Lidovky.cz

Díry na silnicích? Očistec pro taxikáře i řidiče sanitek

Česko

  17:30
PRAHA - Jízda autem po pražských a středočeských silnicích připomíná zážitek z pouťových atrakcí. Na vině „poskakování“ na vozovkách jsou tisíce děr, které způsobil letošní silný mráz. Zima ještě ani neskončila a silničáři hlásí větší škody než v loňském roce.
Silnice druhých a třetích tříd - ilustrační foto.

Silnice druhých a třetích tříd - ilustrační foto. foto:  František Vlček, Lidové noviny

"Loni Praha za opravy vozovek po zimě zaplatila zhruba 120 milionů korun. Letos se náš odhad pohybuje už na 140 milionech korun a částka stále narůstá," říká Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací.

Čtěte také

Žádat o náhradu se vyplatí
Ačkoliv domáhat se finanční náhrady za poničení vozu po správci silnice je podle pojišťoven složité, třeba v Praze se to řidičům většinou vyplatí. Se stížnostmi v hlavním městě uspějí až dvě třetiny řidičů. Ovšem ne bez práce a papírování. "Člověk musí nejprve zaslat fakturu za opravu, případně vyjádření policie nebo kontakty na svědky nehody. Nutné jsou také fotografie. Když má řidič havarijní pojištění, těmto nepříjemnostem se vyhne," upozorňuje Tomáš Zavoral z České pojišťovny.

Nejhorší situace je teď pro řidiče v hlavním městě podle Mrázka na nejzatíženějších dopravních tazích. "Hodně špatně je na tom například ulice Vysočanská nebo Veselská. Ta vede okolo obchodního domu Tesco v Letňanech," podotýká Mrázek.¨

Čtěte také

Tankodrom místo silnic je očistcem zejména pro řidiče, kteří za volantem tráví kvůli práci většinu dne. "Nejhorší je, když člověk spěchá k případu. Sanitka už sama o sobě působí v provozu jako rušivý element. Hlídat musím autobusy, tramvaje, auta, a teď ještě kde je jaká díra v silnici," podotýká záchranář Robert Tomka.

Nešťastní jsou i taxikáři. "Zatím jsem ještě do žádné jámy nevletěl tak, aby mi poškodila auto. To se stalo mému kamarádovi, který trefil díru a utrhl si olejovou vanu. Obrovský výmol je teď třeba u křižovatky ulic S. K. Neumanna a Kubišovy v Praze 8," poukazuje taxikář Martin Kubíček. Ovšem navzdory letošnímu špatnému stavu silnic mají pražští policisté v záznamech méně nehod zaviněných závadami na vozovkách. "Za letošní leden evidujeme pět nehod, které způsobily závady na silnicích. Loni v lednu jich bylo o 34 více," říká Jan Straka z pražské dopravní policie.

Kolik to bude stát
Silničáři v hlavním městě začali opravovat výmoly před několika týdny. Kvůli nízkým teplotám však jen provizorně studeným asfaltem, který v jámě vydrží pouze několik měsíců. Teď začínají látat poškozené cesty trvanlivější "teplou" variantou. "Teplý asfalt je možné používat, když je venku kolem pěti stupňů nad nulou. Pro letošek ale chystáme i kompletní opravy některých pražských ulic – třeba Michelské, Terronské, Malešické, Vltavské či Budějovické," řekl Mrázek. S novým způsobem, jak opravit děravou silnici, přišla nedávno česká firma BG Sys HT. Hmota, kterou nabízí silničářům, se v lékařských ordinacích používá například k úpravě zubů. Přestože životnost výplně je prý mnohem delší než životnost asfaltu, k záplatování silnic jí používá jen minimum obcí. Proč? Stojí zhruba desetkrát víc než asfalt.

Náklady na látání silnic zasáhnou i rozpočet Středočeského kraje. Jak moc, to si zatím úředníci netroufají odhadnout. "Letos kraj vyčlenil na údržbu zhruba miliardu korun. Kolik peněz z této částky padne na opravy po zimě, budeme vědět začátkem dubna," vysvětluje za krajský úřad Markéta Vítková.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.