Lidovky.cz

Film Až vyjde měsíc: Táborník a čtenářka versus svět

Kultura

  14:00
Správně (i špatně) uvázané uzly, předpisově zbudovaná tábořiště a nesmělá „ochmatyka“ v novém filmu Wese Andersona Až vyjde měsíc. Snad jenom temný hukot Niagary absentuje.

Dokud je smrt nerozdělí. Suzy (Kara Haywardová) a Sam (Jared Gilman) berou svůj vztah vážně. foto: Indian Paintbrush

Jedenáct let je ten nejlepší věk, pronese melancholický hrdina v osm let starém filmu Wese Andersona Život pod vodou. A tvorba toho texaského rodáka jako by byla setrvale „jedenáctiletá“. Evokující umanuté zaujetí, nebržděnou fantazii, hračičkářství, kombinaci dětinství a vážnosti, jíž jsou lidé schopni právě na téhle nejzazší výspě dětství, ještě nedotčeného dospělými nápady, ve věku, kdy člověka zajímají víc, dejme tomu, brouci než holky (chlapci), zato ale pořádně.

Odpovídá tomu i typický režisérův styl - vše je v něm propracováno do nejmenšího detailu a má své (často pastelové) barvy, promyšlený je každý pohyb kamery a střih. Svět Andersonových filmů zároveň nepředstírá nějaký kontakt s realitou, je přiznaně fantazijní. New York v jeho Takové zvláštní rodince (2001) nebo Indie z jeho filmu Darjeeling s ručením omezeným (2007) jsou puntičkářsky vycizelované výmysly kluka, který si představuje vzdálené končiny doma v obýváku nad knížkou.

Podobné je to i s dějištěm jeho nového filmu Až vyjde měsíc, ostrovem u novoanglického pobřeží v roce 1965. Od zbytku světa oddělené místo plné úhledných dřevěných domků, stylových aut, s citem pro detail oblečených lidí a komplikovaných společenských rituálů (na začátku filmu dojde na vskutku monumentální vánoční divadelní produkci).

Skauti ve filmu Wese Andersona Moonrise Kingdom

Taky je tam skautský tábor, kde se trápí Sam (Jared Gilman), chytrý kluk a zdatný zálesák a zároveň klukovskou partou ostrakizovaný sirotek. Doma s rodiči se zase nudí Suzy (Kara Haywardová), „problémové dítě“, dbalé módních trendů a trpící tím, že vztah rodičů-právníků (Frances McDormandová a Bill Murray) se rozpadá.

Přemoudřelé děti a infantilní dospělí

Tihle dva se nesmělým způsobem milují, považují za samozřejmé, že po zbytek svých životů už budou jenom spolu. Tak „vezmou dráhu“ a utečou do nepojmenované zátoky, kterou si překřtí na Moonrise Kingdom z původního titulu filmu. Svět ale jejich citu nepřeje - mají v patách dobráckého šerifa (Bruce Willis), ledovou královnu ze sociálních služeb (Tilda Swintonová), rodiče, oddíl ke všemu odhodlaných skautů pod vedením Edwarda Nortona. Vše dospěje k akčnímu finále, v němž podstatnou roli hraje i řádění živlů.

Až vyjde měsíc

USA, 2012
Režie: Wes Anderson
Hrají: J. Gilman, K. Haywardová
Premiéra 12. 7. 2012

Podobně jako v jiných Andersonových filmech je i v Až vyjde měsíc výrazný kontrast mezi přemoudřelými dětskými hrdiny a smutně infantilními dospělými - od skautského vedoucího, který vede náhražkovou existenci v khaki košili, po osamělého šerifa či zahýbající matku a jejího rezignovavšího manžela. Ve filmu jako by byla subtilním způsobem přítomná otázka, jestli Sam a Suzy jednou dopadnou taky tak. Podobné napětí existuje v celém Andersonově díle - na povrchu dětinské hračičkářství a pod ním spodní proud posmutnělé a neokázalé dospělosti. Až vyjde měsíc je možné brát jako milou podívanou, která potěší dav, i jako nostalgickou fantazii člověka, který dráhu nikdy nevzal. Při všem dětinství je ten film nenápadně dospělý.

Snímek Moonrise Kingdom zahájil letošní filmovou přehlídku v Cannes.

Příznačný je třeba kontext, v němž poprvé zazní věta klíčová pro všechny romantické filmy. Suzy Samovi vypráví, jak by taky chtěla být sirotek jako on (a jako hrdinky romantických knížek, jež hltá). „Miluju tě, ale nemáš ponětí ponětí, o čem mluvíš,“ odpoví jí Sam. Cit, jímž neotřesou bolavé hlouposti, jež ze sebe sype ten druhý. Asi je to láska.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.