Lidovky.cz

Pořadatel výstavy platí Praze nájem dvě koruny za metr, vybírá statisíce

Česko

  7:48aktualizováno  14:15
PRAHA - Oblíbená pražská cyklotrasa a promenáda u Rašínova nábřeží je na sedm dní uzavřená. Bariéry vyrostly kvůli komerční výstavě Lodě na vodě. Ačkoliv pořadatel vybírá za účast na akci statisícové poplatky, město poskytuje lukrativní prostranství za pakatel.

Ačkoliv pořadatel vybírá za účast na akci statisícové poplatky, město poskytuje lukrativní prostranství za pakatel. foto: MAFRA - Tomáš Krist

Bez 200korunového vstupného se ve všední den po oblíbené vycházkové trase od Palackého k Železničnímu mostu neprojdete. Od 17. do 21. dubna se zde totiž koná výstava jachet Lodě na vodě. Uzavírka přitom začala o dva dny dřív a pokračovat bude i dva dny po skončení výstavy.

Přestože se akce koná již popáté, na takhle dlouhou dobu nábřeží v minulosti uzavřeno nebylo. A to se některým Pražanům nelíbí. „Náplavky považuji za klidovou zónu, která má sloužit široké veřejnosti. Vzhledem ke komerčnímu účelu výstavy je úplné uzavření náplavky u Rašínova nábřeží neadekvátní rozhodnutí,“ míní například Vratislav Filler, koordinátor občanského sdružení Auto*Mat.

ČTĚTE TAKÉ:

Přinejmenším zarážející je přitom fakt, že město poskytlo velmi lukrativní prostranství ke komerční akci zadarmo. Výstavu totiž zaštítila radnice Prahy 2, která se podle deníku Metro peněz dobrovolně vzdala.

Pro server Lidovky.cz starostka Jana Černochová upřesnila, že pořadatel dá městské části darem dvě koruny za metr čtvereční zabrané plochy, což je běžná sazba u akcí sportovního charakteru.

Cena metru čtverečního u komerčních akcí činí podle Ivany Kakarové z ekonomického odboru Prahy 2 deset korun za metr na den, v případě stánku s občerstvením je denní sazba sto korun za metr čtvereční.

Městská část Praha 2 získá navíc z každé prodané vstupenky 10 procent. V případě té nejdražší se tedy jedná o 20 korun. Jelikož pořadatelé letos očekávají až 15tisícovou návštěvnost, radnice má šanci získat až 300 tisíc.

Vystavovatelé platí statisíce

Že se jedná o komerční akci, je zřejmé i z ceníku pořadatele. Asociace lodního průmyslu nabízí vystavovatelům metr čtvereční výstavní plochy i za téměř dva tisíce korun. Plocha na malý stánek 3x3 metry vyjde na 17 až 18 tisíc, zapůjčení výstavního stanu pak na dalších 12 510 korun. Nejdražší výstavní místa pak vyjdou na statisíce, 100metrová plocha konkrétně na 110 tisíc.

Proti poskytnutí náplavky soukromým pořadatelům téměř zadarmo vystoupil například teoretik a popularizátor architektury Adam Gebrian. „Kdyby radnice vybrala peníze a ty by šly do oprav, úprav a vylepšování, nemám s tím problém,“ říká architekt.

Propagace městské části

Radnice městské části spolupráci s výstavou lodí hájí. „Je to další krok k oživení náplavky, o které velmi stojíme a každý podobný projekt podporujeme,“ říká Černochová. Výstava je podle ní prestižní záležitost a posiluje dobré jméno celého hlavního města. „Navštěvují ji nejen lidé, kteří jsou v tomto oboru zběhlí, ale především laická veřejnost, rodiny s dětmi apod,“ dodává starostka.

CELÝ ROZHOVOR SE STAROSTKOU ČTĚTE ZDE:

Podle Černochové se mohou návštěvníci výstavy zastavit u stánku radnice, kde se bude prezentovat „všemožné aktivity a projekty úřadu městské části, činnost Knihovny na Vinohradech, činnost Domu dětí a mládeže Prahy 2, ekologický projekt Čistá dvojka a práce městské policie. “

Nebezpečná cykloobjížďka

Uzavření náplavky kritizuje občanské sdružení Auto*Mat, kterému vadí přesunutí oblíbené cyklotrasy na silnici s plným provozem. Problematická objížďková trasa se tak už nyní podepsala na rapidním úbytku cyklistů.

Anketa

Vadí vám uzavření náplavky kvůli komerční akci?

Ano 2926
Ne 331
Je mi to jedno 211

„V úterý, kdy již byla veřejnost o uzavírce informována, projelo přes sčítač o čtvrtinu cyklistů méně než v předchozím dni,“ upozorňuje Vratislav Filler z Auto*Matu. Na magistrát už se podle něj obrátilo se stížnostmi přibližně deset lidí.

Ondřej Klečka z Odboru dopravy a územního rozvoje pro Prahu 2 však argumentuje tím, že objízdná trasa byla vytyčena ve spolupráci s policií a cyklokomisí Magistrátu hlavního města Prahy a měla by tedy být bezpečná.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.