Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Na nehody, silnice a body se ptejte dopravního experta Stanislava Humla

Dopravní odborník a bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

UKONČENO

V Česku zemřelo na silnicích v prvním pololetí nejméně lidí za 21 let. Prázdniny ale asi statistiku zkazí, jen za necelé tři týdny napočítali policisté 97 mrtvých. Prázdninová horka přináší i další trend - vyboulené silnice. Vedro už poničilo úsek dálnice D5 a část povrchu Pražského okruhu. Kde je příčina těchto událostí? Nejen na to, ale i třeba na změnu bodového systému a 'espézetky' na přání, se ptejte dopravního experta a poslance za VV Stanislava Humla. Odpovídat bude ve středu od 11 hodin.

položených otázek: 78 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (20.7.2010 12:35) Radim
Pane Huml proč s ŘP nemohu dostat "SPZ" a tu mít po celou dobu života a mít možnost si jí přendavat na všechna auta co vlastním. Byl bych jasně definovatelný. Děkuji R
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:28)
Dobrý den všem, vyjádřil jste myšlenku, kterou chci realizovat. Pokud vše dobře dopadne, bude to možné.
OTÁZKA (20.7.2010 12:38) Lukáš
Dobrý den, jaký názor na to, že polovina řidičů přistižených s alkoholem za volantem vyvázne bez trestu? Hodláte tento problém jako poslanec nějak řešit?
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:29)
50% určitě bez trestu nevyvázne. Jen zlomky a to je v právním státě běžné.
OTÁZKA (20.7.2010 20:40) Petr
Dobrý den, co všechno způsobuje zvýšení dopravních nehod o prázdninách? Děkuji
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:30)
Podle mého soudu hustota provozu, pohyb "svátečních" řidičů a letos i extrémní počasí.
OTÁZKA (20.7.2010 22:34) Luboš
Dobrý den pane Huml, jakým způsobem hodláte konečně změnit katastrofální způsob výstavby dálnic a silnic v této zemi? Je podle Vás normální že v roce 2010 není český stát schopen postavit či opravit rychle a kvalitně silnici? Že zde pouze maximálně profitují kartely stavebních firem, které sice neumějí ani stavět ani opravovat, ale zato umějí šidit a prodražovat dopravní stavby, že toto odvětví je považováno za totálně zkorumpované. Nejsou instituce typu ŘSD a SFDI zralé na zrušení či totální reorganizaci? Polovina nehod je způsobena tím, že neexistují obchvaty a dálnice, dále nesmyslné dlouhodobé uzavírky, kde se týdny nepracuje a tím dochází ke kolonám a zbytečným stresovým situacím. Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:34)
Když si přečtete koaliční smlouvu, odpověď částečně najdete v protikorupčním balíčku. Jak říká Radek John - vše na internetu, zcela průhledné soutěžení, do soutěže nedávat nesmyslná blokační kritéria, nacenění stavby na reálné ceny. ŘSD i SFDI musí projít auditem. Sám jsem byl překvapen, kolik provozních prostředků SFDI spotřebuje. Neuvěřitelná výše. A samozřejmě, že se stav silnic podepisuje na nehodovosti.
OTÁZKA (21.7.2010 0:03) Milan
Dobry den, neslo by zakazat a dusledne trestat predjizdeni kamionu ve spicce (alespon pondeli rano a patek odpoledne)? Pravidelne "souboje titanu", kdy jeden kamion co jede o trochu rychleji nez druhy a proto jej musi predjet a predjizdeni trva 10 kilaku a za nimi kolona je opravdu lahudka... A co si vubec myslite o nasich dalnicich, kde pravy pruh je kolona kamionu a levy pruh je kolona osobaku?
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:37)
Myslím si, že by nebylo od věci předjíždění NA na exponovaných místech (zejména D 1 na Vysočině) zakázat. Je to věc exekutivy, mají to v kompetenci.
OTÁZKA (21.7.2010 6:14) PORADCE
Pane Huml vážím si vás jako experta dopravních nechod a silničního provozu. Tímto bych se vás chtěl skutečně optat na jednu základní věc. Myslíte si, že bodový systém je to pravé ořechové a zdůvodu jeho nastolení se zmírnil počet mrtvých a nebo je to tím,že lidé používají nová a bezpečnostní vozidla ?? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:38)
Obojí. Kolik procent má na "svědomí" bodový systém a kolik lepší auta si netroufám odhadnout.
