Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Ať platí zákaz, který býval dřív

Martin Špryňar

UKONČENO

Desítky tisíc kamionů blokujících města, silnice a dálnice. Tak by mohla vypadat protestní akce, kterou vyhrožují čeští dopravci, pokud jim vláda nebude naslouchat. Chtějí zrušit víkendový zákaz jízd kamionů, zavést slevy na mýtném a vrátit část daně u nafty. Ptali jste se 21. července v 13:00 generálního tajemníka sdružení Česmad Bohemia Martina Špryňara.

položených otázek: 45 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (21.7.2008 13:00) Jiří
Dobrý den. Mám následující dotaz. Kolik by měla činit cena za 1 km při cestě kamionu z ČR do např.Porůří v SRN, stáří soupravy cca 3 roky, mzda řidiči je vyplácena dle zákona i s dietou.Děkuji
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:00)
Dobrý den, bohužel nedokáži odpovědět. Faktorů ovlivňujících cenu je mnohem více.
OTÁZKA (21.7.2008 13:37) Marek Otrubný
Dobrý den, kamiónová doprava je dnes značně skrytě dotovaná státem, kdyby měla být opravována a rozšiřována síť silnic jen z poplatků z poh. hmot a dálničních poplatků, zdaleka by to nestačilo a cena kamiónové dopravy by se zvedla klidně na dvojnásobek. Pak by si zákazníci raději o 1-2 dny počkali na dovoz po železnici než platili takovou cenu. Podle jedné studie zatěžuje jeden kamión silnici stejně jako deset tisíc automobilů. Neměla by se oprava vzniklá kam. dopravou (vyjeté koleje, propadlé krajnice, ztráty vzniklé vysypáním zboží na dálnici a jejímu zablokování na pů dne atd.) nechat zaplatit právě provozovatelům kamiónů? Není to od Vás nefér, že takto zneužíváte zbytek populace?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:03)
Dobrý den, nevím z jakých údajů vycházíte, ale motoristé obecně a z toho větší část dopravci, zásobují státní kasu cca 100 mld. Kč ročně a do silnic se nevrací ani polovina. Škody, které popisujete většinou hradí pojišťovna. K té studii ... také už se říkalo 15 000, 20 000 a dokonce jednou i 30 000, tak kdo se v tom má vyznat?
OTÁZKA (21.7.2008 13:52) radana jahnová
rada bych se zeptala jestli na D1 v sobotu mohou kamiony nebo ne. Děkuji za informaci Raj +420 606 117 623
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:04)
O prázdninách nemohou od 7 do 13 hod., mimo prázdniny ano. Obecnou výjimku mají rychle zkazitelné potraviny.
OTÁZKA (18.7.2008 13:45) Jan Wagner
Vážený pane Šprynare, dokážete nám prosím popsat, jakým způsobem platí omezení v ostatních státech EU? Kolik tyto státy vybírají na mýtném? Prosím, proč neustále svůj lobbing ve vládě argumentujete tím, že by nám vzrostly ceny zboží? Neprotiřečíte si, když v tom samém tvrdíte, že zákaz kamionů pouze přesune jejich provoz na všední dny? Jak je možné, že v jiných státech (např. Rakousko, Švýcarsko) jsou omezení daleko radikálnější (Rakousko 31 hodin týdně, Švýcarsko 35 + celé víkendy) a přesto tam žádné spediční firmy nekrachují a lidé neumírají hlady? Jak můžete tyto argumenty použít, když víte, jak velkou většinu kamionů tvoří tranzitní doprava? Rád bych Vás také upozornil na to, že pokud z Vaší strany dojde k jakékoliv stávce v podobě zablokování silnic a dálnic, dopouštíte se tak nejen porušení českých, ale i mezinárodních zákonů, dle kterých můžete být postiženi opravdu tak, že nakonec na Vaše slova dojde a zkrachujete. Nehledě na to, že každý účastník silničního provozu, kterému znemožní kamion pokračovat v cestě, může toho kterého dopravce a potažmo i Vás žalovat a požadovat nejen kompenzaci ale i ušlý zisk.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:07)
Dobrý den, ano i toto riziko si plně uvědomujeme a přesto jsme ochotni ho podstoupit, protože druhá strana s námi nehraje fér. Srovnání hodin je, jak jsem již psal, irelevantní. Klidně, ať je u nás zákaz jako býval dřív. Ještě byste měl dodat, že ani v Rakousku, ani ve Švýcarsku žádné páteční omezení není a například v Belgii a Holandsku nejsou zákazy jízdy vůbec.
