Lidovky.cz

Opencard platí i ve vlacích

Česko

  9:21
PRAHA - Elektronické jízdné představované Kartou Pražana vstupuje do další fáze. Od zítřka budou platit elektronické třiceti a devadesáti denní kupóny, a to jak pražské, tak pro vnější pásma.

Karta Pražana známá jako opencard foto: ČTK

Čtečky karet budou mít zabudované pokladny u řidičů v příměstských autobusech číselných řad 300, 400 a 600. „Cestující při nástupu přiloží opencard na určené místo na boku pokladny, které je označeno symbolem karty, a řidič zkontroluje platnost nahraných kupónů,“ popsal systém elektronického jízdného v příměstské dopravě Filip Drápal, tiskový mluvčí společnosti Ropid, která je organizátorem hromadné dopravy v Praze.

Elektronickou jízdenku budou umět od zítřka zkontrolovat i čtečky karet průvodčích ve vlacích pražské integrované dopravy. Přesto integrace pražské železnice do systému městské hromadné dopravy pokulhává. Ačkoliv pro ni mluví zprovoznění nového spojení i zavádění příměstských vlaků s označením S, v mnoha ohledech se ceny i podmínky přepravy od ostatních prostředků městské dopravy liší.

Příkladem je cestování s kolem. Na rozdíl od metra nebo vybraných tramvají musí cestující za převoz jízdního kola vlakem zaplatit, a to i v případě, že jede pouze po Praze. „Věci jako kola, velká zavazadla nebo pes se řídí tarifem Českých drah. O jeho rozšiřování nebo proměňování můžeme jednat, ale je to i otázkou peněz, “ vysvětlil Filip Drápal.

Vzniknout by časem měl takzvaný metropolitní tarif, který by sjednotil nejen podmínky ve vlacích Českých drah a v linkách dopravního podniku, ale i dalších dopravců, například ČSAD. „Na přípravě takového tarifu se budeme podílet, ale musí být vyřešena úhrada ztráty, která dopravci kvůli jednotnému tarifu vznikne, například kvůli bezplatné přepravě jízdních kol a podobně,“ objasnil tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

SMS jízdenky upadají
V příměstských vlacích zároveň stále není možné prokázat zaplacení jízdného prostřednictvím textové zprávy v mobilním telefonu. „Nezmění se to ani do budoucna. Dráhy by musely vybavit své průvodčí zařízením, které by umožnilo ověřit pravost sms jízdenky, což by bylo velmi drahé,“ tvrdí Drápal. Stejně komplikované je podle něj i zavedení sms jízdenky do příměstských autobusů. Kromě techniky tomu brání i různá přepravní pásma a tarify.
Před necelým rokem představený projekt sms jízdenek nyní zastínilo elektronické jízdné.

Veškerá propagace dopravního podniku nyní směřuje k opencard a službám s ní spojeným. Rozvoj sms jízdného není na pořadu dne, podle mluvčího dopravního podniku Ondřeje Pečeného se ustálila skupina cestujících, kteří tuto službu využívají pravidelně, a to dopravnímu podniku stačí. Sms jízdenku si denně pořídí asi 23 tisíc cestujících.

„Jsme spokojeni, protože asi šedesát procent uživatelů sms jízdenky jsou lidé, kteří byli dříve takzvanými nedobrovolnými černými pasažéry – tedy ti, kteří si v okolí svého bydliště neměli kde tradiční papírovou jízdenku pořídit,“ vysvětlil Ondřej Pečený. Podle něj není třeba sms jízdné dále propagovat, stačí letáky na tramvajových zastávkách a na dveřích tramvají, které připomínají telefonní číslo. „Devadesát procent cestujících o této možnosti ví,“ řekl Pečený.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.