Dvaapadesátiletý Garzon má za sebou 30 let praxe. Ve středu večer zřejmě, dosud to vyšetřovatelé oficiálně nepotvrdili, způsobil jednu z nejhorších vlakových nehod ve španělské historii. Podle prvních hypotéz vyšetřovatelů příčinou neštěstí zřejmě bylo více než dvojnásobné překročení povolené rychlosti v traťovém oblouku poblíž Santiaga de Compostela. Garzon měl místem projet povolenou rychlostí 80 kilometrů za hodinu, jak ale po havárii přiznal, jel rychlostí 190 kilometrů.
"Pos*al jsem to, chci umřít"
Španělský list El Mundo zveřejnil fotografii z Garzonova profilu na sociální síti Facebook. Na snímku z loňského března je vidět ukazatel rychlosti, který se zastavil na dvoustovce. "Bylo by skvělé projet se takhle kolem policie a rozbít jim radar," žertoval strojvedoucí údajně. "Jezdíš moc rychle. Brzdi!", radil mu jeden z jeho přátel v komentáři pod snímkem. "Víc už jet nemůžu, dostal bych pokutu," odpověděl tehdy Garzon. Deník El Mundo ale podotýká, že z komentářů není jasné, jestli Garzon rychlostí 200 km/h projel v úseku, kde je rychlost omezena či nikoliv.
ČTĚTE TAKÉ: |
Garzon si bezprostředně po nehodě neuvědomoval rozsah tragédie. Do vysílačky údajně opakoval, že vykolejil, a co bude dělat. Doufal, že na místě nejsou mrtví, protože by je měl na svědomí. Přepisy rozhovorů mezi kabinou strojvedoucího a železniční společností podle deníku El Mundo také ukazují, jak v okamžicích po nehodě Garzon říká, že to pos*al a že chce umřít.
Garzonova stránka už na Facebooku není dostupná, profil byl zřejmě smazán. Pod jeho jménem ale na sociální síti najdete dva čerstvě vytvořené falešné profily, které fotku s rychlostí a fotku samotného Garzona zveřejnily.
Výslech strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím nebyl zatčen, leží v nemocnici, kde ho hlídá policejní stráž. Při nehodě zahynulo nejméně 78 lidí a nemocnice ošetřily 178 osob. Podle prvních hypotéz vyšetřovatelů příčinou neštěstí zřejmě bylo více než dvojnásobné překročení povolené rychlosti v oblouku poblíž Santiaga de Compostela. Podle ambasády ČR v Madridu nejsou mezi oběťmi žádní Češi. Zemřela jedna Američanka a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými.
Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.