Lidovky.cz

Dráhy tají, kolik utratily za propagaci. Dobeš chce vysvětlení

Česko

  8:00
PRAHA - Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda bude muset vysvětlit, proč jeho firma nechce prozradit, komu posílá miliony za propagaci. Zajímá to ministra dopravy Pavla Dobeše. A mlžení kolem výdajů Lesů České republiky zase zajímá předsedu dozorčí rady podniku Miroslava Zámečníka.

Server Lidovky.cz chtěl po Českých drahách, Lesích České republiky a Všeobecné zdravotní pojišťovně, tedy státních firmách, aby poskytly informace o tom, kolik loni utratily za propagaci a marketing, jenže narazil. Za data společnosti požadují tisíce korun nebo je rovnou odmítají sdělit.

ČTĚTE TAKÉ:

Právní oddělení drah si údaje kvůli “mimořádně rozsáhlému hledání“ cení na osm tisíc korun. Ani za takovou částku však neřekne, kolik státní podnik za propagaci utratil. Je to prý obchodní tajemství. Jenže to se nezdá ministru dopravy Pavlu Dobešovi.

“Promluvím si o tom s generálním ředitelem Petrem Žaludou a nechám si předložit vysvětlení, z jakého důvodu není možné takové údaje poskytnout. Nerozumím tomu, proč by nemohla být zveřejněna,“ kroutí hlavou. Zároveň ale připouští, že některé informace nelze zveřejnit.

Vysvětlit mlžení budou muset i Lesy České republiky. Státní podnik proslulý kuchařkou, jejíž jeden výtisk stál čtyři tisíce korun, tvrdí, že neví, za co konkrétně utrácí miliony za zlepšení mediálního obrazu. “To se mi nechce věřit, podle mého názoru si takové údaje vedou, ale ověřím si to,“ uvedl Zámečník.

My jezdíme tak, jak si řekne objednavatel – stát, kraje. Oni chtějí zabezpečit, aby lidé dojeli k doktorovi. A nám hradí rozdíl mezi tržbou a skutečnými náklady.

A do třetice: Všeobecná zdravotní pojišťovna si za dohledání údajů, jak nakládá s veřejnými penězi, účtuje bezmála šest tisíc korun. “Částka mi přijde nepřiměřená, na druhou stranu nevím, jak detailní informace jste požadovali,“ myslí si člen Správní rady VZP Jan Farský (TOP 09).

Všechny tři státní podniky mají přitom co vysvětlovat, v nedávné minulosti se o nich totiž hovořilo v souvislosti s odposlechy kmotra Romana Janouška. Třeba se Žaludou ho pojí přátelství, v roce 2007 navíc získala bez výběrového řízení od drah podíl reklamní společnost Railreklam, v níž lze na Janouška dohledat vazby.  Nejdražší kuchařku v dějinách Česka pro Lesy České republiky zase tiskla firma Oraprint, kde Janoušek působil. A jak ukázaly odposlechy, v případě VZP známý kmotr ovlivňoval například obsazení regionálních poboček.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.