoucnosti.
OTÁZKA (16.4.2008 13:20) rektorsky priplatek
Jaky je rektorsky priplatek - je na to nejaky predpis nebo kazda uni to ma podle sve uvahy?
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:26)
Plat rektora stanoví podle zákona ministr školství, to je zcela mimo kompetence univerzit.
OTÁZKA (16.4.2008 15:16) Mgr. Josip Mandalinič
Proč v rigorózním řízení nemohu mít status studenta? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (17.4.2008 11:28)
Odpověď je jednoduchá: stanoví tak zákon, není v moci UK tento statut přiznat.