Lidovky.cz

Vyšpulené zadnice, exkrementy. Hlasujte o největší trapnost z předvolebních kampaní

Česko

  7:00
PRAHA - „Mám rád naše psy, ne jejich hovna.“ „Otevřená radnice, vyšpulená zadnice.“ I takovými hesly se politické strany a uskupení snaží v regionech nalákat hlasy voličů. Jenže podle odborníků, které oslovil server Lidovky.cz, se mnohdy jedná o vrchol trapnosti a amatérismu. „U některých volebních klipů by bylo lepší, kdyby vůbec nebyly,“ říká odbornice na politický marketing Eva Lebedová.

Stanislav Berkovec (ANO) v kašně. foto: Reprofoto

Komunální volby 10. a 11. října se blíží a politické strany a uskupení se snaží nalákat voliče. Volební plakáty a billboardy lemují silnice a chodníky, vznikají hudební klipy... Způsobů, jakými lze oslovit nerozhodnuté voliče, je hodně.

„Volební kampaně na komunální úrovni s profesionálním politickým marketingem opravdu nemají mnoho společného, neplatí zde ani reklamní marketingové zásady,“ hodnotí Eva Lebedová, odbornice na politickou komunikaci a marketing z Univerzity Palackého. „V regionech totiž nerozhodují volební manažeři z celostátní úrovně, ale jednotlivci z místních buněk a organizací, které si často kampaň také platí. Nepochybně to může souviset i s nižším objemem financí,“ myslí si.

Podle jejího názoru vlastně ani není v silách stran, aby kontrolovaly volební kampaně v každé obci, kde se jejich členové uchází o hlasy voličů. „Region většinou dostane od centrály pokyn, aby na plakát umístil logo atp., které může být i velmi povedené, ale ve výsledku ho dají třeba na okraj a plakát bude přecpaný nesmyslným sdělením,“ myslí si Lebedová.

Nepřehlédněte

V posledních letech je v politických kampaních možné sledovat poměrně zajímavý trend: strany se snaží propojit politiku se zábavou a používají k tomu zábavní formáty jako jsou videa, ve kterých politici třeba rapují. „Souvisí to s celosvětovým trendem popupolitiky či politainmentu. Politici mají snahu odpoutat pozornost od neoblíbenosti politiky, tak jak ji vnímají voliči. Často to ale vyprodukuje video, které by bylo mnohdy lepší, kdyby vůbec nebylo,“ myslí si Lebedová.

Podobně o kampaních v komunálních volbách smýšlí i Pavel Šíma z Institutu politického marketingu. „Komunální volby jsou naprosto specifické tím, že v nich jednou za čtyři roky kandidují tisíce kandidátů, kteří často nemají nejen politickou, ale ani marketingovou, reklamní a PR zkušenost. Nikdy třeba nemluvili s novináři, neabsolvovali profesionální focení. Do toho nemají na kampaň čas, peníze ani profesionální tým,“ myslí si Šíma. Podle jeho názoru se proto volby v regionech stávají vrcholem trapnosti a politické bizarnosti. „Bylo tomu tak vždy, jen se dnes díky Facebooku a chytrým telefonům ty nejnepovedenější kousky dostávají z malých obcí na oči celé republice. Proto můžeme mít letos pocit, že je to horší než jindy,“ dodává Šíma.

Starostové Hradec Králové: Doktor Rapper - Hradec mazec

Pavel Šíma: „Jediné politické hudební video v historie České republiky, které nepůsobilo trapně, byl rap Ondřeje Lišky. A hádejte proč? Produkci a videoklip připravovalo profesionální studio. Všechny ostatní pokusy v parlamentních i komunálních volbách zatím dopadly katastrofálně. V tomto klipu je navíc pan doktor očividně dabovaný.“

Eva Lebedová: „Dobře zvládnutému videu se trochu blíží doktor raper. Není to sice až tak dobré, ale je z toho vidět určitá nadsázka a kandidát sděluje, že si umí od politiky udělat odstup, a do určité míry může zaujmout. Otázka je, nakolik je takové video určující u jeho voličů.“

Pro Prahu: Jan Skalický, Praha 5

Pavel Šíma: „Jan Skalický sází ve všech svých vizuálech na trochu ranařský vzhled a přístup k řešení problémů. Užitím vulgarismu ‚hovna‘ se snaží pravděpodobně zaujmout a přiblížit se obyčejným lidem. Protože hnutí není ideologicky vymezené, prezentování konkrétních témat neotřelým způsobem je to jediné, co mu zbývá. Jestliže exkrementy slouží jen pro upoutání pozornosti, nemusí to být až tak špatná taktika.“

Eva Lebedová: „Připadá mi to nevkusné politicky i zpracováním. Politicky tím kandidát ukazuje na svou vlastní omezenost, že takto komunikuje. Video navíc působí opravdu agresivně, takže jako volička bych byla skutečně spíše odrazená.“

Hnutí ANO: Standa Berkovec, Slaný 

Pavel Šíma: „Když už nic, tak Standa Berkovec ze Slaného do své rýmovačky s ukulele dokázal dostat poměrně hodně lokálních politických témat. Voliči si tak mohou alespoň připadat, že kandidát zná místní reálie a ví, co město trápí. Zabiják tohoto klipu ale přichází v závěru, kdy si kandidát sundává košili. Pokud nejste Zdeněk Škromach, holá kůže do politiky nepatří.“