OTÁZKA (18.7.2008 14:10) J.Carda
V průběhu uplynulých 20 let zanikla většina výrobních podniků a zemědělství kvapem spěje k totálnímu rozvalu. Vzhledem k poloze uprostřed Evropy se už na počátku 90.let logicky jako jediná šance pro zisk státu jevil rozvoj tranzitní dopravy. Teď se politická strana (čítající pár stovek zfanatizovaných jedinců) urputně snaží zlikvidovat i tyto příjmy státního rozpočtu. Jaký je Váš názor?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:08)
Tranzitem to není, odhady jsou asi 20%. Většinu přeprav tvoří tuzemské zásobování a dodávky.
OTÁZKA (18.7.2008 14:52) Pavel
Ponejvíce jako řidič se setkávám s velkou bezohledností řidičů kamionů vůči ostatním účastníkům provozu: bezohledné a velmi pomalé předjíždění kamionů navzájem, kterým se znemožní jízda rychlejším vozům, vytlačování jiných vozů, zvlášť oblíbený je "sendvič" osobáku mezi dvěma kamióny, které nelze předjet, ten přední jede pomalu, a ten druhý je nalepsný na osobáku tak, že zabrždění osobního auta by znamenalo rozdrcení posádky naloženým kamiónem. A řidič zadního kamónu se vesele pase na hrůze a bezmoci posádky osobáku. A to už ani nemluvím o přecpaných městech, bezohledně vyjetých kolejích, které devastují silnice atp. A tak se ptám, kdy se začnou řidiči kamiónů chovat slušně a ne jako "hovada" (dobytku se omlouvám) silnic?
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:12)
Jako v každé skupině, jsou i mezi řidiči kamionů ti méně slušní. Od toho máme policii, aby je ze silnic dostala. Trvám na tom, že těch slušných profíků je většina a rozhodně víc, než řidičů osobních vozidel. To, jak to popisujete, je jako by se vám to stávalo každou hodinu. To přeci nemyslíte vážně, jsem také řidič osobního vozidla. Otázkou je, zda se do těchto situací nedostáváte svým řidičským uměním.
OTÁZKA (21.7.2008 13:55) anonym
Dobrý den, zelení při svých snahách o rozšíření zákazů jízd hodně hovoří o bezpečnost silničního provozu. Nepoužívají však příliš konkrétní argumenty. Můžete to prosím trochu objasnit Vy? A pokud jsou zde bezpečnostní rizika, jak je navrhujete řešit, pokud ne rozšířením pátečních zákazů? Děkuji.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:17)
Dobrý den, za vše hovoří policejní statistiky vozidel nad 7,5 tuny, kterých se zákaz týká: - za rok 2007 způsobila 6,5% nehod a 5,6% fatalit - za všechny pátky v roce 2007 na dálnicích a silnicích I. tř. to bylo 572 nehod a 6 mrtvých - jinak celkový počet nehod všech automobilů byl za rok 2007 182 736 a mrtvých 1123 Takže tvrdit, že nehodovost kamionů je alarmující je nesmysl. Jsou daleko horší kategorie vozidel, ale to není pro politiky tak zajímavé. Museli by totiž něco konkrétního vymyslet a začít to řešit. Daleko jednodušší je vymyslet nepřítele a tomu zakázat, co se dá.
OTÁZKA (18.7.2008 17:52) JP
Jakým právem se snažíte tlačit násilím (blokády apod.) na možnost provozovat kamionovou dopravu (a tím obtěžovat a ohrožovat ostatní dopravu) i ve dnech, kdy v jiných zemích platí přirozený zákaz. Váš byznys není argumentem. Naše země je tak malá, že během noci (nedělní) se veškeré zboží může dostat kam je třeba. Využívejte též železnice. CR je zahlcena kamiony. Nechceme je tady aspoń o víkendu. Chceme zákaz od pátku 16,00 do neděle 22,00 po celý rok.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:18)
Odpověděl jsem již výše. V jiných zemích žádný celoroční zákaz jízdy v pátek neexistuje.
OTÁZKA (18.7.2008 21:02) Kotek
Lze nějak donutit novináře aby nelhali o tom že omezení jízdy v pátek je v jiných zemích běžné?Čeští prosťáčci tomu hojně věří.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:19)
Snažíme se osvětou.
