Kotěrovu tvorbu dokumentují kresby, fotografie staveb a jejich interiérů, ale i dosud nevystavovaný nábytek z roku 1907. Expozice je tematicky rozdělena do několika částí. Jedna z nich přibližuje Kotěrův vztah k lidovému umění, další líčí detaily ze vztahu i tvorby obou architektů a jejich vzájemnou inspiraci. Oba se znali, ovšem jejich přístup k lidové tradici a uměleckému řemeslu se lišil.
První srovnání dvou legend
"Poprvé je zde srovnána tvorba dvou nejvýznamnějších architektů první čtvrtiny 20. století u nás, zakladatele české moderní architektury Jana Kotěry a zakladatele moderní architekturyry na Slovensku a tvůrce svébytného architektonického proudu na Moravě Dušana Jurkoviče," uvedla autorka výstavy Martina Lehmannová.
Kotěra (1871 až 1923) je brněnský rodák, ovšem většinu života prožil jinde. Studoval ve Vídni a Římě, působil jako architekt v Praze. Z lidové tvorby vycházel především ve svých návrzích vil. K jeho nejslavnějším stavbám patří Národní dům v Prostějově nebo muzeum v Hradci Králové.
Jurkovič (1868 až 1947) se proslavil například stavbami na beskydských Pustevnách a v lázních Luhačovice. Později pracoval hlavně na rodném Slovensku. Vilu z roku 1906, kterou si Jurkovič postavil v Brně-Žabovřeskách, spravuje Moravská galerie. Kromě výstavních prostor je v budově badatelna a dokumentační středisko Jurkovičova díla. K prohlídkám vily se musejí zájemci registrovat prostřednictvím rezervačního formuláře.
Do vily se před nadcházející turistickou sezonou vrátila socha Myslitele od Jana Štursy. Jurkovič ji v roce 1906 zakoupil pro lodžii vily, později si ji vzal s sebou do nového bydliště v Bratislavě. Od 60. let minulého století sochu vlastní Národní galerie v Praze. "Nyní se podařilo vyjednat trvalé zapůjčení sochy zpět do Jurkovičovy vily," řekla mluvčí Moravské galerie Martina Vašková.