Naopak mírně klesla obliba diskontních řetězců, které jsou nyní hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety si meziročně drží 17procentní podíl. Obliba menších prodejen klesla meziročně z 15 na 12 procent.
Invaze hypermarketů. Je jich tu skoro nejvíc v Evropě |
Hypermarkety jsou nadprůměrně oblíbené ve středně velkých městech a v Praze. Diskontní prodejny jasně vedou v menších městech do 20 tisíc obyvatel. Supermarkety jsou nejpopulárnější ve větších městech nad 100 tisíc obyvatel, včetně Prahy.
Slevy a akční ceny
Při výběru prodejny, ve které domácnosti utrácí za zboží rychlé spotřeby nejvíc peněz, jsou stále ještě důležitější akční ceny a slevy než celkově příznivé ceny v prodejně. Více než 70 procent českých domácností přiznává, že v posledních šesti měsících nakoupilo nějaké rychloobrátkové zboží podle letáků řetězců.
Hypermarkety jsou v krizi: nezabírají už ani slevy |
Letáky výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou podle studie také nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí, nejméně lidé z měst. Už 13 procent domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků.
Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Zbývajících 19 procent připadá na tradiční obchody s plochou do 400 metrů čtverečních. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.