Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Co jsem to udělal, opakoval španělský strojvedoucí. Vlak jel příliš rychle

Svět

  9:51aktualizováno  11:40
MADRID/PRAHA - Středeční železniční nehoda ve Španělsku, při které zahynulo nejméně 80 lidí, je druhé nejhorší vlakové neštěstí v Evropě za posledních dvacet let. Příčinou havárie byla zřejmě příliš velká rychlost vjezdu do zatáčky. Oba strojvedoucí vyvázli z nehody bez vážnějších zranění.

Do místa nehody se sjely desítky vozů záchranářů foto: Reuters

Španělský El País na svém webu píše, že rychlovlak Alvia jezdí rychlostí až 250 kilometrů v hodině. V oblasti u Santiaga de Compostela ale musí jet omezenou rychlostí kvůli řadě oblouků na trati. Podle nepotvrzené informace El País ale souprava vjela do oblouku rychlostí 190 kilometrů v hodině, na tomto úseku trati je přitom povolená rychlost 80 kilometrů.

List El Mundo psal ráno dokonce o rychlosti 220 kilometrů v hodině, později ale informaci upravili na 190 kilometrů. Tuto rychlost přiznal  jeden ze strojvedoucích.

ČTĚTE TAKÉ:

Ve vlaku byli dva strojvedoucí. Ani jednomu se nic vážnějšího nestalo. "Vykolejil jsem s vlakem, co teď budu dělat, co budu dělat?", opakoval jeden z nich, když mluvil se společností Renfe, které vlak patří. Muž si v první chvíli vůbec neuvědomil závažnost havárie. "Doufám, že nejsou mrtví, jinak je budu mít na svědomí," řekl strojvedoucí. 

Ještě není jasné, zdali byla vysoká rychlost způsobená selháním lidského faktoru nebo došlo k nějaké technické chybě. Železniční společnost Renfe označila šířící se spekulace o příliš vysoké rychlosti vlaku za "riskantní" a přislíbila důkladné prošetření okolností a příčin neštěstí. Společnost nicméně přiznala, že vlak měl pět minut zpozdění.

Rychlovlaky Alvia jezdí na španělských tratích přes 20 let

  • Španělská vysokorychlostní železnice začala jezdit v dubnu 1992 mezi Madridem a Sevillou, kde se tehdy konala výstava EXPO. Španělská státní železniční společnost RENFE provozuje na dálkových tratích rychlovlaky AVE, Alvia, Altaria, Alaris, Euromed, Talgo, Arco a noční linky Trenthotel a Star.
  • V současnosti mají vysokorychlostní tratě ve Španělsku celkovou délku přes 2000 kilometrů a na některých úsecích umožňují jízdu rychlostí až 300 kilometrů v hodině.
  • Rychlovlaky Alvia dosahují maximální rychlosti až 250 km v hodině a mohou jezdit po standardních i širokorozchodných tratích. V současné době se na tratích používají modely 120, 130, 252 a 730.
  • Podle dostupných informací při středečním neštěstí vykolejila hybridní souprava 730, nejnovější model z řady Alvia, která může jezdit na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Tento typ vlaku nabízí 48 míst v první a 216 míst ve druhé třídě. Soupravy jsou v provozu od června 2012 a jejich zavedení znamenalo pro cestující zrychlení cestování až o hodinu.

Zahynulo nejméně 80 lidí, bilance obětí bude ale pravděpodobně vyšší. 

České ministerstvo nemá informace, že by ve vlaku cestovali nějací Češi.

Vlak vykolejil nedaleko města Santiago de Compostelo

Vlak vykolejil nedaleko města Santiago de Compostelo

Autor: