Neděle 14. dubna 2024, svátek má Vincenc
130 let

Lidovky.cz

Chci umřít, křičel po nehodě strojvedoucí španělského vlaku

Svět

  10:28aktualizováno  13:45
MADRID/PRAHA - Španělská policie už vyšetřuje jednoho ze strojvedoucích vlaku, který ve středu vykolejil u města Santiago de Compostela. Francisco José Garzon se před nehodou pochlubil na Facebooku fotkou, kde se ukazatel rychlosti zastavil na 200 kilometrech v hodině.

Zraněný strojvedoucí Francisco Garzon v doprovodu policisty na místě nehody foto: Reuters

Dvaapadesátiletý Garzon má za sebou 30 let praxe. Ve středu večer zřejmě, dosud to vyšetřovatelé oficiálně nepotvrdili, způsobil jednu z nejhorších vlakových nehod ve španělské historii. Podle prvních hypotéz vyšetřovatelů příčinou neštěstí zřejmě bylo více než dvojnásobné překročení povolené rychlosti v traťovém oblouku poblíž Santiaga de Compostela. Garzon měl místem projet povolenou rychlostí 80 kilometrů za hodinu, jak ale po havárii přiznal, jel rychlostí 190 kilometrů.

"Pos*al jsem to, chci umřít"

Španělský list El Mundo zveřejnil fotografii z Garzonova profilu na sociální síti Facebook. Na snímku z loňského března je vidět ukazatel rychlosti, který se zastavil na dvoustovce. "Bylo by skvělé projet se takhle kolem policie a rozbít jim radar," žertoval strojvedoucí údajně. "Jezdíš moc rychle. Brzdi!", radil mu jeden z jeho přátel v komentáři pod snímkem.  "Víc už jet nemůžu, dostal bych pokutu," odpověděl tehdy Garzon. Deník El Mundo ale podotýká, že z komentářů není jasné, jestli Garzon rychlostí 200 km/h projel v úseku, kde je rychlost omezena či nikoliv.

ČTĚTE TAKÉ:

Garzon si bezprostředně po nehodě neuvědomoval rozsah tragédie. Do vysílačky údajně opakoval, že vykolejil, a co bude dělat. Doufal, že na místě nejsou mrtví, protože by je měl na svědomí. Přepisy rozhovorů mezi kabinou strojvedoucího a železniční společností podle deníku El Mundo také ukazují, jak v okamžicích po nehodě Garzon říká, že to pos*al a že chce umřít.

Garzonova stránka už na Facebooku není dostupná, profil byl zřejmě smazán. Pod jeho jménem ale na sociální síti najdete dva čerstvě vytvořené falešné profily, které fotku s rychlostí a fotku samotného Garzona zveřejnily.

Fotografie, kterou před nehodou zveřejnil strojvedoucí na svém Facebooku

Výslech strojvedoucího, který nehodu přežil bez vážnějších zranění, by měl vyšetřování výrazně posunout. Muž zatím nebyl zatčen, leží v nemocnici, kde ho hlídá policejní stráž. Při nehodě zahynulo nejméně 78 lidí a nemocnice ošetřily 178 osob. Podle prvních hypotéz vyšetřovatelů příčinou neštěstí zřejmě bylo více než dvojnásobné překročení povolené rychlosti v oblouku poblíž Santiaga de Compostela. Podle ambasády ČR v Madridu nejsou mezi oběťmi žádní Češi. Zemřela jedna Američanka a jeden Ital, cizinci byli i mezi zraněnými.

Odbory železničních strojvůdců Semaf upozornily, že nehodě mohl zabránit moderní zabezpečovací systém ETCS, který sleduje rychlost vlaku a dokáže jej zabrzdit. Ten sice na vysokorychlostní trati z Madridu funguje, ale těsně před Santiagem končí a dál - tedy i v místě nehody - funguje starší systém ASFA. Ten podle šéfa odborů vlak při překročení povolené rychlosti automaticky nezastaví, pouze upozorní strojvedoucího.

Autor:

Rozdáváme plenky Pampers ZDARMA
Rozdáváme plenky Pampers ZDARMA

Otestujte s námi tři velikosti plenkových kalhotek Pampers Pants. A vyhněte se tak dalším "kakamitám" díky speciální zadní kapse a 360stupňovému...