OTÁZKA (19.7.2008 0:07) anonym
Dobrý den, nechápu vaše nehorázné požadavky. Proč má být nějaká skupina vyňata z nutnosti placení mýta či spotřební daně za PHM? Já mám jednu dodávku iveco pro své potřeby - bude mi taktéž udělena výjimka? A co mému sousedovi, který je tzv. "víkendový řidič" (typický pověstný dědek s placatou čepicí ve fabii combi) a vůz používá jenom k jízdě na nedalekou chatu? Oč vám tedy vlastně jde? Zřejmě jen o znásobení vašich obrovských příjmů. Chovejte se jednoduše tržně a své náklady prostě promítněte do cen, jako každý. Rohlík dražší o 0,10 Kč mě mrzí méně, než nesystémovost, která - jak vidno - tento stát rozkládá. Zákaz kamionů bych plošně rozšířil na všechny dny pracovního klidu (s jistými výjimkami, samozřejmě). V logistice a přepravě se točí taková kvanta peněz, že nepochybuji o nesmyslnosti trvzení, že dopravce toto položí. Spíše bych vám dal doporučení z jiného soudku: shánějte si kvalifikované a slušné řidiče, kteří respektují dopravní předpisy a nedělají schválnosti. Toto je původ postoje veřejnosti k vám, dopravcům. Děkuji.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:20)
Myslím, že na vše jsem již reagoval v předešlých odpovědích. Jen pro vaši informaci, v silniční dopravě je ziskovost již několik let kolem 2% a momentálně spíše záporná.
OTÁZKA (19.7.2008 6:06) Karel
Věčné zácpy na Jižní spojce v Praze každý den, díky nekončící řadě kamiónů, je děs a hrůza, jež nemá v civilizovaném světě obdoby. Tranzitní doprava prostě do města nepatří a jsem přesvědčen, že kdyby primátor Prahy za něco stál, tak kamiony do města prostě nepustí. Jenže radnici to evidentně nezajíma, takže veškeré negativa kamionové dopravy neseme my občané mortoristé. V tomto ihledu mi vaše požadavky připadají mírně řečeno drzé.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:21)
To je váš názor. Ale souhlasím, že do města nákladní doprava nepatří, po obchvatu voláme již léta.
OTÁZKA (19.7.2008 7:46) Mirek
Dobrý den, Česko má jedny s nejliberálnějších zákonů, co se provozů kamiónů např. o víkendů týká. Vůbec nechápu, proč je chcete ještě změkčovat. Podle mě je od Vás drzost první kategorie.Byl jsem svědkem nehody, kdy kamión, který jel nepřiměřenou rychlostí smetl osobní vůz. Škoda, že se sem nedají nahrávat fotografie, rád bych ilustroval.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:23)
Každá tragická nehoda je velmi smutná, ale zneužívat fotografie z vybraných nehod kamionů je nechutné. Stejně tak by se dalo najít mnoho nehod osobních aut. Jinak Česko má jedny z nejpřísnějších zákonů vůbec.
OTÁZKA (19.7.2008 12:47) Jan
Vážený pane,uvědomujete si,že provoz kamionů obtěžuje především občany po stránce hluku a emisí?Že je nebezpečím pro osobní automobilovou dopravu?Že mnoho kamionů je ve špatném technickém stavu a přesto jezdí? Že by bylo jedině slušné přistoupit na omezení o víkendech?Že Vaše zisky běžného člověka nezajímají a je Váš problém,jak se se současnou situací vyrovnat,bez toho,abyste jednali bezohledně a na úkor spoluobčanů.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:24)
Čísla hovoří o něčem jiném. Znovu opakuji víkend není problém, tím je pátek odpoledne a o zisky vůbec nejde.
OTÁZKA (19.7.2008 17:35) Jiří Dobrovolský
Vážený pane, umědomujete si, že pokud dáte příkaz k blokádě ostatních slušných lidí, dopustíte se tím trestného činu omezování osobní svobody podle par. 231 t.z.? Jste připraven Vy osobně nést odpovědnost v případném soudním sporu a obhájit se před soudem? Děkuji za odpověď, je dobře, že bude písemná.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:25)
Ano jsem, byť takovéto řešení není mým favoritem. Proti politickým lžím a zvůli se ale vyplatí bojovat všemi prostředky.
OTÁZKA (19.7.2008 21:22) jaja
vy říkáte, že působíte jen 6% nehod, ale ty stojí za to, a co ty kamiony co jezdí po okreskách to je dobře podle vás, proč je k tomu nějak nepřinutíte. Bydlím v takové vesnici na západě Čech a je to DĚS, vůbec se neohlížejí na NIC.
ODPOVĚĎ (21.7.2008 14:26)
Dobrý den, každý někde bydlíme a máme své problémy. Musel byste být konkrétnější.