RECENZE: Hrdinka snímku Přijímání toho má na krku trochu moc

8:00
Snímek polské režisérky Anny Zamecké Přijímání je jedním z dvanácti dokumentů, které budou usilovat o vítězství v mezinárodní soutěži festivalu Jeden svět.

Snímek Přijímání. foto: Photo © Warsaw Film Festival 2016

Na problematiku autismu lze nahlížet z různých stran. Pozoruhodný pohled nabízí například úspěšný snímek Miroslava Janka Normální autistický film, který je taktéž na programu Jednoho světa. Snímek Anny Zamecké je však zcela mimořádný v tom, jakou situaci (a jak) dokázala režisérka zachytit. Hlavní hrdinkou dokumentu Přijímání je čtrnáctiletá Ola, která se stará o svého o rok a půl mladšího bratra – autistu Nikodema. Je na to prakticky sama, protože jediný dospělý v domácnosti, otec obou sourozenců, je celkem dobrácká, ale neschopná troska zmožená alkoholem. O mnoho zodpovědnější není ani Olina a Nikodemova matka, která od rodiny odešla a povila dalšího potomka.

Zázraky netrvají věčně

Vedle „běžných“ starostí o domácnost má nyní Ola jeden velký úkol: připravuje Nikodema na první svaté přijímání, což pochopitelně není nic jednoduchého. S vynaložením enormního úsilí se jí nicméně daří autistickému bratrovi „vtlouci do hlavy“ základy katechismu a přesvědčit jej, aby vzal celou věc dostatečně vážně. Pro Olu je nadcházející slavnost velmi důležitá i z dalšího důvodu: je to příležitost pokusit se znovu zcelit rozdělenou rodinu. A kupodivu se zdá, že zázraky se dějí – všechno proběhne úspěšně a matka i s novým sourozencem se skutečně stěhuje nazpět k Olině otci. Ovšem ani zázraky netrvají věčně a některé vydrží opravdu jen chvilku. A i když je Ola statečná a snad si to sama ani neuvědomuje, snímek to říká jasně: na tohle dítě naložil život příliš brzy trochu moc.

Snímek Přijímání.

Zlatou malinu za nejhorší film získal dokument o Clintonové

Přijímání je z těch filmových dokumentů, nad nimiž zůstává v dobrém slova smyslu rozum stát: jak se debutující režisérce podařilo prolnout do tak intimních situací a zachytit je v takové bezprostřednosti, že si divák skutečně připadá jako neviditelný návštěvník v Olině domácnosti. Z rozhovorů s absolventkou Wajdovy filmové školy ve Varšavě Annou Zameckou vyplývá, že klíčem bylo skutečně těsné sblížení s Olinou rodinou, z něhož se ovšem nedá ani po dokončení filmu jen tak vystoupit. Filmařce se ale zároveň podařilo udržet věcnou rovinu vyprávění, které někdy přináší i komické momenty a rozhodně se neuchyluje k dojímání za každou cenu. Přijímání se svým pojetím blíží hranému filmu a uspělo by i jako takový. Coby dokument je však ještě mnohem působivější. Je výjimečný v tom, kolik silných témat v sobě dokáže soustředit – dotýká se nejen autismu, ale i rozpadu rodiny, reálné chudoby ve střední Evropě a v neposlední řadě i polské duše a jejího sepětí s katolickou církví.

Projekce v rámci Jednoho světa jsou příležitostí k osobnímu setkání s režisérkou: bude přítomna 10. března ve velkém sále kina Světozor i o den později v kině Atlas.

Přijímání

Polsko 2016

Režie: Anna Zamecka

Mezinárodní soutěž festivalu Jeden svět:

Jeden svět 2017

■ Devatenáctý ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech se v Praze uskuteční od 6. do 15. března, poté se představí v regionech a také v Bruselu. Celkem navštíví 33 měst, představí dohromady 121 dokumentů v 15 tematických kategoriích a filmy zavedou publikum do sedmi desítek zemí světa.

■ Výraznou linii letošního programu napříč kategoriemi tvoří příběhy lidí zasažených působením tzv. Islámského státu. Publikum bude mít příležitost podívat se nejen do Sýrie, Iráku a okolních zemí, ale i do Evropy, kam směřují uprchlíci. Důležitou oblastí zůstává také Rusko a Ukrajina, jeden z filmů (Proces) například důkladně dokumentuje soudní proces s ukrajinským režisérem Olehem Sencovem, odsouzeným v Rusku za údajnou přípravu teroristických útoků na okupovaném území Krymu.

■ Letošní novinkou Jednoho světa je kategorie Česká soutěž. Dva filmy se v ní představí ve světové premiéře: Epidemie svobody Terezy Reichové o problematice očkování v České republice a Děti online Kateřiny Hager o výchově dětí, které tráví na internetu více času než na hřišti.

■ Jeden svět 2017 v pondělí otevře film Dobrý pošťák, odehrávající se v malé vymírající vesničce na bulharsko-tureckém pomezí, kolem které denně procházejí uprchlíci na cestě do Evropy. Dobrosrdečný pošťák Ivan by je rád nastěhoval do rozpadajících se domů a vnesl tak do vesnice nový život. Kandiduje proto na starostu.