Lidovky.cz

Přibývá aut, cyklistů i cestujících

Česko

  12:16
PRAHA - V Praze trvale mírně roste automobilová doprava, lehce se zvedá využívání hromadné dopravy a málo, ale přece přibývá lidí, kteří po městě cestují na kole. To jsou hlavní ukazatele, které vyplývají z právě vydané ročenky pražské dopravy za rok 2007.

I když nejvíc lidí jezdí MHD nebo chodí pěšky, město investuje hlavně do automobilové sítě. foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Údaje ukazují také na to, že na většinu cest, jež lidé po městě vykonají, používají hlavně městskou hromadnou dopravu a vlastní nohy. Jen 33% vykonaných cest absolvují Pražané v autech. „Je tady patrný rozpor mezi tím, kolik lidí automobilovou dopravu ve městě využívá a kolik peněz do ní město investuje. Výdaje na městský okruh a další komunikace převyšují výdaje na tramvaje, autobusy či metro,“ řekla předsedkyně pražských zelených a zastupitelka Petra Kolínská. Podle ní je právě 23 % pěších cest výrazným ukazatelem, na který by se v plánech pražské dopravy měl brát zřetel. Rozpor mezi náklady na osobní a hromadnou dopravu se navíc letos zvýší, protože v loňských výdajích nejsou zahrnuty obří částky za výstavbu městského okruhu, upozorňuje zastupitelka.

Ukliďme auta pod zem
Náměstek ředitele Technické správy komunikací Ladislav Pivec, který vede Úsek dopravního inženýrství zpracovávající ročenku, ale tvrdí, že vysoký podíl pěší chůze na dopravě ve městě není nijak překvapivý. „Pěšky se lidé dopravují nejčastěji na vzdálenosti jednoho, maximálně dvou kilometrů. Jde o drobné pochůzky, ale také cestu na zastávku hromadné dopravy nebo k autu, jimiž pak pokračují dál,“ vysvětlil Pivec. Nejvíce se „po svých“ po městě pohybují lidé v Praze 1 a 2, nejméně naopak v okrajových částech metropole, například v Praze 13.

Zajímavé srovnání přináší ročenka i v oblasti parkování. Zatímco ve středu města, v pražské památkové rezervaci, je více než 22 tisíc parkovacích míst, takzvaná záchytná parkoviště P+R u stanic metra disponují pouze zhruba 2500 místy. „Debaty o tom, zda je potřeba na Václavském náměstí nebo na Františku stavět podzemní garáže, jsou v tomto kontextu zbytečné. Míst je v centru až dost. Naopak je nezbytné posílit parkovací kapacity na okrajích,“ domnívá se Petra Kolínská.

Mírný nárůst cyklistické dopravy
S nutností přidávat parkovací místa u příjezdových tras do města souhlasí i Ladislav Pivec, neodsuzuje ale zároveň budování nových garáží uvnitř města. „Nejde o to, navýšit v památkové rezervaci počet parkovacích míst, ale spíše je vyměnit. Pokud se auta uklidí pod zem, mohou se na místě dnešních parkovišť rozšířit chodníky, udělat předzahrádky a podobně,“ vysvětlil náměstek.

Jedním z pozitivních výstupů ročenky je mírný nárůst cyklistické dopravy. „Ačkoliv v celkovém objemu dopravy je to zanedbatelné, je evidentní, že cyklistů přibývá,“ uvedl Pivec. Na rozdíl od přání propagátorů cyklistiky ale zůstává jízda na kole v Praze spíše formou rekreace, než dopravním prostředkem.

Údaje v ročence získávají odborníci díky komplexu průzkumů a šetření. „Využíváme jak údaje například ze sčítání lidu, tak děláme i své průzkumy přímo v ulicích, kdy na křižovatce fyzicky stojí pracovník, který si dělá čárky za každého cyklistu a podobně,“ popsal vznik ročenky Pivec.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.