OTÁZKA (21.7.2010 7:10) Jožin
Co je to za nesmysl vydražovat SPZ, maji se dávat tak jak přichází, pokud ne přísný postih.VV mají boj proti korupci, jestli se nemýlím, nebo jen lovili voliče.Nezdá se Vám divné, že při zrušení značky, která označuje úsek, kde měří rychlost městská policie, dojde k prudlému nárustu měření rychlosti, plnění obecních pokladen a buzerace řidičů ze strany městské poliice, která stejně nic nedělá než dává botičky apod.Bodový systém je v mnoha věcech ještě mírný, řidiči se toho neváží, telefonování za jízdy, nedávání přednosti v jízdě apod.
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:39)
Dražba není korupce. To je čistý zisk do státního rozpočtu. Korupce je, když stát dostane stejně peněz jako za kteroukoliv jinou značku a úředník inkasuje zájmovou.
OTÁZKA (21.7.2010 9:22) Pavel
Dobrý den, jste pro možnost povolit jezdit na dálnicích maxim.rychlostí 160km? Pokud ano, na kterých a za jakých podmínek. Děkuji
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:41)
Ano, jsem pro na přehledných úsecích, za nezhoršených povětrnostních podmínek a v místech s méně hustým provozem. Ale protože to považuji za drobnost, kterou jsem schopen oželet, nebudu nijak tlačit na pilu při jejím prosazování.
OTÁZKA (21.7.2010 10:08) Karel
Dobrý den, pane Humle, co si myslíte o návrhu zákona, podle něhož by řidič, který nasbírá hned několik přestupků mohl být potrestán (body) pouze za jeden a to ten nejvyšší? Děkuji, hezký den...
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:43)
Protože bodový systém má vychovávat a dát možnost se napravit, pak samozřejmě nesouhlasím s načítáním a udělám všechno pro to, aby platila stejná procesní pravidla pro posuzování skutků jako v trestním právu. To by načítání bodů prakticky znemožnilo.
OTÁZKA (21.7.2010 10:35) Honza
Pane Humle, jak se díváte na návrh zrušení "osoby blízké" a faktického trestání provozovatele za neschopnost prokázat přestupek pravému viníkovi? Nemyslíte si, že prokázat přestupek by měla policie a malá výtěžnost je dána jen pohodlností úsekových měření a absencí policistů v terénu, kde by měli každý přestupek vyřešen na místě, bez možnosti se z něj zkoušet vykroutit? Děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:46)
Zrušení osoby blízké je nepřesný způsob vyjádření. Listina základních práv a svobod je pro mne nedotknutelná. Udávat členy rodiny nemusíte ani v závažnějších kauzách (trestné činy), proč by to mělo být v přestupku. Holandský model není v rozporu s ústavou a řeší to přes odpovědnost majitele vozu. Za přestupky, jimiž nebyla způsobena újma na zdraví ani škoda na majetku, jestliže totožnost řidiče nemohla být zjištěna na místě, nese odpovědnost registrovaný majitel vozidla, ledaže prokáže, že vozidlo bylo použito proti jeho vůli jinou osobou a použití vozidla nemohl zabránit, vozidlo pronajal jiné osobě nejméně na tři měsíce, nebo vozidlo prodal jiné osobě, která písemně převzala odpovědnost za používání vozidla.
OTÁZKA (21.7.2010 10:36) Bela
Dobrý den, proč se na všechny přejezdy nedávají povinně závory? Vím, že nehody způsobují řidiči aut, ale je to stejná logika jako např. svodidla (když řidič dodrží vše, nepotřebuje je). Podle statistik jsou přejezdy se závorami nejméně rizikové.
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:47)
Odpověď bude ve finanční náročnosti. Přesto by stát měl do zabezpečení peníze investovat a naopak přejezdy přes nevyužívané železniční vlečky rušit.
OTÁZKA (20.7.2010 12:09) libero
Dobrý den. Domníváte se, že počet nehod sníží spíše cílené akce na nebezpečných místech, nebo kontrola lekárniček kde je zrovna možno zastavit a měření rychlosti na místech nejvýnosnějších, pokud možno opatřených nějakou obtížně zdůvodnitelnou "třicítkou" nebo "padesátkou"? V zemích, kde je povolen alkohol do cca 0,5 promile a řidiči jsou kontrolováni jen při konkrétním přestupku, je nižší míra nehodovosti než zde, s poněkud drastickou "nulou" a zvykem "kontrolovat" kohokoliv, kdekoliv, kdykoliv. Vidíte souvislost? V zemích s hustším provozem není nutno ve dnes svítit (všichni), nehodovost se u nás zavedením tohoto pro motocyklisty vražedného opatření rozhodně nesnížila. Nebyl to omyl?
