Lidovky.cz

Odstavená letadla už spolkla čtvrt miliardy. Nikdo je nechce

Česko

  7:00aktualizováno  7:22
PRAHA - Ministerstvo obrany se už dlouho neúspěšně snaží prodat více než třicet nepoužívaných letadel L-159 Alca. A nelze se divit. Jak nyní zjistily LN, jen do uložení těchto letadel už bylo vloženo více než 250 milionů korun. Hodnota letounů přitom stále klesá a dnes se prodejní cena jednoho stroje pohybuje zhruba kolem třiceti milionů korun.

Více než 30 letadel L159 zůstává již několik let zbytečně v hangáru. foto: Armáda ČR

Pavel Bulant, ředitel sekce vyzbrojování ministerstva obrany, ještě v neděli večer věřil, že se v pondělí od irácké delegace dozví jasné stanovisko. Tedy jestli si tamější armáda pořídí do své výbavy 22 nadbytečných českých letounů L-159 Alca. Jenže bagdádský ministr obrany jen zopakoval, že má o stroje zájem. "Ano" či "ne" se tak zase na pár měsíců odkládá.

A zároveň s tím se zvyšuje i účet za uložení třicítky nikdy nepoužitých letadel. Do dnešního dne už ministerstvo obrany do této operace vložilo více než čtvrt miliardy korun. O letouny se sice nejdříve starali vojáci na základně v Čáslavi, jenže zanedlouho armáda uznala, že něco takového je nad její síly. „V roce 2006 letouny přelétly do Aera Vodochody,“ popisuje Vladimír Lukovský, mluvčí ministerstva obrany.

Letadla za miliardy

* Ministerstvo obrany podepsalo zakázku za 52 miliard na 72 bitevníků v roce 1997. Armáda ale nakonec usoudila, že jich uživí jen 24.

* Od té doby se zbytek marně snaží udat. V zahraničí jich je jen pět. Byly částí platby za nákup čtyř transportních strojů CASA. Hodnota jedné dvojmístné alky tehdy byla půl miliardy, nyní se ale mluví jen o desítkách milionů.

Od té chvíle začíná resort platit ve velkém. Během prvních dvou let spolkly bitevníky 148 milionů, protože firma Aero je prý musela udržovat v provozuschopném stavu. V roce 2009 odešlo do Vodochod dalších 79 milionů na speciální metodu konzervace v ochranné atmosféře. A nakonec loni poslala obrana do Aera dalších 25,2 milionu, které mají pokrýt náklady na uložení strojů do letošního 30. listopadu.

"Údržba letounů má jediný smysl, a to zachovat možnost jejich prodeje. Největší část finančních nákladů tvoří náklady spojené s technologií uskladnění, kterou realizuje jiná společnost. Další položkou jsou energie. Celkový zisk Aera se tak blíží k nule," reaguje Tereza Kryšpínová ze společnosti Aero Vodochody.

A jak narůstá obnos vložený do ustájení nepotřebných letadel, snižuje se jejich hodnota. Při aktuálních rozhovorech s Irákem se podle dobře informovaného zdroje mluví o tom, že cena jednoho bitevníku L-159 by byla kolem třiceti milionů korun.

ČTĚTE TAKÉ

Aby neklesla ještě víc, rozjelo Aero Vodochody nezávisle na Iráku i další jednání s jinými možnými kupci. "Mám informaci, že v určitém stadiu jsou obchody s jinými zeměmi," potvrzuje Pavel Bulant. A několik měsíců se spekuluje i o tom, že o neolétané armádní stroje má zájem i několik soukromých subjektů.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.