Státní správce kolejí, který je vlastníkem pražského hlavního nádraží, pošle na účet Grandi Stazioni podle zjištění serveru Lidovky.cz částku 565 milionů korun. Ta vychází z dostupných faktur. Italská firma, která část železniční stanice opravila a třináct let provozovala jako nájemce obchodů, však na státu vymáhala podstatně více – 776 milionů.
Rozdíl v požadované a budoucí vyplacené sumě je zhruba 211 milionů. Jedním z neakceptovaných požadavků italské strany bylo podle informací serveru Lidovky.cz například to, že do vymáhané částky započetla sumu, kterou před lety zaplatila Českým drahám jako odstupné za to, že vzdala rekonstrukci nádraží v Karlových Varech. V tomto případě šlo o částku 46,5 milionu.
Dvojitá žaloba na stát. Terčem Italů kvůli hlavnímu nádraží jsou SŽDC i České dráhy |
Přetahovaná o velké peníze začala poté, co SŽDC letos v říjnu odmítla investorovi prodloužit nájem o dalších třicet let. Podle ní by bylo nutné vybrat nového správce stanice v soutěži, ne prodloužit smlouvu automaticky tomu stávajícímu. Italové navíc nestihli opravit historickou část nádraží, což byl jeden z jejich závazků. Rekonstrukce se dočkala jen odbavovací hala a část fasády.
SŽDC převzala v létě většinu tuzemských nádraží od Českých drah. Původně její vedení kalkulovalo s možností, že firmě Grandi Stazioni nemusí podle znění dané smlouvy vyplatit ani korunu odstupného.
Objednaný právní posudek však správcům kolejí sdělil, že podle nového občanského zákoníku má developer nárok na reálně prostavěné peníze. Zákoník je smlouvě nadřazený a SŽDC nechtěla riskovat případný soudní neúspěch, respektive vyplácení penále, které je ve smlouvě stanovené na 0,5 procenta denně z takzvané tvrzené pohledávky, která činí 776 milionů.
ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ
|
Proto ze SŽDC odešel v úterý dopis adresovaný Grandi Stazioni o budoucím zaplacení 565 milionů. Největší díl této částky tvoří technické zhodnocení objektu po odpisech, dále pak odvedení práce na majetku Českých drah a v neposlední řadě i úprava části fasády.
„Nemůžu to komentovat,“ řekl na dotaz serveru Lidovky.cz Tomáš Drmola, který má jako náměstek na SŽDC na starosti oblast majetku. Sdílný nebyl ani jednatel Grandi Stazioni v Česku Andrea Odoardi. „Bez komentáře,“ odpověděl na otázky týkající se současného stavu sporu i započítání desítek milionů odstupného za konec projektu v Karlových Varech do „účtu“ za hlavní nádraží v Praze.
Grandi Stazioni působila na hlavním nádraží v Praze třináct let. Opravila odbavovací halu a postavila obchody, které pronajímala trafikám, kavárnám či knihkupectví. Automaticky očekávala prodloužení nájemní smlouvy o 30 let, k čemuž ale nedošlo. S příjmy ve výši zhruba 140 milionů ročně za pronájmy obchodů a restaurací tak nově může počítat český stát.
Největší nádraží v zemi nyní provozuje právě Správa železniční dopravní cesty a žádnou soutěž na případného správce ze soukromého sektoru neplánuje.
SŽDC se však bude muset vypořádat s opravou historické budovy, kterou firma Grandi Stazioni pouze začala. Na rozdíl od zástupců státu však měla na rekonstrukci hotový projekt a stavební povolení. V tomto případě začíná SŽDC téměř od nuly a oprava se pravděpodobně zpozdí o několik let.
V ideálním případě se jí podaří do roka soutěžit stavební firmu, opravovat by se mohlo od stavební sezony 2018.
GRANDI STAZIONI
|