Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ford Mondeo: elegantní dlouhán, co začal náhle šetřit

Ekonomika

  6:00
Testovací jízda rodinnných vozů na serveru Lidovky.cz pokračuje: Po Citroënu - C4 Picasso přichází na řadu nejnovější Ford Mondeo 1.6 EcoBoost.

Konzervativní a elegantní dlouhán - Ford Mondeo. foto: kraLidovky.cz

„Nadčasový design, inovativní technologie a úžasná hospodárnost,“ tak vychvaluje reklamní slogan nové Mondeo. Co z toho platí? Seriál Rodina na cestách serveru Lidovky.cz zkoumá vozy především s důrazem na prostor a bezpečnost.

Začněme tedy u prostoru. Jestli něco testovanému kombi nechybí, je to právě prostor. 

Prostor na nohy, prostor na zavazadla. Velikost kufr je téměř bezkonkurenční, plocha podlahy je dlouhá 1 183 mm a v nejužším místě široká 1 141 mm. Vstupní prostor není ničím omezen, tudíž využijete obří rozměry beze zbytku. Když sklopíte zadní sedadla, máte k dispozici téměř rovnou dva metry dlouhou plochu. Bez obtíží tak naložíte horské kolo, aniž byste museli sundat byť jen přední kolo. Jak ukážeme v dalších dílech seriálu, zdaleka ne u každého kombíku je to samozřejmostí. 

Ale nás zajímá, jak kufr obstojí, když se chystáte na víkend s rodinou. Kočárek, dvě tři tašky, odrážedlo, sportovní vybavení. Nosíte, nosíte a mohli byste nosit dál. S kufrem Mondea budete mít jediný problém: budete mít pocit, že jste něco museli doma zapomenout, protože ten kufr se jeví stále poloprázdný.

Ford Mondeo

Motor: 1.6 Duratorq TDCi ECOnetic

Výkon: 115 kW/85 k

Točivý moment: 270 Nm

Převodovka: 6st. manuální

Tenhle rozložitý dlouhán vám to připomene při každém parkování. Je tak dlouhý, že kdyby jej konstruktéři protáhli ještě o chlup, nevejde se na standardní parkovací místo v českých novostavbách.

 

Ale dost nadsázky. Jednu vadu nakonec i tady najdete. Nemáte-li manželku koulařku, odpor pátých dveří při zavírání ji značně potrápí.  Ale třeba se za čas ochodí, unaví - ty dveře - a nebudou se tolik vzpírat. Nicméně vozu téhle velikosti by slušela spíše automatika.

Ford Mondeo varuje před ospalostí.

Ford Mondeo varuje před ospalostí.

Nechejme impozantní záď svému osudu a přesuňme se na přední sedadlo. Nové Mondeo si s vámi bude chtít povídat. Vůz naditý elektronikou vám velmi často dá najevo, že je chytřejší nebo minimálně bdělejší než vy. A stejně často naznačí, že vaše řidičské schopnosti stojí za starou belu (což ostatně v případě testujícího autora není zas tak daleko od pravdy). Avšak pokud nejste skalní volič Svobodných a jde vám o to převést svou rodinu bezpečně z bodu A do bodu B, všechny ty drobné narážky na vaši inteligenci přehlédnete či přímo oceníte.

Při nouzovém brždění auto samo spustí varovná světla, boční zrcátka se rozblikají, když se objeví auto v mrtvém úhlu. Mondeo hlídá, jestli jste neopustili jízdní pruh. A když se vám to stane opakovaně, automozek si to vyhodnotí tak, že jste málo bdělí a na palubce se vám rozbliká ikona s hrnkem kávy. Jistě, Mondeo si prostě myslí, že to šněrování po vozovce znamená, že na vás jde mikrospánek a potřebujete se občerstvit.

 

Mondeo prošlo modernizací, což je vidět na každém detailu, ale designéři jako by podcenili přehlednost: míň ovládacích prvků by neuškodilo a navigace by si zasloužila výraznější grafiku. Na druhou stranu má všecko, co od moderního vozu čekáte: parkovací asistent se senzory vpředu a vzadu, tempomat i airbagy na všech myslitelných místech – třeba i na ochranu kolenou řidiče. Automatické přepínání dálkových světel a sklopná zpětná zrcátka s lampičkami osvětlujícími prostor okolo vozu vám v noci pomohou bezpečně najít cestu k domovním dveřím.

Duální Klimatizace chrlí chladný vzduch tak nenásilně, že vám ani nepřijde, že běží. Což ocení zvláště ti, kdo za každé umělé ochlazení platí v lepším případě virózou.

Obří kufr, to je hlavní přednost kombíku Mondeo.
Obří kufr hravě pojme kočár i výbavu na víkendový víkend.
Konzervativní a elegantní dlouhán - Ford Mondeo.
Kůže Alcantara v černé barvě nejenže působí velmi elegantně, příjemná je i na...

A teď hlavní tahák Mondea nové generace - EcoBoost. Jak může takhle velké auto utáhnout motor 1,6? A kolik si to vezme? Nový motor EcoBoost 1,6 l nabízí 118 kW výkonu a točivý moment 240 Nm při emisích CO2 pouze 155 g/km. Tento přeplňovaný zážehový motor má až o 20  procent menší spotřebu paliva a emise CO2 než konvenční zážehové jednotky o srovnatelném výkonu. „Jeho pohotové reakce a silný zátah již od nejnižších otáček v kombinaci s menšími rozměry a nižší hmotností ve výsledku znamenají ještě podmanivější, ale k vaší peněžence i životnímu prostředí šetrnější zážitek z jízdy,“ láká výrobce v reklamních materiálech.

Kolik stojí?

Nejnižší cena modelu (Core Plus 1.6 Duratec 120 k): 490 990 ,-

Cena testovaného modelu (Titanium Plus) ve standardní výbavě:

686 690 ,-

S výbavou na přání: 745 890 , -

Prodejce, který testované auto předával, tvrdí, že s ním umí jezdit za pět litrů na sto kilometrů. Nám se to nepodařilo. Poskakujete-li v městských zácpách, počítač ukáže spotřebu až 6,5 litru. Vyjedete-li za město, dostanete se ovšem hodně pod šest litrů. Připočteme-li k tomu průměrné řidičské schopnosti testujícího autora, oficiální uváděná spotřeba nemusí být až zas až takové sci-fi. 

To, co Mondeo ani všech mondernizacích neztratilo, jsou vedle stále elegantních, sportovních křivek i perfektní jízdní vlastnosti. Na řízení si uvyknete už po pár kilometrech. A jak je to s tím slibovaným silným zátahem? Auto překvapivě pružně reagovalo i v kopcích a v bleskovém testu obstála i tato motorizace.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...