Eva Lebedová: „Když chcete udělat zábavné video, mělo by být sice zábavné, ale profesionální, tedy ve smyslu řemeslně dobře provedené. Video Standy Berkovce je podle mě video, které si lidé na sociálních sítích pustí, když se chtějí pobavit na úkor kandidáta. Ale není to klip, který by lidé sdíleli proto, že se jim zdá dobrý.“

Nezávislí: Liteň

Pavel Šíma: „Kreativní idea spojit číslo 5 s populárním fenoménem high-five, není až tak špatná. Provedení je ale v tomto případě otřesné. Směsice náhodných fotek a videí často stažených z internetu proložená fotografiemi kandidátů rohodně na voliče dojem neudělá.“

ČSSD: Pavel Sázavský, Brno

Pavel Šíma: „Lokální politici nejsou zvyklí na profesionální focení nebo natáčení. Odnáší si z něj pravidla extatický zážitek a většinou se domnívají, že je přenositelný i na ostatní. Není. Je to podobné jako s herci. Lokální politici si potřebují uvědomit, že opravdu nejsou George Clooney a jejich etudy z focení nepřipadnou zajímavé snad ani jejich manželkám, natožpak nebohým voličům.“

ČSSD: Roman Onderka, Brno

Hlasy voličů se v Brně snaží nahnat i Roman Onderka z ČSSD.

Pavel Šíma: „Současný primátor Brna s dětským motivem pracuje poměrně často. Snaží se tím vyhýbat skutečným politickým tématům. Jeho profesionální kampaňový tým si je moc dobře vědom, že za osm let mu na hlavě ulpělo nejedno máslo. Staví se proto na volební materiály s postavami, na které se - na rozdíl od něj - nejde hněvat. S dětmi, psíky, maminkami nebo třeba hasiči. Onderkovi vyzyvatelé z ostatních brněnských stran by jej mohli roznést na mnoha tématech. On se ale chytře staví na úplně jiné bojiště, kde jej nikdo neohrožuje.“

Eva Lebedová: „Myslím si, že toto přichází ve chvíli, kdy politik už neví, kudy kam. Už je zoufalý ve snaze komunikovat s voliči, a proto sáhne po trochu laciných symbolech. Rozhodně to ale u voličů, kteří jsou s politikou trochu obeznámeni, absolutně nemůže fungovat.“

Hnutí otevřená radnice: Litvínov

Otevřená radnice, vyšpulená zadnice, lákají voliče v Litvínově.

Pavel Šíma: „Kandidátky Hnutí za otevřené radnice z Litvínova si mohly dát na vizuál slogan s reálným politickým obsahem. Místo toho samy ze sebe dělají prachobyčejný sexuální objekt. Vystrčením zadnice na billboardu zcela pohřbily možnost, že by je kdokoliv z voličů bral vážně.“

Eva Lebedová: „U této kampaně nechápu sdělení. Nevím, kdo to vymýšlel, ale přijde mi to jako dost nešťastné a trapné. Pokud chci razit nějakou otevřenost, tak to působí jako protipól toho, co si představuji pod otevřeností, která by přece neměla být vedena formou narážek, dvojsmyslů atd.“

KSČM: Litoměřice

Tímto plakátem se snaží uhnat hlasy voličů litoměřická KSČM.

Pavel Šíma: „Volební materiály KSČM jsou svým neprofesionálním vzhledem notorické. A to i v hlavních poslaneckých volbách. Zároveň je to ale jediný případ, kdy to vůbec ničemu nevadí. Naopak. Voliči KSČM konzumují letáky z Kauflandu, červenou knihovnu a časopis Květy. Uhlazený a dokonalý vzhled volebních materiálů by je naopak mohl odradit, protože by se s nimi nedokázali identifikovat.“

Eva Lebedová: „U KSČM marketing nehraje skoro žádnou roli, cokoli se na plakátu objeví, není směrodatné. Jde jen o ideologický produkt, a ten má strana konstantní a dlouhodobý. Proto je lidé volí. A ani nezaregistrují, když se marketing trochu změní. Strana cílí pořád na stejnou skupinu, která kampaň moc nesleduje.“

Hnutí ANO: Slaný

Místní organizace hnutí ANO ve Slaném se snaží nalákat hlasy voličů na akci...

Pavel Šíma: „Kdyby na plakátu nebylo logo ANO a Vodňanských kuřat, automaticky bych si pozvánku přiřadil k ČSSD. Předvolební koncerty jsou typicky jejich doménou. V poslední době je ale používá stále více stran. Třeba Svobodní. Zdá se, že živá hudba z předvolební politické kultury jen tak nevymizí.“

Eva Lebedová: „Zářný příklad, o kterém jsem mluvila výše. Region dostane pokyny, co na plakát musí umístit, zbytek ale přecpe nesmyslným sdělením.“

Anketa

Jaký volební spot či leták je podle Vašeho názoru nejbizarnější?

Starostové Hradec Králové: Doktor Rapper - Hradec mazec 55
Pro Prahu: Jan Skalický, Praha 5 65
Hnutí ANO: Standa Berkovec, Slaný 88
Nezávislí: Liteň 18
ČSSD: Pavel Sázavský, Brno 25
ČSSD: Roman Onderka, Brno 367
Hnutí otevřená radnice: Litvínov 1033
KSČM: Litoměřice 102
Hnutí ANO: Slaný 148
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.