Lidovky.cz

Strojvedoucí měl brzdit už čtyři kilometry před zatáčkou, říkají dráhy

Svět

  20:35aktualizováno  21:20
SANTIAGO DE COMPOSTELA - Španělská policie formálně v pátek zadržela strojvedoucího vlaku, který ve středu ve vysoké rychlosti vykolejil poblíž Santiaga de Compostela, a obviní ho z nedbalosti při řízení. Strojvedoucí vlaku odmítl podle policie odpovídat na otázky vyšetřovatelů. Ti začali zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou.

Jeden ze zničených vagonů. Při havárii zemřely desítky lidí. foto: ČTK

Při havárii podle nové bilance zemřelo 78 lidí a 178 osob se zranilo. Média spekulují, co mohlo tragickou havárii způsobit. Pozornost se přitom soustřeďuje hlavně na strojvedoucího, který údajně již přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost.

Černé skříňky

Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z černých skříněk: regionální list La Voz de Galicia s odvoláním na vyšetřovatele napsal, že vlak jel na místě neštěstí rychlostí 190 kilometrů v hodině. Povolené maximum přitom bylo 80 kilometrů.

ČTĚTE TAKÉ:

Předseda Správy železniční infrastruktury (Adif) Gonzalo Ferre je přesvědčen, že vina padá zcela na hlavu strojvedoucího Garzóna. Podle něj měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. Ferre tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy fungovaly, ale pro případ, že by selhaly, má strojvedoucí k dispozici přesný plán postupu v takové situaci.

Železniční odbory ale varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Strojvedoucího hlídá policie

Výslech 52letého strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by mohl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím leží v nemocnici, kde ho hlídá policie. Podle ní ale strojvedoucí odmítl odpovídat na otázky vyšetřovatelů.

Ačkoli právě strojvedoucího už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.

Rychlovlak Alvia státní železniční společnosti Renfe jel ve středu z Madridu do města Ferrol na severozápadě Španělska. Vykolejil v ostré zatáčce před 21:00 SELČ, jen několik minut před plánovaným příjezdem na nádraží v Santiagu de Compostela. Podle odhadů na místě více než dvojnásobně překročil povolenou rychlost. Osm vagónů sjelo z trati, některé narazily do betonových zábran, jiné se převrátily na náspu a začaly hořet.

Bilance nehody: 78 mrtvých, stovky zraněných

Nehoda si kromě 78 mrtvých vyžádala i téměř dvě stovky zraněných: 94 z nich je stále v nemocnicích, z toho 30 v kritickém stavu. Šest obětí ještě nebylo identifikováno. Mezi mrtvými je podle posledních informací jeden Američan a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými. Češi mezi oběťmi nejsou, řekl český konzul v Madridu Jindřich Kubovský.

Vedení společnosti Renfe uvedlo, že havarovaný vlak před cestou prošel standardní technickou prohlídkou.

Vlak vyrobený v letech 2007 až 2009 byl v roce 2012 přestavěn na dieselový pohon a na trati mohl jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Dopravce zároveň informoval, že strojvedoucí Francisco José Garzón byl zaměstnancem s třicetiletou praxí, který z Madridu na severozápad Španělska jezdil déle než rok.

Některé deníky citovaly z Garzónova profilu na Facebooku, kde se chlubil, že řídí vlaky v obrovských rychlostech. Profil byl ve čtvrtek zablokován. V březnu se tam prý objevil snímek tachometru vlaku, který ukazoval 200 kilometrů v hodině. List ABC otiskl fotografii příslušné stránky Facebooku s komentáři. "Hochu, jedeš na plný plyn, brzdi," reagoval žertem jeden z kontaktů. "Jsem na doraz, kdybych jel rychleji, dostanu pokutu," reagoval Garzón.

Zraněný strojvedoucí Francisco Garzon v doprovodu policisty na místě nehody

V jeho rodném městě Monforte de Lemos lidé podle agentury Reuters říkají, že dvaapadesátiletý muž je známý coby rozumný a spolehlivý člověk. Nyní se ptají, proč vysoce kvalifikovaný strojvedoucí s jeho zkušenostmi zkoušel projet ostrou zatáčku dvojnásobnou rychlostí, než jaká je tam povolená.

K fotografii tachometru a komentářům na facebookovém účtu Garzóna informovaný zdroj Reuters poznamenal, že podobné chvástání je mezi strojvedoucími běžné a uvedená rychlost byla pro typ vlaku, který řídil, normální.

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže soupravu zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.