Celovečerní debut amerického režiséra Caryho Fukunagy patřil na na letošním festivalu v Karlových Varech mezi snímky poháněné pozitivní šeptandou. Sin Nombre přesně ví, kam chce svého diváka dovést, a stejně sebejistě působí i jeho autor.
Právem: evidentně se mu podařilo natočit svůj první velký film přesně tak, jak chtěl. Výsledek však stojí rozkročený mezi festivalovým publikem, které ocení autenticitu a sociální tematiku, a mainstreamovými diváky, jež láká na melodramatickou dějovou linku instantní lásky v dramatických podmínkách. Obě polohy se totiž do určité míry navzájem ruší.
Lepší zítřky za hranicí USA
Osud tu svede dohromady sedmnáctiletého Caspera a jeho vrstevnici Sayru. On je členem gangu Mara Salvatrucha, který má v "popisu práce" obchod s drogami a zbraněmi, nájemné vraždy a další kriminální aktivity. Členství v gangu je víc než příslušnost k rodině a pro mnohé mladé příslušníky chudiny představuje jedinou cestu k přežití a uznání. Ona patří do nemajetné rodiny z Hondurasu, která se s příbuznými pokouší přejet do země zaslíbené - Spojených států - na střeše nákladního vlaku.
Sin Nombre zpočátku vypadá téměř jako dokument: Fukunaga člověka v prachu ulice latinskoamerického předměstí důkladně vyválí. Spolu s Casperovým chráněncem Smileym tak divák zažije drsný vstupní "pohovor" do gangu i ještě děsivější iniciační rituál. Varovná velkoplošná tetování na tělech gangsterů jsou vypiplaná do poslední křivky. A jedna dlouhá kamerová jízda doupětem "rodiny" prozradí všechno o její vnitřní struktuře. Podobně se věci mají s linií Sayry. Velkoryse natočené scény z prostředí emigrantů, v nichž často figurují desítky komparsistů, ukazují stejně dobře jejich zoufalství jako naivní víru v lepší zítřky za hranicí USA.
Hodnocení LN4 / 5 Sin Nombre |
Scenárista a režisér Fukunaga dokázal svou zkušenost z prostředí, v němž sám pobýval, shrnout do efektivních zkratek. Casperovy pochybnosti nad životem v gangu, ze kterého se neodchází, urychlí pragmaticky odvyprávěný osud jeho lásky Marthy Marlene. Sayra potřebuje vysvětlování ještě míň, tíha jejích motivů je cítit po pár záběrech.
Po setkání obou hlavních hrdinů se však úspornost vyprávění rozmělní v úhledné prostřihy do mexické krajiny a v předvídatelný vývoj událostí. Jestliže sbližování Caspera a Sayry ještě působí spontánně, další scény života na střeše vlaku se blíží žánrovým obrázkům a finále filmu už jede zcela v kolejích scenáristického konstruktu. Nadbytečná je například příběhová linie Smileyho: má ilustrovat (sebe)zničující kruh násilí a to, jak pravidla gangu válcují obyčejné mezilidské vztahy, ale to Fukunagův film ukazuje už ve svém bezchybném úvodu.
Kam se běžný Středoevropan nikdy nepodívá
Sin Nombre je vynikající studií stavu věcí, která má po většinu své stopáže schopnost poutat pozornost i alarmovat. Fukunaga si zaslouží ocenění za vynikající vedení začínajících herců i neherců, za efektivní zprostředkování vhledu do prostředí, kam se běžný Středoevropan nikdy nepodívá, i za odvahu natáčet dramatické sekvence na rezavém vlaku kdesi uprostřed Mexika.
Jeho debut se po boku dalších snímků o podobné problematice, mezi něž patří třeba Marie milostiplná o pašování kokainu z Kolumbie, neztratí. Je jen škoda, že do cíle dojede po kolejích pohříchu povědomých a předvídatelných, které jeho předchozí dramatickou cestu rozmělňují.
Cary Fukunaga: Nechci gangy démonizovatAmerický režisér Cary Fukunaga přijel svůj film Sin Nombre osobně uvést na letošní festival v Karlových Varech. Gangy a ilegální imigrace nejsou zrovna typická témata pro americký nezávislý film. Jak jste se se k nim dostal? Ve Střední Evropě se toho o gangzích mladistvých Američanů moc neví... Jste i kameraman. Proč jste si Sin Nombre nesnímal sám? Hrdinové cestují džunglí, pouští, městy... Kde všude jste natáčeli? Jeden z hrdinů, Casper, vypráví o fabrice, kterou v Texasu zahlédl z dálnice. Chtěl udělat dojem na dívku, nebo tam skutečně byl? Většina Sin Nombre se odehrává v železničním prostředí. Měli jste s mexickými drahami nějakou zvláštní dohodu? Natáčet na střeše jedoucího vlaku s desítky komparsistů je dost nebezpečné. Jaká jste udržovali bezpečnostní opatření? Jak jste si pro Sin Nomber vybíral herce a neherce? Členové gangu se pyšní velkým množstvím tetování. Kolik jich bylo pravých? Nebojíte se negativní odezvy na film od členů skutečných gangů? Jaký měl film rozpočet? Sin Nombre vám vyneslo smlouvu se studii Focus a Universal, máte pro ně natočit dva filmy. Co budou zač? V Sin Nombre působila hudba velmi autenticky. Jakou použijete v muzikálu? Jak vás oslovili lidé z Karlových Varů? |