PRAHA V pondělí 20. září zprovozní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nejvýznamnější českou dopravní stavbu posledních let – jižní část obchvatu Prahy. Dálnice mezi Slivencem a Modleticemi propojí brněnskou D1 a plzeňskou D5 a výrazně odlehčí přetíženou Jižní spojku a Barrandovský most, kudy denně projede více než sto tisíc aut.
V rámci dne otevřených dveří 18. září se lidé budou moci na dálnici podívat, pěšky a zdarma, s jejím otevřením ale přijde zpoplatnění. V této věci došlo ke sporu mezi státem a pražským magistrátem. „Stát stavba něco stála, a tak chce, aby se mu alespoň část vrátila zpátky,“ vysvětluje povinnost použít dálniční známku mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „Navíc jde o propojení dvou dálnic a drtivá většina řidičů tu bude mít známky,“ dodává. S tím ale nesouhlasil pražský magistrát, který požadoval bezplatný vjezd.
„Nakonec jsme se ale shodli,“ doplňuje Hanzelka. Úsek dlouhý 23 kilometrů stál 18 miliard korun, jednou z nejdražších položek byla kromě tunelů i estakáda nad Vltavou a Berounkou. Po obchvatu se ovšem mělo jezdit již o několik měsíců dříve. Za zpožděním stojí mimo jiné letošní dlouhá a tuhá zima. Kompletní pražský okruh je ale ještě v nedohlednu. Například na severu v oblasti Suchdola ještě nezačal ani výkup pozemků. Už teď je jasné, že se tam nebude jezdit dříve než v roce 2014.
PRAŽSKÝ OKRUH
celková délka: 83 km
hotovo: 17 km