Bomba na palubě letadla
Nejpravděpodobnějším scénářem je podle leteckého experta Stanislava Fialy nálož umístěná na palubě letadla. "To, že letadlo zmizelo ve výšce 10 kilometrů z radaru a s nikým nekomunikovalo, vypadá nejspíše na výbuch bomby," míní Fiala. Pokud by ale došlo k nějakému nezákonnému zásahu na letadle, posádka by nejspíše vyslala nějaký signál, což se ale nestalo. "Pokud by měli pár vteřin, nastavuje se na odpovídači kód 7500, který znamená, že letadlo bylo uneseno. Dokážu si ale představit i situaci, kdy byly otevřené dveře do pilotní kabiny, vtrhli tam teroristé a posádka se nezmohla na nic," říká Fiala.
Fakta o zmizení Boeingu 777
LIDOVKY.CZ: Dva cestující ze ztraceného Boeingu měli kradené pasy, úřady prověřují terorismus
|
Velmi devastační výbuch s následky totální destrukce by radary zachytit nemusely. Proti této možnosti zatím ale svědčí fakt, že zatím nebyly nalezeny žádné trosky letadla. "To je velmi zvláštní. V takové rychlosti je náraz na hladinu vody srovnatelný s nárazem o beton. Většinou je letadlo z vrstveného materiálu, takže po neštěstí by na hladině bylo mnoho lehkých materiálů z trosek jako například polystyren," popisuje expert a zároveň upozorňuje na to, že oblast je rozsáhlá a po troskách se zatím pátrá. Že by se teroristům před výbuchem podařilo na padácích z letadla uniknout, Fiala téměř vylučuje. "Museli by to být kaskadéři," říká expert.
Boeing byl unesen a přistál
Ani tato možnost se nedá vyloučit, ale vzhledem k náročnosti provedení není moc pravděpodobná. "Buď by museli být únosci schopní velmi dobře řídit letadlo, nebo by jej museli unést sami piloti, kteří vědí, jak vyřadit z provozu přístroje, jež jsou schopné letadlo lokalizovat," míní Fiala. Jeho názor potvrzuje i letový publicista Martin Velek, který tvrdí, že velmi nízko nad hladinou moře není ani velký Boeing zachytitelný radary. "Kdyby letěli nízko nad hladinou, radarům, které snímají prostor od určité výšky, by proklouzli," myslí si Velek. Problematické by bylo v tomto případě ale přistání letadla. "Bylo by to složité, ale ne nemožné. Pokud by se podařilo ovládnout letadlo, na nějakém větším otevřeném prostoru by bylo přistání možné," doplňuje Fiala.
Závada na stroji
Méně pravděpodobnou variantou je také závada na stroji. Samozřejmě by velmi záleželo, jakou podobu by závada měla, ale i tak se dá předpokládat, že piloti by ji hlásili dispečinku a zaznamenaly by je i černé skříňky, jejichž signál se ještě nepodařilo lokalizovat. Pokud by ale příčinou byla závada na stroji, je také divné, že cestující, kterých bylo na palubě přes 200 nepoužili své mobilní telefony. "Ne všude, a zvlášť ne nad otevřeným mořem, je ale dostupný mobilní signál," upozorňuje Fiala na možný důvod, proč cestující nedali zprávu svým blízkým.