Lidovky.cz

Prohlédněte si Entropu. Černý vystavuje kontroverzní dílo v Praze

Kultura

  9:07
PRAHA - Po prezentaci několika starších prací výtvarníka Davida Černého, které jsou od 4. června vystaveny v nové pražské galerii Dvorak sec contemporary, bude nyní kvidění i jeho zatím nejslavnější dílo, z Bruselu přivezená obří plastika Entropa.

Entropa foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Jen k málokomu se hodí onen okřídlený přívlastek „enfant terrible“ jako k Davidovi Černému. Díky Entropě či spíše do hrozivých rozměrů vybublané kauze okolo ní, patří aktuálně k nejznámějším současným českým výtvarníkům. A to nejen u nás. A co víc – každé jeho další dílo působí kontroverzně a vyvolává protichůdné reakce. Dá se říci, že je lakmusovým papírkem vztahu ke svobodomyslnosti, chuti se povznést nad všednodenní realitu. A nebrat věci, které nás obklopují, vážněji, než je nutné. Z nejnenávistnějších komentářů (azdaleka se to netýká jen všude skloňované Entropy) pak dýchá určitá deformace socialistickou minulostí. Obvykle jsou dotyční pohoršeni, že je někdo vůbec ochoten Černému (rozuměj: někomu, kdo nedělá to, co se líbí všem a dovolí si mít svůj názor) jeho díla vystavovat, a nechybí pochopitelně závist, že jsou i „zvrhlíci“, kteří jsou ochotni za ně platit nemalé sumy. Lze si snad představit lepší půdu pro další prezentaci?

Zajímavé je, že chuť provokovat je Černému vlastní už od začátků jeho tvorby. Jak lze zjistit z jeho webových stránek, už své dvacáté narozeniny kdysi oslavil v kruhu přátel děsivou instalací Hnus ’88, kdy sklepní prostory jistého dejvického domu vyplnil „… mrtvolami a jinými něžnostmi“, každého příchozího obdaroval krevní tučnicí a vínem tekoucím z „tepny“ ze zdi trčící ruky. Jeho první veřejně známá díla – skulpturu Kráčející Trabant a akci Růžový tank si pak ipo letech pamatují skoro všichni.

Příběh bruselské plastiky byl vmédiích dostatečně proprán, otom, jak umělcovo svobodné vyjádření, s jakým se trefil do všeobecně známých stereotypů spojovaných s jednotlivými národy evropské sedmadvacítky, někteří s úsměvem přivítali, zatímco jiní ho označili za ostudu České republiky, bylo už napsáno mnoho. Stejně tak jako o pozadí financování, kdy relativně malou část prostředků, kterou na výrobu vedle soukromých subjektů přispěla vláda, Černý dobrovolně vrátil. Instalace v Bruselu byla nakonec ukončena předčasně, když se autor rozhodl Entropu svěsit o několik týdnů dříve na protest proti svržení vlády Mirka Topolánka. Méně známou zajímavostí je, že plastika má i několik zmenšených verzí – jedna z nich je k vidění i v galerii Dvorak, jinou o rozměrech zhruba dva krát dva metry aktuálně nabízí k prodeji slovenská galerie Kressling za 100 tisíc eur.

Z Belgie do Holešovic

David Černý: Entropa
Centrum současného umění DOX, Osadní 34, Praha 7
Od 12. června 2009 do 4. ledna 2010
Otevírací hodiny
Po: 10–18, Út: zavřeno, St–Pá: 11–19, So–Ne: 10–18
www.doxprague.org
Souběžně v galerii DOX probíhá výstava Douglase Gordona Krev, pot a slzy.

Výstava nevýstava
Základní nápad Entropy vychází zjiž dříve realizované série Kits (Skládačky). I z té je část v podobě děl Rock Star a Artist k vidění v galerii Dvorak. Ačkoliv bylo možné vmédiích zaznamenat zprávy o„první samostatné výstavě po deseti letech“, sám Černý to rezolutně odmítá: „To není žádná profilová výstava. Pouze se vzalo náhodně několik děl, která byla zrovna k dispozici. Nemá to žádnou koncepci.“ Což nic nemění na faktu, že je zde kvidění například i jiné skandální dílo, třítunový objekt Shark. To představuje spoutaného Saddáma vakváriu, čímž parafrázuje slavné dílo Damiena Hirsta Nemožnost žijícího člověka představit si smrt zroku 1991 (Hirst tenkrát do akvária naložil žraloka). V roce 2006 byl objekt v Belgii stažen z výstavy; pořadatelé se zalekli možných protestů muslimů, následujících po karikatuře proroka Mohameda.

Aktuální causou je stažení torza růžového tanku (pod názvem 10deka tanku) z náměstí Kinských (LN o tom informovaly včera). Objekt opatřený bílým okupačním pruhem měl původně na místě figurovat až do 21. srpna, ale radnice Prahy 5 rozhodla o jeho předčasném stažení. Zajímavá na tom je snad jen urputná nechuť úředníků instalaci zlegalizovat. „V pátek v jedenáct odtamtud zmizí. Vystavovat ho ale v nejbližší době nikde nebudu. Vůbec vlastně nevím, kam ho dám,“ sdělil nám k tomu autor.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.