Úterý 29. listopadu 2022, svátek má Zina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Malý Nissan Juke kombinuje protiklady. Bude to fungovat?

Ekonomika

  17:57
PRAHA - Značka Nissan během poslední dekády prakticky přestala vyrábět auta obvyklých kategorií. Jediným jejím hatchbackem je malý model Micra; páteř prodejů nyní tvoří kříženci, takzvané crossovery.

Nissan Juke foto: Nissan

Kříženec hatchbacku a sportovně užitkového vozu (SUV) Qashqai má úspěch, a tak se výrobce rozhodl udělat něco ještě odvážnějšího: menší Juke. Také převzal rysy SUV, ale smíchal je s tvary kupé. Auto vypadá skoro jako designérská studie.

Přestože Juke svou délkou i cenou zapadá spíše do nižší střední třídy, má se stát alternativou malých hatchbacků. Tomu by odpovídal prostor uvnitř jeho kabiny – vpředu je velkorysá, vzadu stísněná. Řidič však bude spokojen.

Přístrojová deska Nissan Juke

Z Juke má dobrý výhled na cestu, sedačka jej podrží v zatáčkách a volant malého průměru dobře padne do ruky. Nevadí, že je interiér vyrobený z levnějších plastů. Pozornost totiž poutají originální detaily jako středový tunel inspirovaný motocyklovou nádrží, "motocyklový" přístrojový panel či barevný středový displej připomínající počítačové hry. Ten ovládá klimatizaci; ve vozech s nejvyšší výbavou se však po stisknutí tlačítka změní červené nápisy ovladačů klimatizace na jiné – bílé, volící mezi třemi režimy: normálním, úsporným a sportovním.

Pak ukazuje dostupný točivý moment, tlak turbodmychadla nebo to, jak úsporně jedete. Pokud šetrně, odmění vás hvězdičkami. Tato hračka má ale i důležitější funkci: s režimy se mění také reakce vozu na plyn a asistence posilovače řízení.

U nejsilnějšího motoru je to znát. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka se ve sportovním režimu téměř splaší. Juke s ní dokáže být velmi rychlý, v tomto ohledu sportovní kupé skutečně připomíná. Svezení pomáhá rychlé, komunikativní řízení a šestistupňová převodovka s krátkými převody. Díky nim Juke solidně akceleruje, ale ve vysokých rychlostech zase zbytečně vytáčí motor, je hlučný a žíznivý. Spotřeba tak vyletí ze zhruba osmi litrů na deset či více, stejně jako ve městě.

Nissan Juke

Kombinace vyššího těžiště s tak silným motorem pohánějícím jen přední kola a jednodušší vlečenou zadní nápravou vyvolává obavy.
Juke však svými schopnostmi překvapí. V rychlých zatáčkách se nijak přehnaně nenaklání a na nerovnostech neodskakuje, dokáže být i docela komfortní.

Stylový Juke nakonec stejně jako většina kříženců kombinuje spíš nevýhody výchozích protikladných kategorií aut, ale s vyšším těžištěm se konstruktéři dokázali vypořádat. Toto auto nakonec nejen zajímavě vypadá, ale může s ním být i zábava.

HODNOCENÍ

Za volantem ***
Pro rodinu **
Cena/hodnota **
Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.