Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Plaza de la Merced ve španělské Málaze foto: Jiří Novák, iDNES.cz

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na historické památky, moře i krásné vyhlídkové body. V posledních měsících se ale jeho obyvatelé začali proti turistům bouřit. Centrum města tak zaplavila vlna nenávistných vzkazů. Ty mají návštěvníkům sdělovat, co si o nich někteří místní myslí.
  17:43

Když se turisté poslední dobou prochází centrem španělské Málagy, často nevěří svým očím. Míjejí totiž poměrně frustrované nápisy i samolepky. Některé jsou z pohledu použitého slovníku mírnější (antes esta era mi casa, v překladu tohle býval můj domov), jiné však působí už poměrně nevybíravě (apestando a turista, v překladu „smrdí“ turistou), píše portál Euronews.

Počet turistů v jihošpanělském městě je dlouhá léta velmi vysoký, po koronavirové pandemii je však jejich příliv ještě výraznější. Někteří místní už toho mají dost, a tak přišli s nálepkovou iniciativou. Konkrétně za ní stojí majitel hojně navštěvovaného baru s názvem Drunkorama, který začal po centru města nalepovat protituristické fráze, jež obdržel od svých štamgastů.

„S centrem města to jde dlouhodobě z kopce. Místní jsou z toho už unavení. Já jsem jen přišel s nápadem protituristických sloganů, postupně se ke mně přidali i další,“ říká podle deníku Diario Sur k současné situaci v jihošpanělském městě provozovatel oblíbeného baru.

Charakter města se rychle mění

Na rostoucí turistický zájem v posledních měsících a letech zareagovali i místní podnikatelé a vlastníci nemovitostí. Stále více bytů a apartmánů se totiž využívá pro krátkodobé ubytování a řada lidí kvůli tomu přišla o střechu nad hlavou tam, kde před tím strávili klidně i půlku života. Z ulic mizí obchody, ve kterých turisté ze své podstaty nic nenakupují. Charakter města se rychle mění. Souvisejí s tím i ceny, které se ve městě i kvůli obrovské turistické poptávce téměř ve všech sektorech zvýšily.

„Když se procházíte ulicemi Málagy, je prakticky nemožné najít obytný dům, který by neměl žádnou uzamykatelnou skříňku na klíče pro příchozí turisty. Když se mi v baru něco rozbije, nemám už po ruce ani železářství. Turisté totiž šroubky nebo další železářské potřeby asi kupovat nebudou,“ upřesnil místní podnikatel. Obvinil dřívějšího starostu de la Torreho, že pro místní z Málagy během svého funkčního období nehnul prstem a vyhnal je z města, ve kterém se narodili.

Málaga jako evropské Silicon Valey

Statistiky potvrzují, že v roce 2023 do Málagy zavítalo rekordních 14 milionů turistů ze Španělska a dalších zahraničních států. Nemálo z nich se dokonce rozhodlo, že Málaga se pro ně stane novým domovem. Podle španělského národního statistického institutu bylo osm z deseti nových obyvatel mimošpanělského původu.

Nejsou to však jen jednotlivci, kteří mění charakter a tvář města. V Málaze v posledních letech otevřelo své kanceláře přibližně 630 technologických podniků, a to včetně Googlu. Láká je kombinace příjemného pracovního prostředí i teplého klimatu a díky tomu aktuálně z Málagy vytváří jakési evropské Silicon Valley.

S návalem turistů se v posledních letech potýkají i další španělské destinace. Jsou to kupříkladu Kanárské ostrovy, zejména Tenerife. Podobná situace panuje třeba i na nedaleké Mallorce. Některá města začínají s náporem turistů bojovat. Například italské Benátky letos zavedly do centra města denní vstupné, uzavírá Euronews.

Autor: