Úterý 25. června 2024, svátek má Ivan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Knihovny jsou sexy

Ekonomika

  10:21
PRAHA/BRNO - Pozoruhodný reklamní projekt se podařilo dát dohromady studentům brněnské Masarykovy univerzity. Coby gerilová „gorilí smečka“ propagují čtení a knihovny. Potkáte je v ulicích, v tramvajích, mají vlastní stránku na Facebooku a kanál na YouTube. Aktuálně připravují lehce erotický kalendář knihovníků.
I knihovny mohou být sexy. Ilustrační foto

I knihovny mohou být sexy. Ilustrační foto foto: Shutterstock

Během loňských prázdnin se student Masarykovy univerzity v Brně Marek Vetchý rozmýšlel, čemu by se věnoval v rámci aplikačního semináře svého magisterského studia.

Brněnský student Marek Vetchý propaguje knihovny pomocí gerilových technik.Protože jeho oborem jsou informační studia a knihovnictví, dostal nápad propagovat knihovny a čtenářství, a to za využití gerilových technik. „Nápad jsem nadhodil spřízněným duším mezi spolužáky a tak vznikla úderná jednotka gerilových čtenářů, Guerrilla Readers,“ uvedl Vetchý pro LN.

 O co vlastně jde? „Neoficiálně řečeno se snažíme lidem neotřelými metodami ukázat, že čtení je moc příjemná činnost s pozitivními následky. Knihovny chceme motivovat k využívání gerilového marketingu, který je inovativní, levný a přitom účinný. Chceme také vytvořit web propagující gerilový marketing a jeho použití nejen v knihovnách,“ říká Vetchý.

 Sedmičlenná studentská skupina (kromě Vetchého jde o samé dívky) zahájila svou činnost loni v listopadu „útokem“ na konferenci informační vědy a knihovnictví Infokon. Přednášející ze svého týmu totiž navlékla do opičího kostýmu a mezi posluchače rozházela osmnáct kilo banánů (banán je v jejím logu a skupina se stylizuje do role gorilí smečky).

Letos zase realizovala dvě veřejné akce v centru Brna, propagující právě probíhající anketu České televize Kniha mého srdce. Během první z těchto akcí instalovala do brněnských tramvají za plného provozu knížky s výzvami k účasti v anketě a při druhé s názvem Přechod pro čtenáře narušovala provoz na brněnských křižovatkách a v převleku za své oblíbené literární a jiné hrdiny vybízeli řidiče a kolemjdoucí k hlasování.

Propagaci Knihy mého srdce se skupina věnuje i na sociální internetové síti Facebook. „Tam zkoumáme možnosti social network marketingu a virálního marketingu,“ popisuje Vetchý.
 
Aktivity brněnské studentské party si začali všímat také odborníci na internetový marketing. „Je vidět, že jde o velmi nápadité využití možností Facebooku a Guerrilla Readers na něm nejsou žádní nováčci,“ hodnotí na svém blogu jejich činnost internetový podnikatel a publicista Michal Berg. Jako určitou slabinu celého projektu vidí jen jeho faktickou neprovázanost s vlastní televizní anketou Kniha mého srdce – skupina totiž vystupuje nezávisle a není oficiálním partnerem projektu České televize.

Další otázkou je, co se zapojenými fanoušky, až televizní anketa skončí. Již realizované aktivity na Facebooku, a hlavně zapojená skupina několika stovek fanoušků pak může zůstat ladem. „Je to jedna z nevýhod využití Facebook Pages pro jednorázové akce,“ tvrdí Berg.

 „O propagaci Knihy mého srdce jsme byli požádáni zprostředkovaně přes knihovny. Sami jsme zvědaví, jestli se k tomu Česká televize vyjádří. Nejspíš o nás ještě ani nevědí, což nám dosud nevadilo, protože to je v souladu s naším gerilovým zaměřením. Propojení by ale jistě nebylo na škodu,“ řekla k tomu LN členka sdružení Alena Tomečková. Česká televize se do uzávěrky nestihla k věci vyjádřit.

 Skupina nicméně pokračuje v činnosti, jíž překračuje i hranice Brna. Když se jedna členka Guerrilla Readers rozhodla propagovat Světový den knihy v knihovně ve Vyškově na Moravě, rozmístila po celém městě jakoby zapomenuté knihy s nabídkou slev a dárků pro nově registrované čtenáře knihovny.

„Díky náporu návštěvníků dárky brzo došly, což hodnotíme pozitivně,“ tvrdí Vetchý. Na otázku, která z dosavadních aktivit Guerrilla Readers vzbudila největší ohlas, odpovídá, že zatím ta, která se teprve připravuje. „Chceme vydat lehce eroticky laděný knihovnický kalendář na rok 2010. Cílem této akce je ukázat, že knihovny jsou sexy, a stejně tak i knihovníci a knihovnice. Modely budou stát naši spolužáci a skuteční knihovníci.“

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!