Spot Mnichov, který vytvořila agentura Euro RSCG Prague, propagoval loňskou výstavu Národního muzea Republika, uspořádanou k 90. výročí vzniku samostatného státu. Agentura proto využila faktu, že v Národním muzeu byl v rámci této expozice vystaven i originál Mnichovské dohody z roku 1938. Reklama ukazovala uklízečku v důchodovém věku, jež v podvečer utírá v muzeu jednotlivé vitríny, a když za jednou z nich uvidí osudný dokument, rozhlédne se a na vitrínu plivne.
"Uklízečku hrála paní Anastázie Rakouská, které bylo v době Mnichova kolem dvaceti let. Je přesně z té generace, kterou podpis Mnichovské dohody velmi poznamenal a která jej dodnes v sobě nese jako trauma. Natáčení brala jako poctu," řekl před časem LN k této reklamě kreativní ředitel Euro RSCG Prague Eda Kauba.
Portorožský festival Golden Drum nebyl první mezinárodní soutěží, kde spot Mnichov v letošním roce zabodoval. Bronzovou cenu si přivezl v červenci i z francouzského festivalu Cannes Lions, který je považován za nejvýznamnější evropské reklamní klání. Ze soutěží, do nichž byla tato reklama letos přihlášena, neuspěla vlastně jen v jedné jediné – paradoxně právě v české národní soutěži reklamní kreativity Louskáček, kde nepostoupila ani do finále.
Kromě Euro RSCG si cenu za televizní reklamu veze z Portorože do Prahy ještě agentura Kaspen. Ta získala Stříbrný buben za spot na novou pivní značku Pardál společnosti Budějovický Budvar.
Spot Mnichov vznikl v produkci společnosti Armada Films, reklamu na Pardál točila firma Stillking Prague.