Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Americké přístavy jsou zranitelné. Ztrátu pohonu hlásí mnohé lodě opakovaně

V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v zřítil čtyřproudový silniční most, do kterého předtím narazila nákladní loď. (26. března 2024) foto: Reuters

Podle dosavadního vyšetřování stálo za katastrofou nárazu kontejnerové lodi do mostu v Baltimoru selhání motoru, plavidlo bylo kvůli tomu neovladatelné. Ztráty výkonu lodních motorů ale nejsou v praxi ojedinělé, a to ani v blízkosti důležitých staveb, kde přišlo o pohon již několik stovek lodí, ukazuje analýza deníku The Washington Post.
  13:33

„Jsme mrtvá loď,“ ozvalo se před zhruba čtrnácti dny ve vysílačce námořních dispečerů. Posádka obřího plavidla APL Qingdao tím dala jasně najevo, že plavidlo plující pod maltskou vlajkou ztratilo výkon a nemůže se dostat do pohybu. Do záchranné akce se vydaly tři remorkéry, které ho poblíž mostu Bayonne musely dopravit na bezpečné místo. Loď následně zakotvila kousek od rušného mostu Verrazzano-Narrows, po kterém každý den v průměru projede asi 200 tisíc aut.

Analýza deníku Washington Post ukazuje, že nedávný incident plavidla APL Quingdao je jen jedním z mnoha případů, kdy obrovské nákladní lodě v podstatě náhle ztratí pohon, přičemž mnohé z nich se nacházejí v blízkosti důležitých mostů i přístavů. Jen v okolí Baltimoru ztratily lodě během posledních tří let před tragédií pohon více než čtyřiadvacetkrát.

Jeden z dalších incidentů se odehrál necelé dva týdny po pádu baltimorského mostu Francise Scotta Keye. S technickým problémem bojovalo kontejnerové plavidlo pod rušným mostem, který spojuje americký New York s New Jersey, píše deník Washington Post, tehdy se to také obešlo bez nehody.

Problémem nejsou nejednotné předpisy

Riziko nehod kontejnerových lidí zvyšují i nejednotná pravidla. Zatímco plavidlo APL Quingdao během incidentu doprovázely remorkéry, v případě baltimorské katastrofy tyto lodě ještě před nárazem do mostu odpluly. Přitom americké přístavy se objemným kontejnerovým lodím v posledních letech jen těžko přizpůsobují a jejich počet se v čase postupně zvyšuje.

„Nemyslím si, že jsme plně pochopili důsledky provozu těchto lodí v amerických přístavech,“ myslí si Aaron Davenport, vysloužilí důstojník pobřežní stráže a odborník na problematiku námořní bezpečnosti.

Přítomnost remorkérů u kontejnerových lodí se v USA odvíjí i od několika dalších faktorů. Rozhodující je mimo jiné počasí, velikost plavidla či aktuální provoz v přístavu. Činnost těchto remorkérů je však zároveň velmi drahá a v konečném důsledku vychází na několik tisíc dolarů na hodinu.

Až 424 incidentů za poslední tři roky

Analýza deníku Wahington Post rovněž odhalila, že v amerických vodách za poslední tři roky nahlásilo ztrátu výkonu více než 424 nákladních lodí, jejichž délka přesahovala délku 180 metrů. Přibližně čtvrtina těchto indicentů se navíc odehrála v blízkosti přístavu, mostu či jiné důležité infrastruktury.

Dosavadní vyšetřování odhalila, že za problémem v některých případech stála špatná technická údržba, mechanické poruchy nebo ztráta energie. V jiných situacích správně nefungovaly důležité ventily, jindy se ucpaly filtry nebo selhala těsnění.

„Naše přístavy jsou zranitelné, Amerika se musí rozhodnout. Chceme investovat do silnějších mostů nebo třeba do lepší pobřežní stráže? Nebo si raději chceme hodit kostkou?“ ptá se kapitán John Konrad, zakladatel zpravodajského webu gCaptain, který se věnuje problematice lodní dopravy.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...