Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Bič na smrskflaci. Menší balení ve Francii budou s varováním

ilustrační snímek foto: Getty Images

Francouzské supermarkety budou muset od 1. července označovat zboží, u něhož se zmenšil obsah balení, ale cena zůstala stejná nebo stoupla. Nařídila jim to vláda ve snaze bojovat proti fenoménu známému pod anglickým názvem shrinkflation. Ten se rozšířil zejména v posledních dvou letech v reakci na nárůst nákladů a neochotu zákazníků platit vyšší ceny.
  18:48

„Zvýšení ceny v poměru k množství může být pro spotřebitele v okamžiku nákupu obtížně postřehnutelné,“ uvedlo v pátek francouzské ministerstvo hospodářství a financí. Vyhláška proto požaduje, aby se informace o změně obsahu uváděla po dobu dvou měsíců. Zajistit to budou muset distributoři.

Smrskflace (shrinkflation)

je marketingový trik spočívající v tom, že cena výrobku zůstane stejná, ale obsah balení se zmenší.

Nový předpis se bude vztahovat na potraviny a spotřební výrobky ve výrobních obalech. Týkat se tedy bude například rýže, těstovin, konzerv, nápojů, pracích prostředků a prostředků osobní hygieny. Informuje o tom web hospodářského deníku Les Echos.

„Informace má uvádět změnu ceny v závislosti na hmotnosti, aby spotřebitel znal její skutečný vývoj. Shrinkflace je podvod a my s ním skoncujeme. Chci obnovit důvěru spotřebitelů a k tomu patří transparentnost,“ uvedl francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire. Ministr už v lednu označil praktiky výrobců za skandální a podvodné.

Sdružení Foodwatch zjistilo, že k většímu snížení množství bez snížení konečné ceny se uchýlily desítky značek, včetně Carrefouru, Findusu, Lipton IceTea, Lay’s nebo Amora. Někdy začaly požadovat stejnou cenu za balení i s o 20 procent menším obsahem. Řetězec Carrefour se již dříve rozhodl sám začít zákazníky na nový poměr ceny a obsahu upozorňovat.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!