Lidovky.cz

Ekologové vyměnili stavbu lanovky za větší 1. zónu na Šumavě

Česko

  12:06aktualizováno  14:24
PRAHA - Nikdo neodešel spokojený, řekl ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS) ke středečnímu jednání, ze kterého vzešla finální podoba návrhu zákona o Národním parku Šumava.

Hraničník v Národním parku Šumava sousedí s rakouským lyžařským areálem Hochficht (na snímku). foto: ČTK

Každý z účastníků schůze se může cítit trochu jako vítěz i trochu jako poražený. "Bylo to velice těžké jednání a ten výsledek je skutečně kompromisní," řekl serveru Lidovky.cz ornitolog Zdeněk Vermouzek za ochránce přírody sdružené v organizaci ŠumavaPro.

Ti museli ustoupit především v otázce stavby lanovky z Klápy na Hraničník, která by měla v budoucnu propojit českou stranu hor s rakouským zimním areálem Hochficht.

ČERVENÁ: Klápa, MODRÁ: Hraničník

ČERVENÁ: Klápa, MODRÁ: Hraničník

Její asi 500 metrů dlouhý úsek by měl vést první zónou pod vrcholem Hraničníku, kde by měla lanovka končit. "Vyžádalo by si to pokácení asi padesáti stromů. Z vegetačního pohledu to nebude zásadní zásah do celistvosti národního parku," řekl náměstek ředitele Správy NP Šumava Jiří Mánek.

"To je věc, která není dobrá, ale díky tomu nám zas byla projevena vstřícnost v rozlohách prvních zón nebo v míře toho, co bude v bezzásahovém režimu," uvedl Vermouzek.

Jen lanovka, žádný lyžařský areál

Zcela spokojení však nemůžou být ani zástupci obcí, kteří v rámci rozvoje cestovního ruchu o vyčlenění území pro stavbu lanové dráhy v cenných oblastech Šumavy žádali.

Lyžařský areál Hochficht je častým cílem českých lyžařů.

Ministr na požadavek kývl, vyčlenil však pouze koridor o rozloze 13,7 hektarů, a to výhradně na stavbu lanovky.

"Přijatelná je pro mě otázka lanovky, jedině lanovky jako prostředku k dopravě," uvedl ministr s tím, že je pro něj nemyslitelný takzvaný "efekt sněhové koule", kdy se na povolení stavby koridoru nabalí lyžařský areál a snaha o výstavbu dalšího zázemí.

Lanovka ulehčí dopravě, míní Chalupa

Jako jednu z výhod lanové dráhy Chalupa uvedl možnost významně omezit silniční dopravu z Přední Zvonkové do HochfichtU. Za lyžařskou sezonu touto lokalitou, která se nachází v první zóně národního parku, projede několik desítek tisíc aut.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle předsedy Svazu obcí NP Šumava Jiřího Hůlky je hlavní, že se podařilo částečně vyhovět všem. "V tom předkládaném návrhu zákona se najdou v úměrném postavení obyvatelé Šumavy i ochranáři přírody," řekl Hůlka.

Kůrovec vyhrává

Podle předsedy sdružení Zachraňme Šumavu senátora Tomáše Jirsy (ODS) ale spor ohledně budoucnosti Šumavy nekončí. "Pouze se přesune do parlamentu. Tragédií Šumavy je, že se z ní stala otázka koaličních kompromisů," napsal senátor serveru Lidovky.cz.

S návrhem spokojený není, ale respektuje ho prý jako pokus o jakýsi kompromis. "Pokud v zákoně zůstane ochrana přírodních procesů před ochranou ekosystému, je to špatně a kůrovec vyhrává," odkázal na další významný předmět sporu v jednání o Šumavě.

Co obsahuje návrh zákona o NP Šumava?

Park o celkové výměře 68 tisíc hektarů má být rozdělen podle stupně ochrany do tří zón:

  • ZÓNA I - 26,53 procenta, z čehož v bezzásahovém režimu bude 22,08 procenta, na zbylých 4,46 procenta ministerstvo nevylučuje drobné zásahy
  • ZÓNA IIa - 8,49 procenta - místa určená pro budoucí přechod do první zóny s nejpřísnějším režimem ochrany
  • ZÓNA IIb - 59,87 procenta
  • ZÓNA III - 5,12 procenta - prostor vyčleněný na hospodářskou činnost, turistiku a sportovní aktivity.

Zachována má být v parku využitelnost cest pro obce a průchodnost pro integrovaný záchranný systém.

Park má řídit devítičlenný výbor, do kterého jmenuje členy ministr na sedmileté období, a to vždy jednoho zástupce ministerstva životního prostředí, jednoho zástupce správy parku, dva zástupce krajů, dva zástupce obcí, dva zástupce univerzit, jednoho zástupce Akademie věd.

Návrh počítá s koridorem pro lanovku k rakouskému lyžařskému středisku Hochficht, sloužit má ale pouze dopravě osob, nikoli další zástavbě.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.