Každá závislost je vždy horší, pokud začne již v mladém věku. Proto je jistým způsobem v zájmu tabákových výrobců, aby jejich reklama oslovila děti a mládež.
S tím souhlasí i psycholog Klimeš. "Dříve jsem toto téma zkoumal profesionálně. Zářným příkladem je starší reklama společnosti Camel. Jednalo se o kresleného velblouda, který padá dolů z mrakodrapu. U toho byl napsaný vtip Nikdy nevyhazuj hořící Camel z okna! Reklama je proto zřejmá: plyšák, dětská hračka, velká kukadla, dětský vzhled, infantilní vtip. Zvířátku hoří čtyři nohy, které až velmi nápadně připomínají čtyři cigarety," říká Klimeš.
ČTĚTE TAKÉ |
Jde spíše o mravní hledisko
Podle něj jsou totiž právě děti ochotné zasmát se vtipu, kdy někdo vyhodí velblouda z okna. Dospělí by se tomu nezasmáli, protože to považují za nepodstatné, hloupé. "Je to naprosto jednoznačně cílená reklama na děti," dodává Klimeš.
Ze zákona je ale těžké podobné praktiky napadnout. "Legálně tento způsob samozřejmě napadnutelný není. Jde spíše o mravní pohled. Zaměření z hlediska psychologie je jasné: reklama je cílená na malé děti," podotkl Klimeš.
Velbloud na Colours of OstravaPopularity festivalů a hudby mezi mladými využila například i značka cigaret Camel. Ta pro letošní festival Colours of Ostrava připravila reklamní kampaň, kdy do designových krabiček cigaret vložila vouchery, které měl zákazník sbírat, a na základě toho mohl obdržet 50% slevu na vstupenku. Vzhledem k tomu, že letní festivaly jsou oblíbené především mezi mládeží, tak se nabízí argument, že kampaň cílí právě na tuto skupinu. "V žádném případě. Kampaň je určena pro dospělé kuřáky," odmítla zástupkyně společnosti JT International Danica Siváková, pod kterou cigarety Camel patří. Podle ní je s každým voucherem ověřeno, zdali je zákazníkovi více jak 18 let. "Naše firma jednoznačně dodržuje zákony. Na tyto věci si dáváme veliký pozor," dodává Siváková. |
Experimentální kouření
Právě děti a mládež mladšího školního věku mezi 8 až 10 lety nejčastěji experimentují s kouřením. "Ve dvanácti či třinácti letech tak už nacházíme závislé kuřáky-děti," říká Klimeš. Podle jeho slov je tak zřejmé, že pokud se tabákové firmy poohlížejí po novém klientovi, musí ho logicky hledat mezi desetiletými školáky.
Již delší dobu se vede v zahraničí debata o obalu cigaretových krabiček. V Austrálii kromě jednotné barvy používají také obrázek nemocných či rakoviny plic, a to ze 75 % na předním obalu, na zadní straně dokonce z 90 %.
A právě design krabiček je jedním z možných nástrojů tabákových společností, jak oslovit a zaujmout děti a mládež.
A varovné nápisy na cigaretách? Podle Klimeše žádný účinek nemají. "Kdyby to mělo zabrat, tak by musela být krabička čistě bílá, na ní písmem velikosti 12 všechny podstatné informace o výrobci, jeho adresa a další nezbytné údaje čistě informativního rázu," říká psycholog. Obal cigaret má být neutrální, bez nápadu, nesmí vzbuzovat emoce, ani pozitivní ani negativní. Čím více je totiž balení na pohled atraktivní, tím více přitahuje pozornost dětí a mládeže.
Ministerstvo mlčí
Ministerstvo zdravotnictví na dotaz serveru Lidovky.cz, zdali se uvažuje nebo alespoň diskutuje o možnosti podobných obalů cigaretových krabiček, neodpovědělo.
ČTĚTE TAKÉ |
Chování tabákových společností je tak podle psychologa Klimeše naprosto jasné. "Společnosti musí uvažovat logicky, tedy cílit na mládež. To mi připomíná jednu reklamu na cigarety West. Firma do krabiček dávala obrázky aut a formulí. Dítě tak bylo nepřímo vyzýváno, aby mělo všechny krabičky. Výrobce na ně apeloval, řekněme na jejich sběratelskou a identifikační roli. Prostě Buď jako táta, kuř a sbírej tyhle skvělý auťáky. Kdo z dospělých by totiž sbíral kartičky s autíčkama, že?" uzavírá Klimeš.