Čtvrtek 2. prosince 2021, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Malý Nissan Juke kombinuje protiklady. Bude to fungovat?

Ekonomika

  17:57
PRAHA - Značka Nissan během poslední dekády prakticky přestala vyrábět auta obvyklých kategorií. Jediným jejím hatchbackem je malý model Micra; páteř prodejů nyní tvoří kříženci, takzvané crossovery.

Nissan Juke foto: Nissan

Kříženec hatchbacku a sportovně užitkového vozu (SUV) Qashqai má úspěch, a tak se výrobce rozhodl udělat něco ještě odvážnějšího: menší Juke. Také převzal rysy SUV, ale smíchal je s tvary kupé. Auto vypadá skoro jako designérská studie.

Přestože Juke svou délkou i cenou zapadá spíše do nižší střední třídy, má se stát alternativou malých hatchbacků. Tomu by odpovídal prostor uvnitř jeho kabiny – vpředu je velkorysá, vzadu stísněná. Řidič však bude spokojen.

Přístrojová deska Nissan Juke

Z Juke má dobrý výhled na cestu, sedačka jej podrží v zatáčkách a volant malého průměru dobře padne do ruky. Nevadí, že je interiér vyrobený z levnějších plastů. Pozornost totiž poutají originální detaily jako středový tunel inspirovaný motocyklovou nádrží, "motocyklový" přístrojový panel či barevný středový displej připomínající počítačové hry. Ten ovládá klimatizaci; ve vozech s nejvyšší výbavou se však po stisknutí tlačítka změní červené nápisy ovladačů klimatizace na jiné – bílé, volící mezi třemi režimy: normálním, úsporným a sportovním.

Pak ukazuje dostupný točivý moment, tlak turbodmychadla nebo to, jak úsporně jedete. Pokud šetrně, odmění vás hvězdičkami. Tato hračka má ale i důležitější funkci: s režimy se mění také reakce vozu na plyn a asistence posilovače řízení.

U nejsilnějšího motoru je to znát. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka se ve sportovním režimu téměř splaší. Juke s ní dokáže být velmi rychlý, v tomto ohledu sportovní kupé skutečně připomíná. Svezení pomáhá rychlé, komunikativní řízení a šestistupňová převodovka s krátkými převody. Díky nim Juke solidně akceleruje, ale ve vysokých rychlostech zase zbytečně vytáčí motor, je hlučný a žíznivý. Spotřeba tak vyletí ze zhruba osmi litrů na deset či více, stejně jako ve městě.

Nissan Juke

Kombinace vyššího těžiště s tak silným motorem pohánějícím jen přední kola a jednodušší vlečenou zadní nápravou vyvolává obavy.
Juke však svými schopnostmi překvapí. V rychlých zatáčkách se nijak přehnaně nenaklání a na nerovnostech neodskakuje, dokáže být i docela komfortní.

Stylový Juke nakonec stejně jako většina kříženců kombinuje spíš nevýhody výchozích protikladných kategorií aut, ale s vyšším těžištěm se konstruktéři dokázali vypořádat. Toto auto nakonec nejen zajímavě vypadá, ale může s ním být i zábava.

HODNOCENÍ

Za volantem ***
Pro rodinu **
Cena/hodnota **
Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...