Čínská vláda však evidentně neponechává nic náhodě a dokáže i zkušené investory alespoň na čas zmást. Příkladem jsou čísla o meziročních prodejích automobilů. Běžně tato čísla pocházela od Čínské asociace CAAM. Růst počtu prodaných automobilů letos každý měsíc slábne a přibližování k desetiprocentní hranici už nevyvolává kýžené pozitivní překvapení mezi investory.
Možná právě proto srpnová data zveřejnila poprvé a s dostatečným předstihem (již 1. září) jiná, vládní asociace CATARC a do popředí tak protlačila 59procentní růst počtu registrací, na první pohled skvěle vypadající číslo, kterého se investoři okamžitě chytli. A konzistentní čísla od CAAM, na která jsme byli zvyklí? Ta přišla až později.
Jenže 16 procent za srpen v tu dobu již nikoho nezajímalo. Byl to účel? Touha čínské vlády překonávat rekordy je opravdu silná a znovu nám připomíná, že kapitalismu se v této zemi dostává specifického pojetí. Fakt, že se poslední dobou začínají zviditelňovat čísla z jiného pohledu na průmysl, že Čína nedávno zvýšila daň na malé (a tolik žádané) automobily z pěti na 7,5 procenta a že růst čínské ekonomiky se pozvolna ochlazuje, mě nabádá k opatrnosti pro nadcházející měsíce.
I přesto jsem však přesvědčen, že automobilový průmysl má v Číně do budoucna velký potenciál a stále se zde nabízejí významné investiční příležitosti.