Pavel Bulant, ředitel sekce vyzbrojování ministerstva obrany, ještě v neděli večer věřil, že se v pondělí od irácké delegace dozví jasné stanovisko. Tedy jestli si tamější armáda pořídí do své výbavy 22 nadbytečných českých letounů L-159 Alca. Jenže bagdádský ministr obrany jen zopakoval, že má o stroje zájem. "Ano" či "ne" se tak zase na pár měsíců odkládá.
A zároveň s tím se zvyšuje i účet za uložení třicítky nikdy nepoužitých letadel. Do dnešního dne už ministerstvo obrany do této operace vložilo více než čtvrt miliardy korun. O letouny se sice nejdříve starali vojáci na základně v Čáslavi, jenže zanedlouho armáda uznala, že něco takového je nad její síly. „V roce 2006 letouny přelétly do Aera Vodochody,“ popisuje Vladimír Lukovský, mluvčí ministerstva obrany.
Letadla za miliardy* Ministerstvo obrany podepsalo zakázku za 52 miliard na 72 bitevníků v roce 1997. Armáda ale nakonec usoudila, že jich uživí jen 24. * Od té doby se zbytek marně snaží udat. V zahraničí jich je jen pět. Byly částí platby za nákup čtyř transportních strojů CASA. Hodnota jedné dvojmístné alky tehdy byla půl miliardy, nyní se ale mluví jen o desítkách milionů. |
Od té chvíle začíná resort platit ve velkém. Během prvních dvou let spolkly bitevníky 148 milionů, protože firma Aero je prý musela udržovat v provozuschopném stavu. V roce 2009 odešlo do Vodochod dalších 79 milionů na speciální metodu konzervace v ochranné atmosféře. A nakonec loni poslala obrana do Aera dalších 25,2 milionu, které mají pokrýt náklady na uložení strojů do letošního 30. listopadu.
"Údržba letounů má jediný smysl, a to zachovat možnost jejich prodeje. Největší část finančních nákladů tvoří náklady spojené s technologií uskladnění, kterou realizuje jiná společnost. Další položkou jsou energie. Celkový zisk Aera se tak blíží k nule," reaguje Tereza Kryšpínová ze společnosti Aero Vodochody.
A jak narůstá obnos vložený do ustájení nepotřebných letadel, snižuje se jejich hodnota. Při aktuálních rozhovorech s Irákem se podle dobře informovaného zdroje mluví o tom, že cena jednoho bitevníku L-159 by byla kolem třiceti milionů korun.
ČTĚTE TAKÉ |
Aby neklesla ještě víc, rozjelo Aero Vodochody nezávisle na Iráku i další jednání s jinými možnými kupci. "Mám informaci, že v určitém stadiu jsou obchody s jinými zeměmi," potvrzuje Pavel Bulant. A několik měsíců se spekuluje i o tom, že o neolétané armádní stroje má zájem i několik soukromých subjektů.