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:52)
Otázek máte víc. K alkoholu - svět má snahu hladinu snižovat, že za volant nepatří vám potvrdí snad všichni lékaři. Padesátka prokazatelně nehodovost snižuje. V zemích, kde je nízká nehodovost je překvapivě velká kázeň. Lidé jsou odpovědnější. Nepřemýšlejí nad tím proč se pravidla musí dodržovat jako Vy a prostě to dělají, protože od dětského věku jsou k tomu vedeni. Úcta k právu u nás chybí. O svícení jsem přesvědčen, že je lehce pozitivní. Motocyklisté svítí jako všichni ostatní, tak proč by neměli být vidět? Přišli jen o výhodu, že byli v koloně výrazněji viditelní, ale rozhodně v ní nezanikají.
OTÁZKA (20.7.2010 12:22) Jiří
Dobrý den, proč se pořád vymýšlí, jak změnit předpisy, když v zemích západní Evropy jsou osvědčená pravidla, která fungují? Nebylo by lepší pravidla v rámci střední Evropy spíš sjednocovat a přebírat věci fungující, než vymýšlet pořád něco nového? Není to vše jen proto, aby "experti" dokázali svoji důležitost? A pokud někdo říká, že čeští řidiči mají svá specifika, nejsou tato specifika spíš důsledkem než příčinou odchylných pravidel? Osobně se nedomnívám, že např. němečtí experti, kteří se rozhodli pro 0,5 promile alkoholu, jsou úplní hlupáci. Naopak tam přísně trestají "lepení se na kufr" na dálnici.
ODPOVĚĎ (21.7.2010 10:56)
Je tendence pravidla sjednocovat. Přepsat vše nelze. Máme odlišnosti, které jsou dané historicky, procesní pravidla se lidé léta učí. O důležitosti to není. A k těm Němcům. Zapomněl jste dodat, že na 0,5 promile se dostali snížením z hladiny 0,8 nebo 1,0 promile. Takže to, že nebylo průchozí vyhlásit nulu, což by si tam odborníci přáli, neznamená, že jsou s výsledkem spokojeni.
OTÁZKA (20.7.2010 12:29) J.Denemark
Dobrý den, uvažujete o návratu k policii? Jaký máte názor na snižování mzdových prostředků MVČR? Děkuji..
ODPOVĚĎ (21.7.2010 11:02)
Neuvažuji, nelze se vracet, platí to o více lidských činnostech, že není cesta zpět. Syn slouží u dopravní policie, tak sleduji vývoj. Policisté v přímém výkonu musí snížení pocítit jen minimálně. Systém odměn se musí změnit, aby byl spravedlivější a zabránilo se odměňování kamarádů s jedinou zásluhou - mám tě rád a jsem ředitel. A to, že je stále spousta lidí v kanceláři je fakt, který lze změnit jedině vybudováním policie na zelené louce. Teritoriálně přísně podle potřeb území nastavit počty policistů a minimalizovat řízení. pak i to málo co je k dispozici bude dost pro všechny.
OTÁZKA (20.7.2010 12:47) Mirek Orlová
Dobrý den pane Humle, co si myslíte o aktuálním rozhodnutí NS, že nedání přednosti z vedléjší silnice je závažnější přestupek než jízda nepřiměřenou rychlostí po hlavní silnici. Já bych řekl, že určitě se vyskytnou situace, kdy vozidlo vjíždějící na hlavní nemá šanci najet na hlavní bezpečně, pokuď se na ní řítí např.motorkář velkou rychlostí. Toto přece nelze rozhodnout od zeleného stolu, kdo je vinen nebo ano ?
ODPOVĚĎ (21.7.2010 11:06)
Ano, máte pravdu. V trestním právu nelze zjednodušovat a novináři to zřejmě v této kauze udělali. Bez znalosti spisu to nelze. Na silnici platí pravidlo omezené důvěry, kdy všichni mají právo předpokláudat, že ostatní budou pravidla dodržovat, tedy i rychlostní limit. Stejně platí, že na hlavní je přednost v jízdě. Pokud obě strany pravidlo porušili,je na soudu, aby posoudil jakou měrou se podílejí na následku.