"Já kdybych si měl vybrat, tak si vyberu koncepci Romana. Mně připadá, že mladý Klaus žije stále v minulém století," uvedl Šteffl v rozhovoru pro Lidovky.cz. Podle něj už totiž neplatí pravidlo - čím více vědomostí, tím lépe. "Nyní platí spíše - jak říká Andreas Schleicher (odborník na vzdělávání, poradce v OECD) - že už to není čistě jen o větší znalosti obsahu. Jde spíš o rozvoj dovedností."
"Ta doba, kdy mohlo být cílem umět biologii, jako když se hlásím na přírodovědeckou fakultu, chemii jako když se hlásím na Vysokou školu chemicko-technologickou a fyziku a matiku jako když se hlásím na "Matfyz", je pryč a dál mizí neuvěřitelnou rychlostí," míní Šteffl, v současnosti ředitel společnosti Scio, která mimo jiné připravuje přijímací testy na školy a zabývá se i sledováním vývojových trendů ve vzdělávání.
Roman se dohodl s učiteliMartinu Romanovi se podařilo zažehnat krizi, která odstartovala po odchodu ředitele Václava Klause Ml. Rezignaci totiž poté ohlásilo i celé vedení základní školy a gymnázia Nový PORG. Ve středu ředitel Nového PORGu Martin Metelka oznámil, že se "podařilo nalézt dohodu na dalším pedagogickém směřování" školy. "Dostali jsme garance pedagogické autonomie a shodli jsme se na tom, že jedním z členů Správní rady se stane zástupce rodičů," uvedl Metelka, který začátkem týdne ohlásil rezignaci z důvodu nedostatku garancí, jakým směrem se bude škola ubírat. To se prý změnilo. "Děkuji panu Romanovi za velkorysost v jednání a za pochopení pro naši potřebu jistoty a kontinuity," napsal Metelka v dopise rodičům žáků školy. |
"Mladý Klaus tlačil výuku stále do excelence v akademickém vzdělání. Martin Roman místo toho tvrdí, že jsou i jiné věci, dnes možná důležitější. A to odpovídá moderním trendům a má v tom nepochybně pan Roman pravdu," řekl Šteffl.
Význam titulů na ústupu
Svědčí o tom podle něj i žebříček 500 výkonných ředitelů (CEO) nejvýznamnějších světových firem, který každoročně sestavuje časopis Fortune. "To jsou lidé, kteří řídí tento svět - ředitel Googlu, Microsoftu, Toyoty, Fordu, Coca-Coly atd. A mezi nimi je 35 lidí, kteří nemají žádné vysokoškolské vzdělání. A dalších 200, kteří mají jenom bakalářský titul. Přitom před deseti lety byli takoví jenom tři - Bill Gates, Steve Jobs a Michael Dell. Dnes jich je 7 procent. Takže očividně akademické vzdělání ztrácí na významu," míní zakladatel PORGu.
Martin Roman, bývalý šéf ČEZ a šéf správní rady PORGu, chce, aby jeho školy na tento trend reagovaly. Jenže na tom se s Klausem neshodli. "Moje návrhy, jak školu dále zlepšovat, vnímal jako nepřijatelné zasahování do jeho 'vlastnických práv'," uvedl Roman k důvodům Klausovy rezignace.
Sám Klaus nepopírá, že k novotám, které Roman prosazuje, byl skeptický. "Můj postoj byl takový, že jsem rezignoval na funkci ředitele. Dnes jsem podepsal předávací protokoly," reagoval na dotaz serveru Lidovky.cz.
ČTĚTE VÍCE K TÉMATU: |
Podle Šteffla se mecenáš PORGu Roman vzdělávání hodně věnuje a změny, které prosazuje, nejsou jen nějakým náhlým popudem. "Chce PORG směřovat v souladu s trendy, které mnohem více zohledňují změny ve světě a připravují děti pro život hluboko v 21. století, a ne v minulosti," míní Šteffl.
Jsou i jiné věci, než předměty z roku 1848
PORG už naznačil, jaké novinky chystá - zaměří se na tzv. "non cognitive" skills. To znamená, že žáci budou pilovat schopnosti prezentovat a komunikovat, být asertivní, umět vyjednávat, řešit konflikty nebo pracovat v týmu. "Důležité jsou i jiné věci, než těch dvanáct předmětů, které zde máme od roku 1848," dodal k tomu Šteffl.
Trendem ve vzdělávání je podle Šteffla také snaha přiblížit školu skutečnému životu. "A já si myslím, že PORG je teď od života dost odtržený," uvedl. Naopak vzorem je v tomto směru škola Raffles v Singapuru, která je podle Šteffla zřejmě nejlepší střední školou na světě.
"Podle mých informací se tam i z Etonu (britská elitní škola známá jako "líheň" britských premiérů) jezdí učit, jak se má správná střední škola dělat. Mají třeba tzv. "gap" semestr - v předposledním ročníku před maturitou děti nechodí do školy, ale dělají něco opravdového. Pracují ve výzkumné laboratoři nebo odjedou do Nepálu a pomáhají tam učit angličtinu. Přitom je Raffles škola extrémně náročná," popsal Šteffl. Rád by prý viděl, kdyby se škola, kterou založil, vydala podobným směrem.