Nemovitosti na prodej jsou na webu dopravce zhruba týden a už v první várce je i několik staničních objektů. Jedním z nich je rozlehlé nádraží Ústí nad Labem-sever. Kdysi frekventovaná stanice je ukázkovým příkladem nepotřebné výpravní budovy.
Trať Ústí nad Labem – Děčín, na které severní nádraží leží, je totiž řízena dálkově z ústeckého hlavního nádraží, a na mezilehlých stanicích tak nejsou potřeba výpravčí. Nadbytečné jsou i pokladní, protože cestující si kupují jízdenky přímo ve vlaku. Předimenzovaná budova, stavěná pro podmínky železnice na přelomu devatenáctého a dvacátého století, tak nemá využití a zeje prázdnotou. České dráhy ji nabízejí zájemcům pro administrativní účely. Cenu objektu ještě nestanovily.
Takových osiřelých stanic je v Česku čím dál více. Jejich počet roste úměrně podle toho, jak pokračuje modernizace tratí a postupné zavádění takzvaného dálkového řízení provozu. To zhruba před rokem dráhy spustily i na trati z Českých Budějovic do Českých Velenic a hned trojice mezilehlých stanic ztratila využití. Nádraží v Borovanech, Nové Vsi a Jílovicích chtějí nyní dráhy prodat. Postup bude trochu jiný než u ústeckého severního nádraží. Například ve stanici v Borovanech je totiž několik obývaných bytů. V tom případě dávají dráhy nájemníkům předkupní právo.
"České dráhy se snaží prodat veškerý zbytný majetek ve svém vlastnictví. Mezi kupující patří i nájemníci bytových domů, kteří mají přednostní právo na koupi nemovitosti, ve které mají pronajatý byt," vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Odhadní cena domu bude ale v tomto případě pravděpodobně převyšovat možnosti nájemníků. Město o budovu nemá zájem a doufá, že se podaří najít kupce, který nyní omšelé nádraží opraví.