Sobota 25. května 2024, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

BMW má další čtyřválcový turbodiesel

Slovensko

  7:00
V BMW řady 5 se objevil další čtyřválcový turbodiesel. Na tom by nebylo nic divného, kdyby nešlo o náhradu slabší verze tak chváleného šestiválcového předchůdce. Dokáže jej zastoupit?

Pokud na tomto BMW řady 5 nenajdete štítek s označením 525d, možná jej poznáte podle typického naftového klapání. foto: BMW

Šestiválcové turbodiesely značky BMW se staly jedním z milníků automobilové techniky. Naftový třílitr představený roku 1998 dokázal dříve nepoznaným způsobem zkombinovat vysoké výkony a kultivovanost, pro řadové šestiválce přirozenou, spolu s nízkou spotřebou. Z tohoto motoru vyšlo mnoho různých verzí a nejslabší moderní varianta o výkonu 204 koní se montovala do modelu 525d.

Podlehnutí emisním regulacím

To už je ale minulost. Také značka BMW podlehla emisním regulacím řízeným soudruhy z Bruselu. V zájmu o vykázání co nejnižších hodnot spotřeby a emisí v evropském měřicím cyklu, tak vzdáleným realitě, nahradila skvostný šestiválec čtyřválcem. Ten má o dva válce a litr objemu méně, což nahrazuje dvěma dvoukomorovými turbodmychadly různé velikosti.

ČTĚTE TAKÉ:

Na papíře to vypadá dobře. Nový motor má o 14 koní vyšší výkon než dřívější šestiválec a přitom o pětinu nižší udávanou kombinovanou spotřebu. Jeho maximální točivý moment 450 Nm je plně k dispozici již od 1500 do 2500 otáček místo 1750 a celý agregát váží o značných 70 kilogramů méně, takže tolik nezatěžuje příď auta, které s ním bude mrštnější.

Ani v praxi to není vůbec zlé. Nový motor má dost síly již kousek za volnoběhem a díky tomu, že se menší turbodmychadlo roztáčí již v nízkých otáčkách, bez znatelné prodlevy reaguje na plynový pedál. Změny v rozdělení práce turbodmychadel prakticky nezaregistrujete a nepolevující zátah je přinejmenším srovnatelný s dřívějším tří litrem.

Čtyřválec se navíc nebrání vytáčení až k pěti tisícům otáček, kdy stále zrychluje.
Jenže je tu jedno ale, které zjistí každý hned po nastartování motoru. Ten je za studena hodně slyšet a zaplní kabinu jemnými vibracemi.

Osmistupňová automatická převodovka

Po zahřátí se sice ztiší a uklidní, ale už to není ten tlumený zvuk příjemně bručícího šestiválce blížící se benzinovým motorům jako dřív. Samotný motor funguje výtečně, ale pokud jste jeli v kultivovaném a skvěle znějícím předchůdci, hlučnost jeho následovníka nepřehlédnete.

S motorem perfektně spolupracuje osmistupňová automatická převodovka, u verze s vyspělým pohonem všech kol standardní.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Řadí nezvykle často, ale tak hladce a rychle, že to nikomu nemůže vadit. Možná právě ona má zásluhu na střídmosti tohoto velkého auta, které dokáže klidným tempem jezdit za nějakých 6 litrů na 100 kilometrů. Něco ušetřit by měl také systémstop-start a úsporný režim Eco Pro upravující odezvu vozu na plyn, reakce motoru, elektrického posilovače řízení i automatické převodovky, kdy celé auto zleniví.

Ten doplnil komfortní, sportovní a ostrý mód nastavení vozu. Jinak je to typické BMW řady 5. Velký a prostorný sedan, který dokáže uspokojit náročné řidiče. Má optimální rozložení hmotnosti, tuhou karoserii a vynikající podvozek, kombinující stabilitu s obratností. Jen ty nucené úlitby Bruselu zamrzí...

BMW 525d

Rozměry 4899x1860x1464 mm

Zavazadlový prostor: 520 l

Hmotnost: 1795 kg

Motor:  turbodiesel, 2 l, 4válec

Výkon: 160 kW (218 k)

Zrychlení na 100 km/h: 7,0 s

Nejvyšší rychlost: 234 km/h

Kombinovaná spotřeba: 5,1 l / 100 km

Cena: 1 275 000 Kč 

Autoři: